• Anonym (Hklöökfsa)

Ha barn på dagis när jag är ledig. Vad händer om det kommer fram?

Vad händer om dagis får veta att mina barn är på förskolan när jag är ledig och hemma? Jag jobbar borta två veckor i stöpet i en annan stad och sover då borta, och så ledig en vecka och då brukar jag vilja återhämta mig efter två veckors tungt arbete och då är det rätt så skönt att barnen är på dagis. Men det får jag tydligen inte...Men vad kan hända om det skulle komma fram? 

• Svar på tråden Ha barn på dagis när jag är ledig. Vad händer om det kommer fram?
  • Anonym (Ina)

Ni kan förlora platsen. 

• Anonym (Hklöökfsa)

Ina

Okidoki tackar för svar

• Anonym (Skiftarbeten)

Jag jobbade skift med var femte vecka ledigt.
    Mitt yngsta barn gick då 2 dagar den veckan.
    Du får nog prata med rektorn, dagis för den pedagogiska utvecklingen är ju positivt men om du bara vill ha ledigt utan barn så låter det negativt.

• Erkki

Du kan som sagt förlora din plats. 

du är borta två veckor av tre helt och hållet och när du är hemma är det ändå inte dina barn du vill umgås med. Skaffa inga fler ok? Jag tycker fina prioriteringar är fel.

• Anonym (Mhm)

Håller helt med Erkki. Skaffa inte fler barn TS. Har du inget barnperspektiv/får du inte dåligt samvete att dina barn är på en plats där de får minimalt med uppmärksamhet när de istället kan få spendera tid med sin pappa?

• Aliona

Att jobba borta två veckor för att vara så slut att man inte orkar ha hand om dina barn den tredje låter inte som förenligt med familjeliv. Du funderar inte på annat jobb, medan barnen är små iaf? 

• Anonym (Linus)

Har för mig att man får ha barnen på förskolan. men Det bästa vore nog att prata med persosnalen. Barnet kanske inte ska gå heltid den veckan du är ledig men för barnet är det kanske bra att iaf vara på förskolan några timmar under veckan. Tror personalen kan kräva ditt schema. 

där jag bor är det vanligt att folk jobbar varannan vecka och jag vet ingen som har förskolebarnen hemma hela den veckan. Utan barnen är på förskolan. tex om du jobbar natt har du rätt att sova på dagen och har barnet på förskolan och hämta mitt på dagen. Borde även bara likande för folk som jobbar borta.

• Anonym (Kimchi)

Vem tar hand om barnen när du jobbar borta? När får den personen vila och återhämtning efter att ha både jobbat och tagit hand om hemmet och barnen i ett par veckor? Man får ju hoppas att du tar hand om allt hushållsarbete mm när du är arbetsfri. Att barnen är någon timme på dagis under veckan är nog bara bra för att behålla kontinuitet och utveckling för dem. Vill du inte umgås och leka med dem när du varit borta från dem i 14 dagar? Hur ofta har du videosamtal med dem när du är borta? Skyll inte på att du jobbar när de är vakna. Du har ju rast eller kan blindskita en kvart. 

• Anonym (Maria)

Det är väl den andra förälderns schema som gäller då när du arbetar borta. Har du sedan semester en vecka är barnen rimligtvis lediga. Du har ingen laglig rätt till förskola när du är hemma och har semester. 

Däremot kan barnen ha rätt till 15 tim ifall de har åldern inne. Men tveksamt som ledig. Det är för föräldralediga/arbetssökande t ex. 
    Alldeles för många utnyttjar förskolan för att de är för slöa. Skaffa inte barn då om det är så svårt att umgås med dem. 
    Be om hjälp från en släkting, vän, annan förälder några timmar. Samhället ska inte fixa barnpassning när du har semester. Vet du hur miljön på förskolor brukar vara? 

• Anonym (D)

Beror på reglerna i din kommun. 

Hittade den här, vet dock inte hur aktuell den är:
    chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1350246868/nyheter/inrikes/article351957.svt/BINARY/Forskola_ledigaforaldrar.pdf

Är barnen över 3 år har de dock troligen rätt till 15 h allmän förskola även den veckan då du inte jobbar. Då handlar det ju om den pedagogiska verksamheten, vilket de borde ha rätt till även om du är hemma. 

Med tanke på att det rör sig om var 3:e vecka är det inte omöjligt att det går att få dispens för ett begränsat antal timmar i veckan för att barnen ska få kontinuitet.

• Anonym (D)

Beror på reglerna i din kommun. 

Hittade den här, vet dock inte hur aktuell den är:
    chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1350246868/nyheter/inrikes/article351957.svt/BINARY/Forskola_ledigaforaldrar.pdf

Är barnen över 3 år har de dock troligen rätt till 15 h allmän förskola även den veckan då du inte jobbar. Då handlar det ju om den pedagogiska verksamheten, vilket de borde ha rätt till även om du är hemma. 

Med tanke på att det rör sig om var 3:e vecka är det inte omöjligt att det går att få dispens för ett begränsat antal timmar i veckan för att barnen ska få kontinuitet.

Svar på tråden Ha barn på dagis när jag är ledig. Vad händer om det kommer fram?