• Anonym (Irriteratex)

Går det att ta reda när någon har tagit skuld?

Går det att ta reda på när en person tagit lån och ungefärlig summa? Jag vet att det går att ta reda på den totala summan hos kronofogden men går det att veta när det gick till kronofogden?

Det handlar alltså inte om att snoka på typ grannen. Mitt ex slutar inte tjata om pengar som han anser att jag är skyldig honom. Han har vägrat betala saker till barnen och även när barnen bor heltid hos mig vägrade han betala underhåll pga att han anser att han är skyldig mig. Han skriver även till min sambo att jag är en tjuv som snor pengar och att han ska anmäla mig till polisen. Han tog lån under våran relation, jag ville inte stå med utan jag tog egna lån för att vi skulle klara vardagen. Ha villn att jag ska betala de lån han tog även fast jag sa nej. Han slutar aldrig prata om detta. Nu har en relation tagit slut och jag har fått veta att han haf en jätteskuld hos kronofogden. Ett gravt spelmissbruk, vilket förklarar varför vi hade så lite pengar jämt. Jag vill ha möjligheten att typ skicka att nej, jag är inte skyldig dig något.. Jag vet att jag inte är skyldig han men jag hoppas att om jag kan skicka han svart på vitt så lämnar han mig och min sambo ifred. 

• Svar på tråden Går det att ta reda när någon har tagit skuld?
  • Anonym (A)

Du kan redan nu skicka ett sms att du inte är skyldig honom något. Han vet om det också. Så bara ignorera om han fortsätter tjata. 

• Anonym (gg)

Du är inte skyldig att betala hans lån oavsett när han fick skulden.

• Anonym (Uh)

Om han vägrar betala underhåll så sök underhållsstöd via försäkringskassan istället.

• Anonym (H)

Du kan inte ta reda på när en person tog ett lån. Det vore helt orimligt. Be honom ta fram avtalet på att du är skyldig honom penga. Gör han inte det (vilket han inte kan) hota med att polisanmäla honom för trakasserier. Han kommer inte anmäla dig till polisen. Han hot är tomt skrammel, det är inte till polisen man går när man anser att någon är skyldig pengar. Han har inte torrt på fötterna. Begär underhåll från försäkringskassan och jiddra så lite som möjligt med idioten. 

• Anonym (Irriteratex)

Jag har försökt ignorera detta men efter 10 år borde han ha gått vidare. Nu för han över det på barnen så hade bara velat ha det på papper så jag slipper höra att jag tar hans pengar när han inte betalat ett öre i underhåll. Jag har haft barnet i snart 2 år men kände att nu behöver jag underhåll för att tillgodose barnets behov

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Irriteratex) skrev 2023-08-14 19:06:54 följande:

Jag har försökt ignorera detta men efter 10 år borde han ha gått vidare. Nu för han över det på barnen så hade bara velat ha det på papper så jag slipper höra att jag tar hans pengar när han inte betalat ett öre i underhåll. Jag har haft barnet i snart 2 år men kände att nu behöver jag underhåll för att tillgodose barnets behov

Se till att barnen får sitt underhåll, det har de rätt till. Taskigt mot barnen om du inte fixar det, genom Försäkringskassan. 

Om han har eller haft ett spelmissbruk, förstår jag ännu mindre vad du vill ha papper på och varför. Du måste väl ha haft insyn i er ekonomi tidigare så du vetat om hur mycket pengar som använts och till vad (ja utom spelande då tydligen). Du borde veta vad inkomster och dina lån gått till. 

Om han har lån som står i hans namn, är han betalningsskyldig, oavsett vad han säger. 
  • Anonym (Viola)

Personer som beter sig sådär brukar vara helt immuna för att man lägger fram bevis. De kör sitt race oavsett.

Det är bättre att du bemöter honom mycket kortfattat eller inte svarar alls. Googla gärna "grå sten" eller "grey rock" så kan du hitta tips på hur man bäst bemöter jobbiga ex som försöker manipulera en.

En möjlig väg är även att polisanmäla för trakasserier. För det låter som att det är det han håller på med.

• Anonym (Irriteratex)
    Anonym (Viola) skrev 2023-08-14 20:14:51 följande:

Personer som beter sig sådär brukar vara helt immuna för att man lägger fram bevis. De kör sitt race oavsett.

Det är bättre att du bemöter honom mycket kortfattat eller inte svarar alls. Googla gärna "grå sten" eller "grey rock" så kan du hitta tips på hur man bäst bemöter jobbiga ex som försöker manipulera en.

En möjlig väg är även att polisanmäla för trakasserier. För det låter som att det är det han håller på med.

Jag vet. Jag har kört det så länge nu men nu när barnen nått tonåren och han matar allt sitt hat på dom så önskar jag att jag hade något som liksom bevisar min oskuld. Det har stegrat nu när jag faktiskt ville ha underhåll för han tycker att jag tar pengar av honom... Han har 3 soc anmälan på sig från både skola och andra men allt läggs ner utan någon åtgärd.. Vi har skrivit att om han fortsätter så är det trakasserier men det hjälpte inte.. att få 70 sms är uppenbarligen inget som ses så allvarligt på..
  • Drottningen1970

Du vet att du kan begära underhåll 3 år retroaktivt va?

förstår inte att du nojjar över hans lån. De är hans oavsett hur när de togs eller hur de spenderades. Släpp det. Du kan givetvis aldrig få papper på att de INTE är dina. Det finns bara papper på att de är HANS. 

• Anonym (Viola)
    Anonym (Irriteratex) skrev 2023-08-14 20:41:11 följande:
    Jag vet. Jag har kört det så länge nu men nu när barnen nått tonåren och han matar allt sitt hat på dom så önskar jag att jag hade något som liksom bevisar min oskuld. Det har stegrat nu när jag faktiskt ville ha underhåll för han tycker att jag tar pengar av honom... Han har 3 soc anmälan på sig från både skola och andra men allt läggs ner utan någon åtgärd.. Vi har skrivit att om han fortsätter så är det trakasserier men det hjälpte inte.. att få 70 sms är uppenbarligen inget som ses så allvarligt på..
    Exakt vad är det du vill ha bevis på? Att du inte har stulit pengar från honom? En sådan sak går ju inte att bevisa. Det är han som måste lägga fram bevis ifall han vill att någon ska tro på honom.
  • Anonym (Irriteratex)
    Drottningen1970 skrev 2023-08-14 20:51:25 följande:

Du vet att du kan begära underhåll 3 år retroaktivt va?

förstår inte att du nojjar över hans lån. De är hans oavsett hur när de togs eller hur de spenderades. Släpp det. Du kan givetvis aldrig få papper på att de INTE är dina. Det finns bara papper på att de är HANS. 

Då måste jag gå till rättegång och då lär ju barnen flyga i taket och hata mig för resten av deras liv. De förstår inte att en förälder måste betala underhåll. De har båda npf diagnoser. Och pappan kan inte ta hand om barnen. Fått flera anmälningar om vanvård. 
  • Anonym (E.)

Fixa underhållsstöd från Fk, säg till ditt X att du inte är skyldig honom en krona, sluta sedan svara på allt som har med detta att göra. Slutar han inte säg då att du kommer bli tvungen att anmäla honom för trakasserier om han ej slutar.

Hans lån är hans lån och du behöver inte bevisa ett skit. Han vet vad han har för lån och vad de gått till, du tog också lån så den saken är slutdiskuterat. Punkt.

Hoppas det löser sig 

Svar på tråden Går det att ta reda när någon har tagit skuld?