• Hjortsö79

    150 kvm - för stort för oss?

    Vi är ett par med nästan vuxna barn som fått möjlighet att köpa tomt och bygga egen villa. Vi bor idag i en lägenhet på dryga 100 kvm och längtar efter luft och rymd. Men hur stort ska huset vara? Vi vill gärna bo kvar länge och det ska bli vårt drömhus  isåfall, inget halvdant projekt. Jag har fallit för en husmodell på strax under 150 kvm, med tre sovrum och extra allrum. Barnen är stora och kommer sannolikt flytta hemifrån inom 5 år vilket innebär att vi kan bli ensamma i huset kort tid efter att vi flyttat in. Samtidigt känns det dumt att bygga för smått när man väl har chansen.

    Min fråga är därför; hur upplever ni som har utflugna barn och som bor i villa runt 150 kvm ert boende? Känns det för onödigt stort eller precis lagom? 

    Oavsett vad vi bestämmer oss för är vi eniga om att vi kommer behöva tre sovrum (till oss själva, gäster och kontor) men dessa kan såklart klämmas in på en mindre yta än 150 kvm. Tacksam för tips och inspiration :)

    /Husbyggarna
  • Svar på tråden 150 kvm - för stort för oss?
  • Anonym (Kvm)

    Yta är aldrig fel. Funder på lite saker som plats för hobby, barn med barnbarn på besök.

    En variant är att bygga med tydlig uthyrningsdel. Använda nu som sovrum men i framtiden hyra ut.

    Räkna också på vad extra yta kostar och vad ni annars skulle använda pengarna till.

  • Hjortsö79

    Tack för svar :) jag tror inte vi kommer hyra ut i framtiden men det ska absolut finna plats för övernattande gäster eller om barnen skulle behöva flytta hem igen (har 2 stycken). Än så länge har vi tittat närmare på två modeller som vi båda gillar - ett på 122 kvm och ett på 147. Det skiljer en halv miljon men å andra sidan är tomten på 900 kvm så varför bygga för smått? Såvida det inte känns FÖR stort såklart :) Det blir kanske även lättare att sälja det stora huset när den dagen kommer..? Frågan är om det är spill av plats för två pers??

  • Anonym (Kvm)
    Hjortsö79 skrev 2023-08-14 12:43:33 följande:

    Tack för svar :) jag tror inte vi kommer hyra ut i framtiden men det ska absolut finna plats för övernattande gäster eller om barnen skulle behöva flytta hem igen (har 2 stycken). Än så länge har vi tittat närmare på två modeller som vi båda gillar - ett på 122 kvm och ett på 147. Det skiljer en halv miljon men å andra sidan är tomten på 900 kvm så varför bygga för smått? Såvida det inte känns FÖR stort såklart :) Det blir kanske även lättare att sälja det stora huset när den dagen kommer..? Frågan är om det är spill av plats för två pers??


    Yta är alltid bra. Vad skullle ni annars använda 500 kkr till?

    Ni får själva avgöra hur mycket spill det skulle bli. TV-rum, musikrum, vävrum, modeljärnväg, bibliotek, stort kök, spelrum, fotorum.
  • Anonym (Filippa)

    Finns ju husmodeller också som är flexibla, där det är möjligt att riva en vägg utan alltför stor möda, så att man får loss ett större allrum i ett hörn där det tidigare funnits ett sovrum tex.
    Men då får man tänka på hur man planerar fönster etc så att det känns som att det "stämmer" och passar in även efter att väggarna tas bort.

    Mina föräldrar är skilda nu men har nya respektive. Min mor lever med en man i en lägenhet och de köpte 3rok för att alltid kunna ta emot övernattande barn-och barnbarn. Min far med fru bor i ett äldre hus på landet som säkert har 3-4 rum som står tomma till vardags men när man väl är många som kommer (vilket händer i princip varje månad, vi är totalt sett många barn med egna barn) så får alla rum. Supermysigt. 

