• Anonym (Bea)

Säga upp sig innan jobbstart?

Har hamnat i en väldigt jobbig situation.

Jag tackade i våras ja till ett jobb, med start i höst. Det är egentligen inget fel alls på det jobbet, tvärtom. Det verkar på många sätt vara ett bra jobb på en trevlig plats och något väldigt bra att ha med sig på cv:t.

Men - det är inte vad jag vill och det passar mig inte. Det har jag insett efter att jag tackat ja och skrivit på kontraktet.

Jag har upptäckt vad jag egentligen vill, och det innebär att börja studera igen och skola om sig. Det är dock för sent för den här terminen (möjligt att man kan tillgodose sig vissa delar med fristående kurser). Jag hade tidigare möjlighet att komma in på en sen anmälan men nu är det för sent.

Det är en provanställning och jag börjar om en månad.

Vad kan jag göra?

Kan man säga upp sig innan man börjat ett nytt jobb, och hur lång uppsägningstid har man i så fall?

Eller bör jag köra på, hoppas att det i alla fall blir bra och lärorikt och håller alla tummar för att komma in nästa år?

• Svar på tråden Säga upp sig innan jobbstart?
  • Anonym (?)

Vad hindrar dig att börja, sen säga upp dig/söka tjänstledighet och börja plugga nästa termin?

Vad ska du göra under hösten om du inte jobbar? 

• Anonym (Hin håle)

Ja du kan säga upp dig när du vill. 
    Uppsägningstiden, det beror på. 

• Anonym (Bea)
    Anonym (?) skrev 2023-08-11 11:30:08 följande:

Vad hindrar dig att börja, sen säga upp dig/söka tjänstledighet och börja plugga nästa termin?

Vad ska du göra under hösten om du inte jobbar? 

Det är klart att det är en möjlighet. Men det är ju en provanställning på sex månader, och nämner jag till våren att jag tänkt plugga till hösten lär ju det ju inte bli någon tillsvidareanställning. Och blir jag anställd "på riktigt" sägs jag nog upp snart när jag säger att jag vill studera. Man kan ju bli uppsagd även under tjänstledighet.

Jag har fått tjänstledigt från mitt nuvarande jobb under provanställningen och dit kan jag komma tillbaka med ganska kort varsel. Men jag vill inte tillbaka.

Grämer mig mest så otroligt mycket för att jag inte dök på studierna när jag hade chansen. Det är så drygt att känna att man kommer längre och längre bort från drömmen. Och det är ingen garanti att utbildningen ges varje år.
  • Anonym (S)
    Anonym (Bea) skrev 2023-08-11 11:26:51 följande:
    Säga upp sig innan jobbstart?

Har hamnat i en väldigt jobbig situation.

Jag tackade i våras ja till ett jobb, med start i höst. Det är egentligen inget fel alls på det jobbet, tvärtom. Det verkar på många sätt vara ett bra jobb på en trevlig plats och något väldigt bra att ha med sig på cv:t.

Men - det är inte vad jag vill och det passar mig inte. Det har jag insett efter att jag tackat ja och skrivit på kontraktet.

Jag har upptäckt vad jag egentligen vill, och det innebär att börja studera igen och skola om sig. Det är dock för sent för den här terminen (möjligt att man kan tillgodose sig vissa delar med fristående kurser). Jag hade tidigare möjlighet att komma in på en sen anmälan men nu är det för sent.

Det är en provanställning och jag börjar om en månad.

Vad kan jag göra?

Kan man säga upp sig innan man börjat ett nytt jobb, och hur lång uppsägningstid har man i så fall?

Eller bör jag köra på, hoppas att det i alla fall blir bra och lärorikt och håller alla tummar för att komma in nästa år?

Så vad ska du göra i höst om du säger upp dig nu? Och hur ska du försörja dig? 

Varför inte börja på jobbet, sök in till vårterminen och kommer du in så säg upp dig. Eftersom du har provanställning så har du kort uppsägningstid. 

• Anonym (?)

Vad du krånglar till det.  Ta jobbet, se vad som händer, sluta om du börjar plugga.  

• Hjelm

Jobbigt läge såklart, men ett år är ju ingenting i ett helt yrkesliv. Om chansen att få en plats på programmet är förlorad nu så sök till våren igen. Förhoppningsvis är konkurrensen ungefär densamma och du kommer in igen. Nu har du också ett år på dig att förbereda praktiska saker för studier och kanske spara ihop till en buffert. Det hade du kanske inte gjort om du hoppat in på ett program med kort varsel, löst boende etc.

Att få tjänstledigt eller inte spelar kanske mindre roll om du inte tror att du vill tillbaka dit?

• EpicF

Varför inte jobba på det nya jobbet fram tills du kommer in på studierna? Är väl bättre det än att gå arbetslös eftersom du inte vill tillbaka till ditt gamla jobb. 

• EpicF

Varför inte jobba på det nya jobbet fram tills du kommer in på studierna? Är väl bättre det än att gå arbetslös eftersom du inte vill tillbaka till ditt gamla jobb.

Svar på tråden Säga upp sig innan jobbstart?