Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Gravid men han är upptagen

Vilken tuff sits du hamnat i, Jag har 2 barn med en man som har behandlat mig illa, har ett barn med en man som är helt underbar. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte ångrar att jag väntade med att skaffa barn. Kan verkligen inte rekommendera någon att skaffa barn med någon man inte har en bra relation med. Jag älskar mina barn, men pga omständigheter har jag mått dåligt, har haft anknytningsproblem med ett av barnen. Har såklart kämpat och gått på socmöte, samtalsstöd, barnet har fått träffa en annan vuxen att prata med. Kämpar än idag (1,5 år senare) med anknytningen barnet måste känna sig älskad och välkommen hit. Vi har kommit en bra bit påväg. 

Du kan inte heller vara så egoistisk att inte uppge att han är far till barnet. Det är fel mot både dig, pappan och mest mot barnet. Barnet har rätt att veta vem pappan är. Du har skyldighet att berätta, som tur är gör familjerätten en utredning om vem som är far om man inte skälv uppger det. Han ska stå som far för barnet dels för att barnet har rätt att veta för att ifall det finns sjukdomar, ha rätt till arvet och har rätt att veta vem som är pappa. Du ska också ha underhåll då barnet blr hos dig. 

När du bekräftar faderskap så väljer man om man vill ha gemensam eller ensam vårdnad. Det är viktigt att veta att du inte behöver skriva på gemensam vårdnad. Har du ensam vårdnad så kan bara du fatta beslut som gäller barnet eller få info om barnet. Däremot så kan pappan sen gå till domstol om han vill ha vårdnad vilket också är viktigt att tänka på. Sen om han vill ha umgänge med barnet och du har ensam vårdnad så får du inte heller hindra umgänge utan anledning. Det kan man förlora på i en vårdnadstvist om man håller på med umgänges sabbotage. Tänk på allt detta innan du bestämmer dig för att behålla. 

Sen skulle jag om jag var du informera hans flickvän om detta, hon har rätt att veta att hennes sambo/pojkvän vart otrogen ett helt år. 

• Anonym (S)
    Anonym (XXX) skrev 2023-08-18 17:33:30 följande:
    Nej, jag tycker inte att man går med skvaller om sådant. "kiss and tell" kallas det, och det är hemskt fult. Just i det här fallet kommer det dock att komma fram ändå, om de får ett barn tillsammans. Familjerätten kommer som sagt att utreda saken grundligt, och helt säkert hitta pappan. Sedan kommer de att kontakta honom, och han kommer att få hem en strid ström med brev om att han ska komma och delta i faderskapsutredningen. Han kommer inte undan det. Svarar han inte på breven eller dyker upp på bokade tider, så blir det till slut delgivning, polishämtning till faderskapstest och annat otrevligt. 

När faderskapet sedan är fastställt, skrivs barnet in i hans personakt hos Folkbokföringen (som är offentliga uppgifter - vem som helst kan se att han är pappa till barnet), sedan kommer han att få hem brev från Försäkringskassan om sin underhållsplikt, och pengar kommer att dras varje månad. Det finns ingen som helst möjlighet, att han kan dölja detta från sin sambo i längden. Att gå med skvaller förstör bara alla relationer mera; det är bättre att det kommer fram "den naturliga vägen", så att säga. TS kommer även att vara tvungen att samarbeta med denna kvinna, om hon föder barnet och pappan vill ha umgänge.  
    Där tänker vi olika. Skulle min sambo göra det enorma misstaget att vara otrogen och göra en annan kvinna gravid. Skulle jag vara tacksam om hon informerade mig om detta, även om jag skulle bli väldigt sårad. Men hellre att det kommer fram från någon av fom inblandade än att det kommer fram senare. Ibland kan det ta flera år innan sådan information kommer fram eller ibland kommer det inte fram alls. Beror på hur lätt mannen faller för mutor och omständigheterna. 
  • Anonym (S)

Hur har det gått? Vad gjorde du TS? 

• Anonym (S)
    Anonym (Really) skrev 2023-09-18 10:41:18 följande:
    Varför ska du göra NIPT? Och varför tror du att du får reda på barnets kön då? Och varför överväger du att ljuga och ange fader okänd?
    Undrar också. Det kan nog slå tillbaka om det blir utredning och det kommer fram att hon ens överväger att uppge fader okänd. Barnet har rätt till båda föräldrarna. I Sverige ska man fatta beslut som är bäst för barnet. Och att medvetet ta bort möjligheten för barnet att ha veta vem som är far är inte för barnets bästa. Så kommer det fram senare i tex. en utrdening så är det inte bra. Var istället ärlig. Innan barnet är född kan man fatta beslut som är bäst för en sjäv, tex abort eller behålla. Men när barnet är född så sätter man sig själv åt sidan och fattar beslut som är bäst för barnet. 
  • Anonym (S)

Hur går det med allt? Såg att du behöll men hur har fadern tagit det? Har det gått bra? 

Svar på tråden Gravid men han är upptagen