Gravid men han är upptagen
Vilken tuff sits du hamnat i, Jag har 2 barn med en man som har behandlat mig illa, har ett barn med en man som är helt underbar. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte ångrar att jag väntade med att skaffa barn. Kan verkligen inte rekommendera någon att skaffa barn med någon man inte har en bra relation med. Jag älskar mina barn, men pga omständigheter har jag mått dåligt, har haft anknytningsproblem med ett av barnen. Har såklart kämpat och gått på socmöte, samtalsstöd, barnet har fått träffa en annan vuxen att prata med. Kämpar än idag (1,5 år senare) med anknytningen barnet måste känna sig älskad och välkommen hit. Vi har kommit en bra bit påväg.
Du kan inte heller vara så egoistisk att inte uppge att han är far till barnet. Det är fel mot både dig, pappan och mest mot barnet. Barnet har rätt att veta vem pappan är. Du har skyldighet att berätta, som tur är gör familjerätten en utredning om vem som är far om man inte skälv uppger det. Han ska stå som far för barnet dels för att barnet har rätt att veta för att ifall det finns sjukdomar, ha rätt till arvet och har rätt att veta vem som är pappa. Du ska också ha underhåll då barnet blr hos dig.
När du bekräftar faderskap så väljer man om man vill ha gemensam eller ensam vårdnad. Det är viktigt att veta att du inte behöver skriva på gemensam vårdnad. Har du ensam vårdnad så kan bara du fatta beslut som gäller barnet eller få info om barnet. Däremot så kan pappan sen gå till domstol om han vill ha vårdnad vilket också är viktigt att tänka på. Sen om han vill ha umgänge med barnet och du har ensam vårdnad så får du inte heller hindra umgänge utan anledning. Det kan man förlora på i en vårdnadstvist om man håller på med umgänges sabbotage. Tänk på allt detta innan du bestämmer dig för att behålla.
Sen skulle jag om jag var du informera hans flickvän om detta, hon har rätt att veta att hennes sambo/pojkvän vart otrogen ett helt år.