• Sunflora

Vabb för 17 åring?

Anonym (1234) skrev 2023-08-16 13:57:29 följande:
    Vilken rutten lag. Varför skulle man behöva vabba bara för att ens tonåring har AS?
    (AS omfattas av LSS), vilket jag tycker är dåligt).

Lagen säger inte att man måste vabba bara att man kan. 

Asperger eller autism som det numera heter är en väldigt annorlunda diagnos nu jämfört med för 20 år sen jag tror inte alla autister kommer omfattas av LSS per automatik om några år. 

• Sunflora
    Anonym (1234) skrev 2023-08-16 14:40:55 följande:
    Ja. Jag vet, kanske var otydlig. 

Okej. Jag tror tyvärr att AS fortfarande kommer ingå i LSS, då enligt myndigheter så är AS=mupp som inte kan någonting. 
    Myndigheter har inga synpunkter om autism. Att tillhöra LSS är ett stort privilegium. 
  • Sunflora
    Anonym (1234) skrev 2023-08-16 16:04:38 följande:
    O ja, de har de visst. Som sagt, om man har AS/autism nivå 1, ses man som man inte kan någonting av myndigheter. 
    I vilket sammanhang? Att ha kontakt med myndigheter och sjukvården är oftast helt frivilligt behöver man ingen hjälp finns det heller ingen anledning att be om det. 
  • Sunflora
    Anonym skrev 2023-08-17 20:44:47 följande:
    Fast du skrev att det var någon instans som kallas (tack och lov) som bestämmer vad FK anser är allvarligt.

"Det är (tack och lov) som bestämmer vad fk räknar som "allvarligt sjuk". "

Hade du velat framför att det är FK själva som bestämmer det, så hade du skrivit:
    "Det är (tack och lov) fk som bestämmer vad fk räknar som "allvarligt sjuk".
    Du måste ha ett trist liv när du sitter och påpekar att någon skriver fel på FL. 
  • Sunflora
    Anonym (1234) skrev 2023-08-18 14:56:54 följande:
    Det är det inte.

ADHD ingår t.ex inte i LSS, medan AS/autism nivå 1 gör det. Varför? Jo, för att myndigheter har en mer negativ syn på AS än på ADHD. Enligt myndigheter så ka man ingenting om man har AS. 
    Vilka är dessa myndigheter du pratar om? Behöver man ingen hjälp söker man ingen heller, det är ingen som blir påprackad en massa hjälp de inte vill ha. 
  • Sunflora
    Anonym (1234) skrev 2023-08-18 18:52:53 följande:
    Då är jag ingen, för jag har blivit påprackad en massa saker jag inte vill ha. 
    Det är bara att tacka nej i så fall. De kan inte tvinga dig att ta emot stöd du inte vill ha. 
  • Sunflora
    Anonym (1234) skrev 2023-08-18 18:56:59 följande:
    Det är redan gjort. Jag har redan blivit påtvingad.
    Innan sa jag: Nej, nej nej, nej, jag vill inte. JAG VILL INTE!!!!!.

Vad hände? Jo, jag blev påtvingad. 
    Hur skulle det ha gått till? Bryter sig boendestöden in i din lägenhet när du inte öppnar dörren? Bryter läkare mot sekretessen och ringer din arbetsgivare och kräver att du blir avskedad? 
Svar på tråden Vabb för 17 åring?