  • Anonym (Hanna)

    Tycker du redan fått mycket bra synpunkter. Det jag vill tillägga är att tänka efter hur stort ni vill ha när ni blir äldre? Om ni bygger hus kommer ni förmodligen bo där tills ni måste flytta in på hem. Hus ska alltid underhållas, städas osv. Så skickar med den tanken också! 🥰 

    Finns absolut en chans att någon barn flyttar hem en kort period, men i slutändan kommer det majoriteten av tiden bara vara du och din respektive. Hur mycket yta behöver ni egentligen? Mycket kan vara nice to have, men inget måste. Tror generellt att de flesta bygger för stora hus nu för tiden. 


    Lycka till med husbygget! 😍 

  • Lönnsirap

    Min erfarenhet av olika hus och husmodeller är att boytan och biytan absolut inte är lika fördelad och att mindre hus allt som oftast har mindre hall, kök och badrum.

    Skulle jag bygga hus skulle jag precis som dig funderat på vilken yta som behövs här och nu, samt också framöver.

    Jag tänker att de flesta människor saknar några kvadratmeter, oavsett hur stort de bor och att man därför kan unna sig extra yta om man har möjligheten. För nog tusan är det trevligt att ha yta till barnbarnen och yta att driva upp växter på. 

    Eftersom ni är på väg ut ur barn-perioden tycker jag snarare att ni ska tänka på er egen 70-90 års ålder. Se till att det finns möjlighet att bo på ett plan och få in rullator på toaletten på den våningen. Och att ha en entré som fungerar. Är det inte ni som behöver det, kan det "plötsligt" vara en av era vänner.

  • Anonym (Kvm)

    Bra tankar kring möjligheten att bo när man är 80+.

    Funder på saker som om ni vill fira jul med alla barn och barnbarn, kommer ni får längre besök under sommaren, ofta ha övernattande gäster.

    Finns det risk/chans att något barn vill bo kvar länge pga studie eller jobb?

    Där här med att bygga om är inte feltänk. Att göra om ett rum till spa/bastu och gym t ex.

  • Hjortsö79

    Tusen tack för att ni delar era tankarVi kommer hursomhelst bygga enplanshus så vi kommer kunna bli gamla i det förhoppningsvis. Tror det kan vara bra med mer plats i badrummen och ett extra mindre allrum är inte fel det heller. I den skiss jag fallit för kan det dessutom enkelt göras om till sovrum vilket ytterligare höjer värdet vid en framtida försäljning tror jag. Jag får försöka sälja in detta till gubben ;)

  • Hjortsö79

    Finns det risk/chans att något barn vill bo kvar länge pga studie eller jobb?

    Ja det gör det ju, så vem vet, det kanske dröjer längre än beräknat innan det bara är vi. Det ska iallafall vara möjligt för dem att bo hemma så länge de vill det.
  • Anonym (Kvm)
    Hjortsö79 skrev 2023-08-14 13:11:08 följande:

    Tusen tack för att ni delar era tankar! Vi kommer hursomhelst bygga enplanshus så vi kommer kunna bli gamla i det förhoppningsvis. Tror det kan vara bra med mer plats i badrummen och ett extra mindre allrum är inte fel det heller. I den skiss jag fallit för kan det dessutom enkelt göras om till sovrum vilket ytterligare höjer värdet vid en framtida försäljning tror jag. Jag får försöka sälja in detta till gubben ;)


    Är planen att bo där länge så lägg inte för mycket fokus på vad ni skulle kunna sälja för. Den kalkyl blir ofta rätt krånglig kopplat till ökade driftkostnader, eventuell värdeökning, räntorna de närmsta 20 åren, var ni skulle kunna få för annan avkastning mm

    Två huvufrågor tycker jag
    Hur vill ni bo och leva i framtiden?
    Vad skulle ni annars använda pengarna till?

    Ett extra lån på 500 kkr är ca 20 000 kr/år i ökade räntekostnader. Blir lite mer i drift också. De pengarna skulle räcka till en utlandsresa varje år eller en husvagn.

      
Svar på tråden 150 kvm - för stort för oss?