• Anonym (J)

Måste jag ha praktik med dom stora barnen?

Ska börja praktiken snart på en förskola då jag pluggar till barnskötare. Jag hade velat gå med dom yngre barnen 2-3 år. Men kommer få gå med 4-6 åringar och det gör mig nervös då jag lider av social fobi. Nån som vet om man måste gå med dom större barnen. Tycker de va tråkigt att jag inte fick frågan vilken ålder på barngruppen som jag ville praktisera på. Ska ändå ha praktik 4 månader 

• Svar på tråden Måste jag ha praktik med dom stora barnen?
  • Anonym (Skattepengar)

När tänkte du att den socials fobin skulle försvinna?

• Anonym (Ma)

Du behöver få kunskap och utbildning i alla åldrar under din utbildning. Du kan inte välja en åldersgrupp då du ska behärska alla åldrar när du är färdigutbildad.

• FuckGoggleAskMe

Din utbildning innebär väl att du ska bli behörig att jobba med tex 4-6åringar? Då måste du klara av det. 

Om du har fobier får du söka dig till ett annat jobb, de som jobbar inom förskolan kan inte ha sociala fobier, det funkar inte. 

• Räkan77

Det är ju fortfarande små barn det handlar om, ge det en chans! Om du känner att det blir svårt, ta kontakt med din lärare så kan ni ha ett gemensamt möte med förskolan och handledaren. 

• Anonym (Lo)

Förstår att det känns jobbigt! Samtidigt blir det ju ett bra tillfälle att träna din sociala fobi. Det kommer kännas lättare efter några dagar. Du fixar det!

• Anonym (Va)
    Anonym (J) skrev 2023-08-13 23:50:34 följande:
    Måste jag ha praktik med dom stora barnen?

Ska börja praktiken snart på en förskola då jag pluggar till barnskötare. Jag hade velat gå med dom yngre barnen 2-3 år. Men kommer få gå med 4-6 åringar och det gör mig nervös då jag lider av social fobi. Nån som vet om man måste gå med dom större barnen. Tycker de va tråkigt att jag inte fick frågan vilken ålder på barngruppen som jag ville praktisera på. Ska ändå ha praktik 4 månader 

Men du måste ju oavsett möta föräldrar, och de små barnen kanske tom gråter mer vid lämning etc = mer interaktion med föräldrar.

Om du ska jobba på förskola måste du väl också i framtiden ha hela åldersspannet, så känner du att det blir en omöjlighet kanske du borde se över ditt yrkesval?
  • Anonym (piggelina)

Prova! 
    Vad är det värsta som kan hända liksom?

Du kan inte bli av med din fobi om du inte utmanar den. 
    Att undvika kommer bara att göra allt värre.

Jag har tränat bort alla mina fobier som jag fick pga otrygg uppväxt och jag ser det som något man måste göra.

En vuxen människa ska inte gå runt och vara

Mörkrädd
    Hundrädd
    Åskrädd
    Höjdrädd
    Getingrädd
    Ha hälsoångest
    osv.

så att det hindrar en från att leva och man missar roliga saker.
    Försök!!

• Anonym (Möt rädslan)

Jag håller med föregående. Möt rädslan.
    Försök ett bra tag innan du ger upp. 

Prata med psykolog, meditera osv.
    Ändra ditt tankesätt. Du har valt ett väldigt socialt yrke. Ge det lite mer tid att vänja dig.

• Anonym (tja)

Jag har jobbat inom förskolan i över 45 år och har också social fobi men jag har klarat mig bra.Små barn är väldigt snälla och förlåtande.Jag har för det mesta jobbat med de äldre barnen.Genom åren har jag också blivit modigare när det gäller föräldrakontakter.Lycka till med praktiken.

Svar på tråden Måste jag ha praktik med dom stora barnen?