• Emmmasx

Hur fort kan en havandeskapsförgiftning komma

jag fick havandeskapsförgiftning i min förra graviditet. födde min son 2022

Då kom min havandeskapsförgiftning v 36+0,  och jag blev igångsatt vecka 37+0. 
    redan innan det mådde jag dåligt och var svullen.  men mitt blodtryck steg inte förrän vecka 37. 

nu är jag i vecka 34 33+0 (imorgon) och jag har fått högre blodtryck. det upptäcktes igår, vi ska kolla det igen på fredag. men mina blodprover visar inte på havandeskapsförgiftning än.  Frågan är hur fort det kan eskalera och ändras.
    jag åkte in för att jag har haft huvudvärk, och det kändes som att något var på gång.. 

Är det någon av er som tagit samma prover och sedan att det har ändrats på några dagar eller en vecka? 

• Svar på tråden Hur fort kan en havandeskapsförgiftning komma
  • Jemp

Mitt blodtryck började smyga uppåt men ganska marginellt, sista månaden. I övrigt såg det bra ut fram till samma morgon.
    Var på kontroll på morgonen då det såg bra ut och sen på kvällen kom alla symtom. Så det kan gå fort.

• Jemp

Fast det var väl inte blodprover (förrän jag var på sjukhuset) utan blodtryck+protein i urinen som kollades hos bm.

• Anonym (Pjjhh)

Blodtrycket mättes och var stigande  på en torsdag, fick börja med blodtryckssänkande samma dag. Ny mätning fredag, inte bättre. Ny mätning söndag och blev då inlagd. Låg inne för observation och på onsdag gick det inte längre. Blodtrycket och protein i urin fortsatte stiga, så det blev induktion och barnet föddes vecka 35+1 med akutsnitt torsdag morgon. 

Så för mig gick det en vecka från "det går åt fel håll" till "barnet måste ut nu".

• Emmmasx
    Anonym (Pjjhh) skrev 2023-08-16 11:31:27 följande:

Blodtrycket mättes och var stigande  på en torsdag, fick börja med blodtryckssänkande samma dag. Ny mätning fredag, inte bättre. Ny mätning söndag och blev då inlagd. Låg inne för observation och på onsdag gick det inte längre. Blodtrycket och protein i urin fortsatte stiga, så det blev induktion och barnet föddes vecka 35+1 med akutsnitt torsdag morgon. 

Så för mig gick det en vecka från "det går åt fel håll" till "barnet måste ut nu".

minns du vad ditt blodtryck låg på när det började stiga?
    är så orolig att de kommer bli Samma för mig. 
  • Anonym (Pjjhh)
    Emmmasx skrev 2023-08-16 11:41:17 följande:
    minns du vad ditt blodtryck låg på när det började stiga?
    är så orolig att de kommer bli Samma för mig. 
    Nej, det är så länge sedan. Jag tror det var över 140/90, men det som gjorde det värre var att medicin inte hjälpte och det fortsatte stiga trots medicinen. Strax före kejsarsnittet var det 220/180, och de släckte i rummet för att inte trigga kramper. Över 10 år sedan nu, så minnena är suddiga. Det fick bra och jag har en väldigt livlig snart 11-åring som driver sina föräldrar till vansinne...

Var inte rädd, hoppas på det bästa men var beredd på att det kan bli barn snart. Lita på magkänslan, känns det dåligt så åk in för koll, även om det blir flera gånger om dagen. 

Havandeskapsförgiftning kan du inte göra något åt när det väl kommer, det enda du kan göra är vara ärlig med dina symtom och inte vänta för länge innan du åker in. Jag fattade inte hur illa det var och höll på att stryka med, så gör inte som jag gjorde!
  • Emmmasx
    Anonym (Pjjhh) skrev 2023-08-16 12:24:30 följande:
    Nej, det är så länge sedan. Jag tror det var över 140/90, men det som gjorde det värre var att medicin inte hjälpte och det fortsatte stiga trots medicinen. Strax före kejsarsnittet var det 220/180, och de släckte i rummet för att inte trigga kramper. Över 10 år sedan nu, så minnena är suddiga. Det fick bra och jag har en väldigt livlig snart 11-åring som driver sina föräldrar till vansinne...

Var inte rädd, hoppas på det bästa men var beredd på att det kan bli barn snart. Lita på magkänslan, känns det dåligt så åk in för koll, även om det blir flera gånger om dagen. 

Havandeskapsförgiftning kan du inte göra något åt när det väl kommer, det enda du kan göra är vara ärlig med dina symtom och inte vänta för länge innan du åker in. Jag fattade inte hur illa det var och höll på att stryka med, så gör inte som jag gjorde!
    Uuuh de är så läskigt med havandeskapsförgiftning just att det kan gå så fort och också att man verkligen inte kan styra det..
    får se vad som sker på fredag..
    äter ju trombyl som ska typ förebygga att få det igen men jag vet ju att de verkligen inte är någon säkerhet..
    o mitt blodtryck visade aldrig något avvikande förra graviditeten förrän dagen jag blev inlagd vilket var veckan innan igångsättning.

sån tur du klarade dig!!!!! För det kunde ju gått illa
  • Anonym (4)

Det är en oförutsägbar sjukdom som kan både vara väldigt långdragen eller gå väldigt snabbt från en dag till nästa. 

Jag hade HF i min ena graviditet och det kom i v 35, fick då kolla blodvärden regelbundet och det var inte till v.40+3 som jag fick leverpåverkan och blev igångsatt. 

Nu i denna graviditet så tar jag trombyl från v.11 och regelbundna besök på smvc. På mitt besök i v28 så hade jag högt blodtryck 160/100. Fick en blodtrycksmedicin som inte hjälpte så bra, har en annan nu som hjälpte bättre först men sen börja blodtrycket stiga igen i v.32 trots medicinen så jag blev sjukskriven. Jag har bara +1 på protein i urin så just nu är min diagnos enbart högt blodtryck och inte HF. Man blir såklart mycket orolig över att få HF igen men läkarn sa även att man kan få problem med högt blodtryck efter att man haft HF en gång så det kan vara det som spökar.

Jag tipsar dig om att köpa uristix från apoteket. Med dem kan du undersöka om din protein höjs. Köp även en blodtrycksmätare. Så fort mitt blodtryck visade sig vara högt så köpte jag hem detta och testar varje dag för att ha koll på läget. Det tar inte bort oron helt men det känns åtminstone bra att veta om ens värden blir sämre och att man då kan kontakt vården. 
    Jag tipsar även om att kolla blodtrycket regelbundet efter graviditeten eftersom alla som haft HF riskerar att ha problem med blodtrycket senare i livet. 

Svar på tråden Hur fort kan en havandeskapsförgiftning komma