Inlägg från: Anonym (Autisten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Autisten)

Vabb för 17 åring?

Har du inte ansökt om att kunna vabba längre än till 12 år så kommer de med största sannolikhet neka din ansökan.
    Jag fick söka förlängd VAB för dottern och fick det beviljat, dock har vi hela havet stormar med henne så de vill väl slippa ta hand om henne enligt LSS.

• Anonym (Autisten)
    EpicF skrev 2023-08-17 21:37:59 följande:
    Man kan få det tillfälligt oavsett om man har sökt om förlängd VAB efter 12 år. 
    Då är du inte garanterad att få det, här är de tjuriga som fan och skulle med all sannolikhet neka. Har ju haft mina duster i 12 år redan...
  • Anonym (Autisten)
    EpicF skrev 2023-08-17 22:41:29 följande:
    Beror helt och hållet på situationen man är i med sitt barn. 

Jag fick utan problem vab för min dåvarande 14-åring utan att ha ansökt om förlängd vab efter 12 år. Var inga problem alls att få vab för den specifika situationen vi befann oss i då. 
    Viss skillnad på 14 och 17 dock 
  • Anonym (Autisten)
    Anonym (?) skrev 2023-08-21 11:42:39 följande:

Jag kommer att ansöka om vab för mitt barn efter att vi varit på mötet imorgon. Chefen kan inte neka vab och jag måste gå eftersom min dotter mår dåligt. 

Trist men sanningen är att har du inte ett beslut från FK att du är beviljad VAB efter 12-årsdagen så kan du få det nekat av arbetsgivaren. Då blir det tjänstledigt eller semester du får ta.

För att inte riskera sådant har vi fått beviljat VAB som innan 12-årsdagen till den dagen barnet är myndig.

"

Föräldrar till ett allvarligt sjukt barn som inte fyllt 18 år har rätt att vara lediga från arbetet för att vårda sitt barn. Ett barn anses vara allvarligt sjukt om

barnets liv är i fara

barnet får behandling mot sin sjukdom och barnets liv är i fara utan behandlingen

eller ett barn med funktionsnedsättning ."

Det vill säga att finns det ingen diagnos eller ett beslut om att VAB ska fortsätta blir det svårt.
Svar på tråden Vabb för 17 åring?