• Anonym (Undrar)

Rätt till sjukpenning?

Hej!
    Sitter i en jobbig sits.

Har påbörjat en ny anställning och hunnit arbeta endast 2 veckor.

Pga allvarlig ätstörning så har det beslutats att jag ska sjukskrivas 100% och gå i en behandling.

Jag har en provanställning i 6 månader och är nu rädd för att jag ska bli uppsagd.

Det som oroar mig är vad sjukpenningen då kommer att grundas på om jag blir uppsagd och arbetslös. 

Jag har tidigare arbetat på ett annat företag, fast anställd fram till juni i år. Kan min sjukpenning grundas på det? Eller blir det enbart det knapra beloppet på ca 543kr per dag som är basen för arbetslösas? 

har panik 

• Svar på tråden Rätt till sjukpenning?
  • Anonym (Yle)

Det kommer bero på vad du gjort mellan anställningarna. Om du har glapp så kan det innebära att du förlorat din SGI och halkar ner på lägsta.
    Ring Försäkringskassan är mitt tips!

• Anonym (Anna)

Risken är tyvärr stor att du blir uppsagd. Du är bara provanställd så det är lätt att bara säga upp dig. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Yle) skrev 2023-08-15 20:05:02 följande:

Det kommer bero på vad du gjort mellan anställningarna. Om du har glapp så kan det innebära att du förlorat din SGI och halkar ner på lägsta.
    Ring Försäkringskassan är mitt tips!

Jag sa upp mig från mitt förra jobb för att få ha 1 månad ledigt emellan tjänsterna?

Så jag gick 1 månad arbetslös utan att söka ersättning. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Anna) skrev 2023-08-15 20:16:14 följande:

Risken är tyvärr stor att du blir uppsagd. Du är bara provanställd så det är lätt att bara säga upp dig. 

Men får man göra det pga sjukdom hur som helst? 
  • EpicF
    Anonym (Undrar) skrev 2023-08-15 20:33:22 följande:
    Nej, men eftersom du är provanställning behöver de inte ens ge någon orsak. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-08-15 20:33:22 följande:
    Ja vid provanställning får de göra så. De behöver inte ange någon anledning alls.
  • Anonym (Yle)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-08-15 20:32:49 följande:
    Jag sa upp mig från mitt förra jobb för att få ha 1 månad ledigt emellan tjänsterna?

Så jag gick 1 månad arbetslös utan att söka ersättning. 
    Ok, då kan du ha tappat din SGI. Man ska ju anmäla sig på arbetsförmedlingen dag ett såvitt jag vet.
  • Anonym (Kulla)

Det finns ett tre månaders efterskydd. Det bästa är dock att verifiera detta med försäkringskassan.

Svar på tråden Rätt till sjukpenning?