• RahRah

Ångest av att dricka kaffe

Hej alla! fler som får ångest när ni har druckit kaffe? 
    jag har sedan länge tillbaka haft ångest problem i en lång period. nu mår jag bra men ja märker att när jag dricker kaffe så får jag ångest känslor tillbaka. Hjärtklappning, stressad, tänker mycket o allt som man kan känna med ångest. 
    är det vanligt att man känner så av bara kaffe :||| 

• Svar på tråden Ångest av att dricka kaffe
  • Anonym (Nio)

om du reagerar dåligt på koffeinet så varför fortsätta dricka det? Vissa är känsligare än andra för vissa substanser

Min svettlukt blir sämre av kaffe och så får jag magproblem, så därför dricker jag det sällan.

• Anonym (Alchemista)

Kaffe är en medicinalväxt. Med andra ord drog. Det är en centralstimulerande medicinalväxt som ökar blodtrycket. Därför sker också tillverkning. Om du idag blir pigg av en kopp kaffe och dricker en kopp varje dag vänjer man sig och måste efter en tid höja dosen för att känna sig pigg. Och man behöver sin lägsta invanda dos för att känna sig "normal" dvs känna sig så som man gjorde innan man började dricka kaffe. Slutar man dricka sin mängd kaffe som man vant sig vid får man fysisk abstinens t ex huvudvärk och en större trötthet.

Kaffe har en halveringstid på 3-7 timmar, dvs den tid det tar för kroppen att bryta ner halva koffeinintaget.

Kaffe orsakar både hjärtklappning och ångest så länge man dricker större mängd än vad man har vant kroppen vid eller dricker det sällan och är ovan. Ju friare du är från beroende av kaffe desto mer känner du av kroppens stress av kaffe.

Ingen medicinalväxt ska användas varje dag eller flera gånger per dag, helst undvikas helt eller bara användas då och då när läget är kritiskt.

Man mår bättre av att inte vara beroende av detta. Föreslår att du undviker kaffe, särskilt när du redan ÄR pigg finns ingen anledning att stressa upp kroppen mera för då blir det bara ångest och hjärtklappning av kaffet om du inte vant kroppen vid att den måste ha en viss dos.

• Tow2Mater
    Anonym (Alchemista) skrev 2023-08-11 16:10:19 följande:

Kaffe är en medicinalväxt. Med andra ord drog. Det är en centralstimulerande medicinalväxt som ökar blodtrycket. Därför sker också tillverkning. Om du idag blir pigg av en kopp kaffe och dricker en kopp varje dag vänjer man sig och måste efter en tid höja dosen för att känna sig pigg. Och man behöver sin lägsta invanda dos för att känna sig "normal" dvs känna sig så som man gjorde innan man började dricka kaffe. Slutar man dricka sin mängd kaffe som man vant sig vid får man fysisk abstinens t ex huvudvärk och en större trötthet.

Kaffe har en halveringstid på 3-7 timmar, dvs den tid det tar för kroppen att bryta ner halva koffeinintaget.

Kaffe orsakar både hjärtklappning och ångest så länge man dricker större mängd än vad man har vant kroppen vid eller dricker det sällan och är ovan. Ju friare du är från beroende av kaffe desto mer känner du av kroppens stress av kaffe.

Ingen medicinalväxt ska användas varje dag eller flera gånger per dag, helst undvikas helt eller bara användas då och då när läget är kritiskt.

Man mår bättre av att inte vara beroende av detta. Föreslår att du undviker kaffe, särskilt när du redan ÄR pigg finns ingen anledning att stressa upp kroppen mera för då blir det bara ångest och hjärtklappning av kaffet om du inte vant kroppen vid att den måste ha en viss dos.

Hört talas om koffeinfritt kaffe?
  • Anonym (Alchemista)
    Tow2Mater skrev 2023-08-11 17:04:31 följande:
    Hört talas om koffeinfritt kaffe?
    Ja. TS har inte problem med det. Så hur så? 
  • Anonym (J)

Jag får förhöjd ångest av koffein! Tror inte det är hälsosamt för någon, men vissa av oss är säkert extra känsliga. Tänk på att det även finns koffein i te och cola. Värt att skippa när man mår skit av det! 

• flygrl

@TS: Jag kan också få ångest och bli lite jobbigt speedad av ffa kaffe men även svart te ibland. Kaffe eller snarare koffein är ju milt centralstimulerande. Jag dricker därför sällan mer än en mugg kaffe + mjölk åt gången och ibland om jag redan känner jag är på väg tippa över skippar jag kaffet helt.

Däremot finns det ju som Tow2Mater påpekade koffeinfritt kaffe och det är ett bra alternativ när jag vill hålla ångesten borta. Rooibos- mint- eller andra örtteer är bra koffeinfria alternativ till svart te. 😉

Anonym (Alchemista) skrev 2023-08-11 22:42:25 följande:
    Det är väl bra nämna i en sån här tråd det finns koffeinfritt kaffe, nej? 😉
  • Tow2Mater
    Anonym (Alchemista) skrev 2023-08-11 22:42:25 följande:
    Om man reagerar dåligt på koffeinet, kan man dricka koffeinfritt kaffe. Men du kanske pratar om koffeinfri dryck i din långa harang om att öka blodtrycket, dos for att känna sig pigg, fysisk abstinens , huvudvärk, mängd man har vant kroppen vid, etc ? Vilket är då 'giftet' i kaffet som orsakar allt detta om inte koffein?
  • Anonym (Alchemista)
    Tow2Mater skrev 2023-08-12 00:36:00 följande:
    Om man reagerar dåligt på koffeinet, kan man dricka koffeinfritt kaffe. Men du kanske pratar om koffeinfri dryck i din långa harang om att öka blodtrycket, dos for att känna sig pigg, fysisk abstinens , huvudvärk, mängd man har vant kroppen vid, etc ? Vilket är då 'giftet' i kaffet som orsakar allt detta om inte koffein?
    Eller avstå kaffe helt eftersom koffeinfritt är många kemikalier. Örtteer eller vatten tycker jag är mycket bättre alternativ. Man måste inte dricka kaffe varesig med eller utan koffein då det ena görs av en medicinalväxt och det andra baseras på kemikalier tycker jag inte det är att rekommendera.
  • Anonym (Kaffemoster)

Jag kan känna igen mig i TS. Jag letade på nätet efter bra tips på koffeinfritt kaffe för jag gillar ju smaken av kaffe ändå! (Kaffeglass ex är så sjuuukt gott!) 

Efter att försökt göra det lätt för mig och slippa beställa på nätet så föll mitt val på Zoegas koffeinfria. Finns på mitt ena ICA men inte på det andra så det kan vara lurigt att få tag i. 

Jag mår bättre av det och kan ta del av smaken ändå. Ibland blir det en kopp vanligt på stan eller om man hälsar på någon. De som varit här har inte heller klagat utan tyckt det smakat som vanligt (utom den gången jag tappade räkningen och hällde i mer så det blev rävgift av kaffet *skrattar*). 

Det finns (i sann public servicanda) givetvis fler märken, men det ovan nämnda var lätt att få tag i och värt ett försök om man vill ha kaffe som inte har koffein. 

Svar på tråden Ångest av att dricka kaffe