Svåra sambobeslut. Vad anser ni vara rätt??
Mycket av det du beskriver styrs ju av lagar och regler så vad paret privat anser är i vissa lägen irrelevant. Huvudsaken är att det mesta finns dokumenterat och sparat vad avser fakturor, kvitton etc och att paret skriver samboavtal och äktenskapsförord.
Själv rent privat förstår jag inte alls detta med millimeterrättvisa i kronor och ören, att man äger ett rum var i ett hus etc , det känns sniket snålt och cyniskt. Är man en familj som har för avsikt att leva ihop så lever man under samma ekonomiska förutsättningar och hjälps åt med ekonomi. Det jämnar ut sig i längden. Och ingen vet hur läget ser ut x antal år framåt. Plötsligt blir nån sjukskriven, man måste byta jobb, eventuella barn kan behöva att man går ner i arbetstid etc etc ... då ändras ju förutsättningarna och man måste vara beredd på att tänka om . Så jag tror att man gör sig själv en björntjänst om man stolpar upp en massa ekonomiska regler att förhålla sig till. Bara se på vilket stök och tjafs det kan bli av en sån enkel sak som att vara mammaledig när ett par plötsligt inser att den tidigare uppdelningen havererar och man fastnar i mitt och ditt och procentsatser istället för att hitta nya vägar att klara ekonomin.