• Anonym (tandborsten)

högfungerannde autistisk 18-åring som inte borstar tänderna bra - hur hjälpa?

Mitt barn är autistiskt, högfungernade. Hen borstar tänderna så himla dåligt så emellanåt måste jag övertala hen om att få bortsa och göra rent. Det blir konstant inflammerat tandkött om jag inte är där och påminner om tandborstningen och tandtråden.

Jag blir helt matt och stressad. En gång trodde jag hen borstat bra, det gick flera månader och hen fick en tid hos tandläkaren. Tandläkaren fick boka in tre möten hos tandhygienist för genomgång och rengöring.

Jag blir skitorolig för att detta kommer leda till tandlossning och problemi framtiden.
    Hen är 18 år och kommer en dag flytta hemifrån såklart. Har ingen kontakperson eller så, är inte autistisk i den grad att hen inte kan klara sig själv med annat. GIllar dock inte så mycket det som autister kan ha svårt för att ta hand om sig kroppsligt med dusch, nagelklippning och tandborstning. Så har ajg hört ialllfall. men det kanske finns de autister som gör det?

Vad ska jag göra? Jag kan inte låta hens tänder förfalla. Att hen går med flottigt hår emellanåt eller lite längre naglar är en helt annan femma, men tänderna  är ju hälsa och allting. 

Tips mottages, behöver råd! Tack.
  • Svar på tråden högfungerannde autistisk 18-åring som inte borstar tänderna bra - hur hjälpa?
  • Citronella

Har ni testat en sån här? Många med NPF tycker att den är lättare än en vanlig borste. 

• Anonym (...)

Det är i princip omöjligt att nå fram om inte personen själv vill, eller orkar ta till sig de råd tandvården ger. 
    Om man tycker att det är så hemsk med de där rengöringstillfällena hos tandvården så kanske man tar in att det är bättre att börja bli duktigare själv. Den insikten kan sitta långt inne för somliga.

Jag har en vuxen son med autism som inte bor hemma längre och tyvärr tror jag inte han sköter tänderna så bra. De ser ok ut när jag träffar honom (allts det jag kan se, jag tittar inte i munnen på honom) men historiskt har han inte varit så bra på att sköta det när han bodde hemma. Han har aldrig haft hål eller några problem alls med tänderna, men jag säger till honom att det kommer förr eller senare. Han har inte varit hos tandläkare nu på 3 år minst. Han flyttade till annan ort och har inte tagit tag i att kolla upp eller lista sig hos en annan tandläkare. 

För min sons del så tror jag det kommer vara så här till han en dag får ett större problem, och då kanske fattar. Din son verkar sköta det ändå sämre, som jag förstår din text.

Och ja. allt sånt där praktiskt kan vara jobbigt inom autism, men det är olika för olika personer. Min son älskar att bada tex så ren är han. 
    Har en son till som har svårt att hålla efter naglar (men har blivit bättre på det), duschar (men tycker inte riktigt om det och inte så ofta som jag tycker att han borde men det har blivit bättre), och denne son är supernoga med sina tänder. Det beror nog på att han haft lite strul medan han växte upp, mjölktänder som behövde dras ut etc. Han har verkligen tagit till sig råden från tandvården. 

Ja vad gör man? Har din son deltagit i någon grupputbildning via habiliteringen? Där brukar de prata om just detta om varför det är så jobbigt med de här kroppsliga sakerna vid autism. Jag tror att många saker sjunker in bättre när de får prata om det med andra med diagnos, i en ordnad form där fokus är just hur de själva kan tänka runt hur de får till hygienrelaterat i sin vardag. 

• Anonym (....)

Citronella: Hur tänker du att en hemblekningsapparat ska fungera för att lära sig att borsta tänderna ordenligt? 

• Anonym (tandborsten)
    Citronella skrev 2023-08-11 06:14:40 följande:

Har ni testat en sån här? Många med NPF tycker att den är lättare än en vanlig borste. 

Hej! 

Är det en tandborste som borstar alla tänderna samtidigt? Var kan man köpa en sån? 

Har du erfarenhet av den, är den bra?

• Anonym (tandborsten)
    Anonym (....) skrev 2023-08-11 09:53:57 följande:

Citronella: Hur tänker du att en hemblekningsapparat ska fungera för att lära sig att borsta tänderna ordenligt? 

Tror det är någon form av tandborste?
  • Anonym (....)
    Anonym (tandborsten) skrev 2023-08-11 23:18:52 följande:
    Tror det är någon form av tandborste?
    Tyvärr inte. Den bleker enbart tänderna,  vilket inte hjälper dig eller framförallt din son ett skit.
  • Anonym (tandborsten)
    Anonym (...) skrev 2023-08-11 06:54:49 följande:

Det är i princip omöjligt att nå fram om inte personen själv vill, eller orkar ta till sig de råd tandvården ger. 
    Om man tycker att det är så hemsk med de där rengöringstillfällena hos tandvården så kanske man tar in att det är bättre att börja bli duktigare själv. Den insikten kan sitta långt inne för somliga.

