• Mor i maj 06

EPIDURAL? Fördelar?? Nackdelar???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-27 16:44:20:
    Jag har hört någonstans att det får en att känna mindre smärta (vilket ju iofs torde vara huvudsyftet med att man tar det ) vilket kan resultera i att utdrivningsskedet stannar av och man behöver ta till sugklocka i många fall. Detta ska då (enligt mitt skräckscenario som jag tycker mig ha hört) resultera i att man spricker mer...vissa upp till ändtarmen...

LHur stämmer det in på Er?

• Svar på tråden EPIDURAL? Fördelar?? Nackdelar???
  • Sleepyhead

ja du... fördelen är att värkarna försvinner o man känner enbart själva TRYCKET av bebisen. för mig gjorde det lite ont när de la den men eftersom man har (iaf jag) lustgasen så brydde man sej inte så... sen fick jag stickningar/kliar på ryggen i ca 2 veckor efteråt. men jag kunde vara uppe o stå efter de lagt den iaf o det var skönt.

• Happy76

Jag hade en lång förlossning och epiduralen gjorde att jag fick vila. Hade förmodligen inte orkat igenom det jättelånga värkarbetet utan den. När eda:n las på mig hade jag haft värkar var 3:e minut i 17 timmar redan. All smärta försvann när bedövningen började verka, så på mig satt den klockrent.

Nackdelen var att eda:an oxå försvagade värkarna, så det gjorde att det drog ut på tiden och gjorde även mina krystvärkar väldigt svaga. Detta resulterade i sin tur till att jag fick krysta aktivt i plågsamma 3 timmar och 20 minuter innan lill-prinsen kom ut, och då hade jag ju ingen hjälp av epiduralen längre.

• Johanna S

Jag fick eda och det var helt underbart, kände ingenting under några timmar. Sen blev värkarna svagare och bebisen fastnade och det blev akut kejsarsnitt. Vet inte om det berodde på eda:n eller inte.

• nitedrive

Epidural fungerar bra för en del,men inte på alla.
    Jag hade epidural under min första förlossning och det resulterade inte i sugklocka,men väl i att en bastant barnmorska fick trycka på med resultat att jag fick sys något stygn.Inte alls mycket alltså,men för mig har det varit tusen gånger bättre utan epidural,jag tyckte inte ens att den tog bort så mycket smärta.
    När krystvärkarna kommer har man ju ingen hjälp av den,och dessutom fick jag dropp för att få igång värkarna igen eftersom den försvagade dem rätt mycket.

Svårt att ge några råd om epidural,en del fullkomligt älskar den,andra(som jag)får rysningar av tanken på epidural igen...

• MariaViktor

Jag fick EDA och den hjälpte inte ett skit!! den fungerar på 9/10, givetvis var jag en av dom den inte fungerade på.

Kan säga så här att jag hade inte brytt mig om hur mycket jag spruckit bara Epiduralen hjälpt för värkarna under öppningsskedet upplevde jag som det jävligaste....

• Sleepyhead

Johanna S---> jag fick oxå akutsnitt... men till mig sa BM att det berodde på att lille Teo inte snurrade som han skulle... *vet inte* ??

• Mor i maj 06

Hmmmmmmmmmm....svårt det här.

• Johanna S

Annelie W: Vet inte om han hade kommit ut den "vanliga" vägen om jag inte hade tagit eda, men det känns som att den förstörde. Nästa gång ska jag satsa på att klara mig utan eda och en vaginal förlossning.

• Malaya

Jag fick EDA och det var helt underbart. Tog 3 min att lägga, hjälpte på en gång och smärtan försvann helt. Krystandet tog en halvtimme och jag fick sy två stygn.  under krystandet fick dock en bm hjälpa på traven genom att trycka på magen under krystvärkarna (inte skönt). Ska väl tilläggas att jag redan innan EDA:n hade värkstimulerande dropp p g a för glesa värkar.

• AiramE

Jag säger bara en sak: Tack gode gud att det finns!!! Jag tog det och kände ingenting och det stannade inte av. Man känner inte krystvärkarna och jag kan inte säga om det är negativt eller positivt. De var tvugna att hjälpa till med sugklocka men det berodde på att jag fick börja krysta lite för tidigt så hon var inte riktigt nere... Men ut kom hon

Svar på tråden EPIDURAL? Fördelar?? Nackdelar???