• Anonym (Farrow)

Tips på att hantera min ekonomi

Har egentligen en ganska bra ekonomi men har ändå lite funderingar på vad jag ska tänka på, särskilt när det gäller kapital, sparande och lån.

Min situation idag ser ut så här
    Ensam med två barn varav en vuxen som går på socbidrag just nu

Lön efter skatt: c:a 31 000
    Fasta kostnader: c:a 11 000 - 13 000
    Pengar kvar den 24 varje månad: 4000 - 10 000, förs över till sparkontot
    Sparkonto (just nu): 93 000

Bolån: 750 000
    Ränta: 1,65% t o m 1 december i år
    Billån (taget på bostaden): 95 000
    Ränta: 5,69%

Mina boendekostnader kommer öka med runt 2000 efter den första december. Surt men hanterbart.

Funderar lite på om jag skulle betala av billånet på ett bräde eftersom jag har råd. Samtidigt är det ju skönt att enkelt kunna hantera oväntade utgifter som nya däck eller så.

Hur skulle ni gjort? Bara tuffat på? Betalat av? Sparat i aktier eller så? Investerat?

• Svar på tråden Tips på att hantera min ekonomi
  • Anonym (Anna)

Jag hade sparat en del i fonder för framtiden/pensionen. 

Du har en bra buffert, men jag hade fortsatt spara på konto till nästa bil, resor eller annat målsparande. 

Jag hade inte betalt av billånet på ett bräde, man funderat på att öka amorteringen, så det försvinner fortare. 

• Räkan77

Se till att ha ett sparkonto med bra ränta. Jag skulle köpa fonder för typ 20,000, spridda på flera fonder med olika inriktningar. Sen börja månadsspara fonder, för kanske 1000-2000 kr i månaden, historiskt så har det gett en bra avkastning på lång sikt. 

• Postman

Jag hade amorterat hårdare på billånet och sedan hade jag sparat mer i fonder.  

Vilken ränta har du på sparkontot? På vilken bank sparar du? Jag har lagt över mycket på Avanza. De ger mer ränta osv 

• Jemp

Jag hade inte offrat hela bufferten för att betala av billånet.

Personligen föredrar jag att spara i början av månaden och bestämma en budgeterad summa snarare än det som slumpmässigt blir över, men man funkar väl olika. 

• Anonym (Process)

Jag tänker att ett billån på 95 000 inte säger så mycket, eftersom det kan vara en bra deal att ha ordentligt med resurser att kunna köpa tvättmaskin, varmvattenberedare och en självrisk vid en krock.

Jag har innan avbetalning av bil-lån gått igenom bostad, och ev. risker och faktiskt gjort en plan utifrån detta. Meningen är ju inte att du ska "behöva låna" ännu sämre vid kris.... 

Fundera lite med papper och penna, om vad bilen är värd, vad som skulle kunna hända och gå runt i huset och kolla på hur gamla nödvändiga grejer i hushållet faktiskt är och vad som skulle kunna gå sönder "oväntat"

Exempelvis:
    Tvättmaskin 5-15 000
    Varmvattenberedare 15-20 000
    Bil: 100-200 000
    Fönster: 10 000

Googla och kolla vad som är ungefär vad du skulle behöva hosta upp oväntat, för de olika grejerna. Och vad ev. nya lån skulle kosta.

Själv har mitt sparkonto en högre ränta vid 100 000, vilket ju gör att jag har det som en naturlig gräns.... Så jag hade fyllt upp till 100 000 och sen amorterat ALLT sparande på billånet. 

När lånet ligger en mindre summa, som ger dig möjlighet att betala på ett bräde och fortfarande har till dina "nödvändiga troliga utgifter", så kan det absolut vara värt att betala allt på en gång. Och minska ner din nödvändiga buffert. Då har du dock bättre koll på risken med att ta från sparandet.

Jag tänker att en sund ekonomi handlar om att man gör tillräckligt bra val och visst är det skönt att bli av med billånet... men det viktigaste är ju att du lär dig tänka kring din ekonomi på ett sätt som gör att den blir bättre och bättre. Snarare än värre och värre.

Svar på tråden Tips på att hantera min ekonomi