Jag har en vuxen son med autism som inte bor hemma längre och tyvärr tror jag inte han sköter tänderna så bra. De ser ok ut när jag träffar honom (allts det jag kan se, jag tittar inte i munnen på honom) men historiskt har han inte varit så bra på att sköta det när han bodde hemma. Han har aldrig haft hål eller några problem alls med tänderna, men jag säger till honom att det kommer förr eller senare. Han har inte varit hos tandläkare nu på 3 år minst. Han flyttade till annan ort och har inte tagit tag i att kolla upp eller lista sig hos en annan tandläkare. 

För min sons del så tror jag det kommer vara så här till han en dag får ett större problem, och då kanske fattar. Din son verkar sköta det ändå sämre, som jag förstår din text.

Och ja. allt sånt där praktiskt kan vara jobbigt inom autism, men det är olika för olika personer. Min son älskar att bada tex så ren är han. 
    Har en son till som har svårt att hålla efter naglar (men har blivit bättre på det), duschar (men tycker inte riktigt om det och inte så ofta som jag tycker att han borde men det har blivit bättre), och denne son är supernoga med sina tänder. Det beror nog på att han haft lite strul medan han växte upp, mjölktänder som behövde dras ut etc. Han har verkligen tagit till sig råden från tandvården. 

Ja vad gör man? Har din son deltagit i någon grupputbildning via habiliteringen? Där brukar de prata om just detta om varför det är så jobbigt med de här kroppsliga sakerna vid autism. Jag tror att många saker sjunker in bättre när de får prata om det med andra med diagnos, i en ordnad form där fokus är just hur de själva kan tänka runt hur de får till hygienrelaterat i sin vardag. 

Tack för svar.
    Tandläkaren är inte poppis men avskräcker samtidigt inte så tandborstningen blir ändå inte bättre. Det har getts massor med instruktioner på tandborstning och förmodligen är det bekvämlighet/ olustkänsla för tandbostning som spökar. 

Ingen grupputbilning har hon fått, hon har inte fått någonting från rehab då diagnosen satts nu, men vi har vetat länge att det är autism. Vet inte ens om han kommer få någon hjälp med sådant i den här åldern?

Intressant att du skriver att mjölktänder behövde dras ut. Samma var det här. Är det vanligt vid autism?
  • Aniiee

Se till att ungen får ett blått tandvårdskort och sen går till tandläkaren varje/varannan månad. Besöken kostar då samma som att gå till övriga vården och går under högkostnadsskyddet. Även större ingrepp ingår till samma pris om det skulle behövas. Då gör det inte supermycket att vardagsborstningen inte funkar 100%

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (S)
    Aniiee skrev 2023-08-12 01:02:58 följande:

Se till att ungen får ett blått tandvårdskort och sen går till tandläkaren varje/varannan månad. Besöken kostar då samma som att gå till övriga vården och går under högkostnadsskyddet. Även större ingrepp ingår till samma pris om det skulle behövas. Då gör det inte supermycket att vardagsborstningen inte funkar 100%

Blått? Mitt är riktigt skrikigt neongrönt, går inte att missa i plånboken. Kallar det för "mupp-kortet"! Dock är det inte så enkelt att man går varje månad hur som helst. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Faktum är att många slarvar med tandborstning. Inte så att de inte borstar alls eller väldigt lite, men många normalfungerande är inte så noga som de skulle behöva vara.

Jag började inte med tandtråd och att bli mer noga förrän jag efter tonåren hade haft några hål och i trettioårsåldern fick göra en rotfyllning. Hela uppväxten hade jag friska och fina tänder. Men som ni skriver, förr eller senare kommer problemen. 

Problemet i era barns fall verkar vara att de tycker att det är jobbigt, i kombination med bristande konsekvenstänk. Många verkar heller inte bry sig om vad andra tycker, om de går omkring med flottigt hår och är ofräscha i munnen? Men det kanske ändras. När det blir viktigt med jobb, vänner och partners, kanske det är viktigare att hålla sig fräsch? Men det är ju inte detsamma som att sköta tänderna noga. 

Tyvärr kan ni inte göra mycket om era vuxna barn vägrar eller fortsätter slarva. Är de högfungerande måste de själva ta ansvar eller leva med konsekvenserna. Visst finns det hjälp att få, men då måste de vilja det. Det är skillnad om man har en intellektuell funktionsnedsättning, men så är det ju inte här.

Svar på tråden högfungerannde autistisk 18-åring som inte borstar tänderna bra - hur hjälpa?