• Anonym (Blåklocka)

Flyttångest! Hjälp!

I våras bestämde jag mig för att tacka ja till i ett jobb i en annan del av landet. Mitt nuvarande jobb kändes som att jag nått vägs ände på samt att jag alltid varit otroligt underbetald. Jag kände nog också att det var dags att se och göra något nytt. Älskar min hemstad som jag nu bott i i 12 år i sträck, men började känna det som att "det måste väl finnas mer av världen än detta?". 

Jag flyttar ensam och har ingen koppling till den nya staden.

Om några få dagar är det dags och jag har PANIK. Inte över nya jobbet (jo, kanske lite) men för flytten. Jag känner mig för gammal för att rycka upp rötterna (är 36). Det känns för sent att träffa nya vänner när "alla" är så upptagna med sina familjeliv och vardagspussel. Det känns som att jag inte kommer att överleva utan att ha någon anhörig nära som kan komma över snabbt och hjälp till om något händer. Jag försöker påminna mig själv om vad uttråkad jag känt mig det senaste och att bekvämlighetszonen måste lämnas ibland, men det räcker inte långt just nu.

Nån som gjort detsamma och har något lugnande att säga?

• Svar på tråden Flyttångest! Hjälp!
  • Räkan77

Har ingen sån erfarenhet alls, men vill bara skicka lite pepp. 

Det kommer bli bra, nu har du ju verkligen chans att känna efter hur du vill leva ditt liv just nu. Prova nya hobbies bland annat. Och om du efter ett år eller två känner att du inte hamnat rätt så är det ju bara att söka sig vidare, finns massor av ställen i Sverige som skriker efter arbetskraft. 

• Anonym (Lugn i stormen)

Kan känna igen mig i din känsla, jag bröt upp och flyttade till annan stad för ett år sedan. Hade också mycket oro, som höll i sig även efter flytten. Var inne på att sälja och flytta tillbaka igen till och med. 
    Men, så började ett nytt liv öppna sig, jag lärde känna nya människor, upptäckte en massa bra saker med min nya stad och i takt med det så försvann min ångest. Nu ett år senare vill jag absolut inte flytta tillbaka.

Du har ångest nu över en stor förändring, inget konstigt. Lita på att denna känsla inte är konstant. Blir din flytt bra eller dålig? Det kan du inte i förväg veta eller tänka dig fram ett svar till, vilket troligen är vad du gör nu. Tänker och funderar, gör kanske plus och minuslistor, tänker och tänker. Det är det här som skapar din oro. Du har tagit ett stort steg i att faktiskt genomföra denna flytt, det kan bli bra, eller så blir det inte bra och då kan du ju alltid flytta tillbaka igen. Du kommer och du kan hantera situationen oavsett vilken den är. Försök att släppa allt ditt tänkande, analyserande och processande och bara var i stunden. 

• Daenyras

Jag gjorde exakt denna resa för snart ca 1,5 år sedan. 
    Jag hoppas du har större tur än jag, för jag ångrar mig.

Inte träffat några nya vänskaper (blev tydligt väldigt snabbt att de inte kommer att ske via jobbet), de flesta har varit ovälkomnande och vädret ärr hemskt!
    Och jobbet i sig är mer eller mindre en katastrof. 
    (och ja, jag funderar på att flytta igen så snart jag kan!)

Med det sagt. Hoppas du har bättre tur än jag och kanske är en mer spontan person som har lättare att prata med främlingar och lättare att hitta vänskaper. Och att ditt jobb är mer välkomnande mot nya personer.

:)

• Anonym (Flyttfågel)

Jag gjorde en liknande flytt och visst var det tveksamt i början. Men så bra att få nya perspektiv och även om det är samma land så är det lite andra vanor och värderingar.

Väldigt berikande och har gett mig nya intressen. Vänner har jag främst hittat genom jobbet och grannar. Rekommenderar ett miljöombyte det är berikande. Nu funderar jag på nästa flytt.

• Anonym (Blåklocka)
    Daenyras skrev 2023-08-15 10:45:13 följande:

Jag gjorde exakt denna resa för snart ca 1,5 år sedan. 
    Jag hoppas du har större tur än jag, för jag ångrar mig.

Inte träffat några nya vänskaper (blev tydligt väldigt snabbt att de inte kommer att ske via jobbet), de flesta har varit ovälkomnande och vädret ärr hemskt!
    Och jobbet i sig är mer eller mindre en katastrof. 
    (och ja, jag funderar på att flytta igen så snart jag kan!)

Med det sagt. Hoppas du har bättre tur än jag och kanske är en mer spontan person som har lättare att prata med främlingar och lättare att hitta vänskaper. Och att ditt jobb är mer välkomnande mot nya personer.

:)

Gud vad tråkigt att höra! Hoppas att du kan flytta tillbaka snart och få ett nytt jobb!

Jag har behållit min bostad (hyr ut den just nu) och har goda möjligheter till nytt jobb om jag flyttar tillbaka. Och på nya jobbet känner jag mig väldigt välkommen, även om jag inte har börjat än. 

Jag har ganska lätt för att prata med främlingar och få nya bekantskaper. Men det känns som att det kan vara svårt att knyta djupare band på "äldre dagar".
  • Anonym (C-X)
    Anonym (Blåklocka) skrev 2023-08-15 10:15:36 följande:
    Flyttångest! Hjälp!

I våras bestämde jag mig för att tacka ja till i ett jobb i en annan del av landet. Mitt nuvarande jobb kändes som att jag nått vägs ände på samt att jag alltid varit otroligt underbetald. Jag kände nog också att det var dags att se och göra något nytt. Älskar min hemstad som jag nu bott i i 12 år i sträck, men började känna det som att "det måste väl finnas mer av världen än detta?". 

Jag flyttar ensam och har ingen koppling till den nya staden.

Om några få dagar är det dags och jag har PANIK. Inte över nya jobbet (jo, kanske lite) men för flytten. Jag känner mig för gammal för att rycka upp rötterna (är 36). Det känns för sent att träffa nya vänner när "alla" är så upptagna med sina familjeliv och vardagspussel. Det känns som att jag inte kommer att överleva utan att ha någon anhörig nära som kan komma över snabbt och hjälp till om något händer. Jag försöker påminna mig själv om vad uttråkad jag känt mig det senaste och att bekvämlighetszonen måste lämnas ibland, men det räcker inte långt just nu.

Nån som gjort detsamma och har något lugnande att säga?

Gjorde liknade för 15 år sedan. Var då kring 30 singel. Jobbade väldigt aktivt på att bygga upp ett socialt nätverk, gick med i föreningar, hängde med på alla jobbaktiviteter, bjöd in grannar och kollegor på inflyttningsfika, luciakaffe mm. Idag har jag vänner och bekanta och ett socialt liv på nya orten och trivs utmärkt.

• Anonym (Hej)

Gå med i någon förening på nya stället, anmälndig som funktionär, kanske finns någon friskis förening på stället. 
    El lägg ut en blänkare här, på fb el liknande att du vill träffa lite trevligt folk. 
    Kommer bli bra 

Svar på tråden Flyttångest! Hjälp!