• Anonym (Jenny)

Får inte åka på semester för min nya

Jag och min son (ensambarn) brukar varje vår åka på en resa till stockholm över en långhelg. Nu är jag i ett nytt förhållande och har fått tre bonusbarn. Min nya kille säger att jag inte får åka på resa bara med min son i vår utan att ta med bonusbarnen för att det blir orättvist annars eftersom att vi nu är en ny familj och han tycker att alla barn ska behandlas lika. Jag tycker att det känns jättesorgligt att inte åka på vår resa det är ju tradition. Vem har rätt här egentligen??? 

• Svar på tråden Får inte åka på semester för min nya
  • Anonym (Hej)

Lite egen tid med mamma är inte fel. 
    Måste ni göra allt tillsammans för ej rättvist. Tänker jag brukar hitta på saker med mina barn var för sig, bio, ut o äta m.m bara för lite egen tid och då är det mina bio barn. 
    Sen lite rädd för "får inte åka" stoppar han dig att göra andra saker? 

• Drottningen1970

Får???

Ditt barn behöver ensamtid med dig

hans barn behöver ensamtid med honom

Enorm varningsflagg att du talar i termer av .. får..

• Anonym (Steff)

Det går inte att få det här lika. Om ditt barn inte får åka på resan ensam med dig så har ju ditt barn blivit av med något. Vad sk bonusarna då bli av med för att det ska bli lika? Det blir knappast en positiv spiral av det. 

Ditt barn är ju i minoritet och utbölingen i nya syskonskaran, det är ditt jobb att se efter hans intressen. Vik dig inte för det här, då kommer bara fler orimliga krav följa 

• Räkan77

Får en känsla av att din nya vill att ni ska dela på ansvaret av alla fyra barn, är du ok med det?

Stora varningsklockor ringer, jag tycker verkligen att du ska fundera över detta förhållande. Är det positivt för dig själv och din son? 

• MsFry

"Får inte"?  Det bestämmer inte han. Självklart har du rätt att resa vart du vill när du vill med ditt barn. 

Bara det att du känner att du ens måste fråga här om han har rätt får mig att ana att det finns fler områden han vill kontrollera dig på.  Hur har han fått dig att tveka på ditt eget omdöme så här? 
    Res iväg. Och när du kommer tillbaka gör du det klart för honom att han inte dikterar vad du får göra. Eller så gör du slut. 

• Anonym (Hin håle)

Förstårhans tanke men enligt mig har han fel. Det bestämmer inte han, även i en kärnfamilj med gemensamma barn ska man kunna hitta på saker med bara ena barnet...

ÅK. 

• Anonym (G)

Vadå får. Han äger inte dig. Du borde göra slut innan det blir värre. Och att din son inte får göra saker bara med dig nästan garanterar att er bonusfamilj ska inte fungera alls. 
    Din nya verkar vilja ha en gratispiga , inte en partner. 

• Yllop

Jag skulle dra öronen åt mig om min partner säger att jag inte får göra något med mitt barn själv.

Vad är det han har tänkt sig? Ska du resa bort med din son och hans barn och han ska vara barnlös eller ska han resa med?

Det finns studier på att det som barn som lever i bonusfamiljer saknar mest är egentid med sin biologiska förälder.

• Anonym (.)

Vadå får inte? Det bestämmer inte han. Åk med din son och byt sambo!!

• Anonym (M)

Planerar du vårens resa redan nu alltså ?

• Anonym (Mx)

En bonusfamilj kommer aldrig vara detsamma som en kärnfamilj. Självklart ska du inte ta hänsyn till detta krav. 

• Anonym (Tess)

Du har absolut inget ansvar för stt ta med hans barn på din och ditt barns resa. Han försöker utöva makt och härskarteknik. Gissar att han inte är så bra i övrigt heller. Att han kanske försöker få dig att ta mer ansvar för hans barn. Du gör din resa med ditt barn. Bara för att ni bor ihop behöver du inte alltid ta hänsyn till hans barn. Har sett otaliga exempel på när pappan försöker manipulera sin nya att ta hand om hans barn.

