Svåra sambobeslut. Vad anser ni vara rätt??
Jag orkar inte läsa allt, du borde ha delat upp de olika situationerna i olika inlägg, så hade du nog fått relevanta svar. Men i alla fall:
Jag anser att man ska betala procentuellt utifrån vad man tjänar. D.v.s. i det här fallet ska kvinnan betala 10 procent och mannen 90 procent av räntor och avgifter.
När det sedan gäller andra faktorer - som det där mörkrummet (finns det ens fortfarande med den digitala tekniken - nåja det är OT i den här tråden) - så får man väl se från fall till fall vad som är rimligt. I det här fallet när kvinnan betalar en så liten del ändå, så skulle jag (om jag var hon) inte bråka om det där mörkrummet. Det gör så liten skillnad för henne ändå, räknat i kronor.
Det är ju dessutom så att mannen behöver mörkrummet för att kunna tjäna in sin stora lön - som kvinnan också har stor glädje av. Hon får bland annat bo stort, fint och väldigt billigt p.g.a. hans arbete i mörkrummet! Om rummet hade använts till en hobby som han inte tjänade pengar på, så kanske det skulle ha funnits anledning att räkna av det, typ om det hade varit ett fullt utrustat gym - och kvinnan inte hade använt det alls.