• Anonym (Jenny)

Får inte åka på semester för min nya

Jag och min son (ensambarn) brukar varje vår åka på en resa till stockholm över en långhelg. Nu är jag i ett nytt förhållande och har fått tre bonusbarn. Min nya kille säger att jag inte får åka på resa bara med min son i vår utan att ta med bonusbarnen för att det blir orättvist annars eftersom att vi nu är en ny familj och han tycker att alla barn ska behandlas lika. Jag tycker att det känns jättesorgligt att inte åka på vår resa det är ju tradition. Vem har rätt här egentligen??? 

• Svar på tråden Får inte åka på semester för min nya
  • 19Richie88

Spontant tänker jag.. åk, bara åk!
    Men okej, är det bara inplanerat senare att ni ska åka på något allihop så.. ja, då blir det i alla fall mer rättvist senare då!
    Lycka ti

• Shakira88

Du har rätt. Det är ju nåt du brukar göra med ditt barn, det kan inte han slå ner på

• Anonym (...)

Alla familjer gör olika. Du kan åka med din son och han kan göra något med sina barn. Hur hade han levt om ni inte hade träffats?

Sen är det förstås viktigt att ni gör saker i den nya familjekonstellationen, men det kan man göra också, inte på bekostnad av din sons upplevelse.
    Det blir inte en "grej" av det om inte han gör det till en. Om ni vuxna beter er bara helt normalt och vettigt runt att du och din son ska en sväng, så kommer inte hans barn bli ledsna, så länge de känner att de är lika mycket värda och får göra något annat kul.

Bor barnen på heltid hos er? Annars kan ju du och din son åka bort när de andra är hos sin andra förälder så märks det ännu mindre av det hela.

Det går inte att leva med millimeterrättvisa. Inte ens kärnfamiljer tar alltid med alla barn på samma saker hela tiden. 

• Anonym (lika)

Om han vill att hans barn ska behandlas lika som ditt så får han väl lyfta på arslet och åka med dem, precis som du åker med din. Det är ju det som blir lika.

• Anonym (S)

Han får väl åka med sina barn, upprätthålla traditioner! Ni gör ju förhoppningsvis saker tillsammans också? Jag har ett syskon men gör saker enskilt med min mamma och med min pappa som är "vår grej" och vi är "bio-familj"!

• Anonym (Pfft)

Du så klart. Du gör vad du vill med ditt barn. Du är inte tvingad att dra med hans ungar för det!

• Anonym (P)

Ni är en familj, men ni är inte en kärnfamilj. Det måste han bara tugga i sig.

Din son har större rätt till dig än vad hans styvsyskon har. Och din sambos barn har mer rätt till honom än vad din son har. Ni är bara bonusföräldrar till varandras barn, inte föräldrar. Hans barn behöver först och främst honom, inte dig.

• Anonym

Anar jag en latmask här som vill att ts ska vara familjens draglok? 

• Anonym (Hej)

Fast då får han väl åka någonstans med sina barn pm han vill det. Klart du och sonen ska åka iväg. Sen kanske ni alla kan åka någonstans gemensamt. 
    Bor ni ihop allihop hela tiden eller bor barnen även hos andra föräldern. 

Tänkte hans barn kanske åker iväg med sin mamma.
    Livet är inte heller alltid rättvist.... 

• Kvittning

Låter som en värdelös man. Jag lever i kärnfamilj och vi delar upp oss lite då och då och åker på småresor med bara ett av barnen då de inte riktigt uppskattar samma saker. Campinghelg med ena barnet och någon månad senare en cityresa med det andra.

Han får väl åka och göra något med sina barn om han vill undvika orättvisa. Och om han inte har råd med "samma" resa så kan han kanske hyra stuga på camping eller via airbnb eller något.

Svar på tråden Får inte åka på semester för min nya