• nihka
    Anonym (Jenny) skrev 2023-08-11 21:05:32 följande:
    Får inte åka på semester för min nya

Jag och min son (ensambarn) brukar varje vår åka på en resa till stockholm över en långhelg. Nu är jag i ett nytt förhållande och har fått tre bonusbarn. Min nya kille säger att jag inte får åka på resa bara med min son i vår utan att ta med bonusbarnen för att det blir orättvist annars eftersom att vi nu är en ny familj och han tycker att alla barn ska behandlas lika. Jag tycker att det känns jättesorgligt att inte åka på vår resa det är ju tradition. Vem har rätt här egentligen??? 

Du har rätt.

Han kan åka på en resa med enbart sina barn så får alla barn ensamtid med sin förälder. Dessutom kan ni resa alla tillsammans, eller du ta med alla barn eller din nya ta med alla barn.

Have fun!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Ui)

Men självklart ska du och sonen åka! Han vill nog bara ha en barnfri helg och utnyttja dig som gratis barnvakt. 
    Mina föräldrar lever ännu ihop och de gjorde saker med bara några av barnen ibland, när jag var liten. De hade fyra ungar och delade på dem ibland. Vi åkte även iväg ensamma till mor-och farföräldrar och de andra fick stanna hemma. Så även kärnfamiljer gör så. 
    Det är ju rätt att ni är en familj nu (om ni bor ihop?) men självklart har du och sonen en egen relation. 

• Anonym (XXX)

Så dumt! Klart att du får resa med din son, som du alltid har gjort! Och han får resa med sina kids. Förhoppningsvis kan ni någon gång resa någonstans tillsammans allihop, men det är ingen nödvändighet heller. 

När det är barn från olika kullar, funkar inte rättvisetänket på det sättet. Ditt barns ekonomi måste ju också påverkas av hans pappas ekonomi, precis som din nye mans tre barns ekonomi måste påverkas av deras mammas ekonomi. I första hand. Det är inte meningen att en styvförälder ska täcka upp. Och särskilt inte med "extra" saker som resor. 

• Anonym (Samma lika.)

Svågern har det ungefär likadant, allt ska vara rättvist enligt den nya pompadoran.

Påverkar oss alla då det blir livat om kusinerna gör saker ihop utan hennes barn..

• Fiona M

Jättebra tillfälle för honom att göra något speciellt med sina barn.

• Anonym (E)

Jag är ensamstående med en son och skulle definitivt åka med sonen oavsett vad mannen säger. 

Hur tror du att det kommer att kännas för din son om du berättar att ni inte kan åka på er traditionella resa bara för att din nya sambo säger det? 

Det signalerar att din sambo är viktigare än sonen och det blir skadligt för deras relation om du nu tänker leva med den här mannen. 

Jag är ensamstående på heltid med min son och har varit tillsammans med män som har egna barn. Min son har haft det tufft med svår sjukdom och annat men han är världens snällaste och omtänksam mot andra barn och vuxna. 

Ändå är det som om de här männen ska spela ut sina barn mot min son och demonstrera att de minsann sätter sina barn främst (som om inte alla gör det). Sonen och jag har en fin relation med våra egna traditioner och intressen men det förväntas vi sluta med ungefär som i ditt fall TS.

Det är barn som lever gott med två engagerade föräldrar så jag tror inte att det handlar om barnens känslor utan frånskilda pappor med dåligt samvete som överkompenserar. 

Skillnaden är att jag inte tar sådant. Det borde inte du heller göra. 

• Anonym (Jj)

Kan ju vara så att han är dålig på att åka iväg med sina barn själv. Som tex mitt ex kunde absolut inte åka iväg och hitta på nåt med barnen själv när han hade de utan han var alltid tvungen att ha med sig någon annan vuxen. Själv hade jag inga problem med att åka iväg själv med dem. 

Synd om barnen om det skulle vara så men det är ju inte Ts problem. 

Helt ärligt så hade jag nog dragit mig ur ett sådant förhållande där partnern anser att man inte får göra nåt på egen hand. 

Svar på tråden Får inte åka på semester för min nya