Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Gravid men han är upptagen

Anonym (Norra sthlm) skrev 2023-08-17 13:56:11 följande:
    Vad menar du med att jag sätter honom i en jävlig sits de är ju ändå han själv som varit otrogen inte jag.
    jag misstror inte nån o googlar runt på ratsit de e många som har inneboende- bor i 2a hand osv så nej har inte stalkat o googlat innan. nu när jag vet ja då har jag kollat med de har inte samma efternamn osv
    Men SKOJAR du nu..? Det MINSTA man måste kolla när man börjar träffa någon, innan man ligger för första gången, är ju att det inte bor någon kvinna på samma adress! Hur naiv får man vara..?

...och sedan hamnar försörjningen av de barnen som blir, till största delen på skattebetalarna... :(
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Norra sthlm) skrev 2023-08-18 16:02:12 följande:
    Vet inte va du syftar på helt ärligt men det är väl din syn.. sitter på jobbet o försöker svara på en hemsida via mobilen emellanåt så
    de hoppar lite mellan raderna om du syftar på detta får
    be om ursäkt för det om de nu är
    din anledning till din åsikt om min roll som förälder 😂 ja jag är 35 och har en högskole examen och
    gjort karriär vännen 😉 bara inte van att sitta en massa timmar här på familjeliv men tänkte se om ja kunde få lite råd anonymt då jag ej vill blanda in vänner o familj än. 
    Jag tror inte på det, sorry. Du kan varken använda stor bokstav eller skiljetecken, och du stavar många ord talspråksmässigt eller rentav felaktigt. Du skulle aldrig ha kunnat få godkänt på en akademisk uppsats, så du kan inte ha någon högskoleexamen.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (S) skrev 2023-08-18 16:37:30 följande:

Sen skulle jag om jag var du informera hans flickvän om detta, hon har rätt att veta att hennes sambo/pojkvän vart otrogen ett helt år. 

Nej, jag tycker inte att man går med skvaller om sådant. "kiss and tell" kallas det, och det är hemskt fult. Just i det här fallet kommer det dock att komma fram ändå, om de får ett barn tillsammans. Familjerätten kommer som sagt att utreda saken grundligt, och helt säkert hitta pappan. Sedan kommer de att kontakta honom, och han kommer att få hem en strid ström med brev om att han ska komma och delta i faderskapsutredningen. Han kommer inte undan det. Svarar han inte på breven eller dyker upp på bokade tider, så blir det till slut delgivning, polishämtning till faderskapstest och annat otrevligt. 

När faderskapet sedan är fastställt, skrivs barnet in i hans personakt hos Folkbokföringen (som är offentliga uppgifter - vem som helst kan se att han är pappa till barnet), sedan kommer han att få hem brev från Försäkringskassan om sin underhållsplikt, och pengar kommer att dras varje månad. Det finns ingen som helst möjlighet, att han kan dölja detta från sin sambo i längden. Att gå med skvaller förstör bara alla relationer mera; det är bättre att det kommer fram "den naturliga vägen", så att säga. TS kommer även att vara tvungen att samarbeta med denna kvinna, om hon föder barnet och pappan vill ha umgänge.  
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Norra sthlm) skrev 2023-08-26 18:22:44 följande:
    Om jag ska säga något till hans sambo eller bara låta henne leva i ovisshet 
    Det är väl klart att du inte ska springa med skvaller! Jag HATAR sådant. MEN om du väljer att föda, så ska du såklart ange honom som far - barnet har rätt att känna sitt ursprung, och personalen på Familjerätten kommer att hitta honom ändå, även om du inte yppar namnet själv. OCH då kommer, som en följd av det, hans sambo att få reda på det ändå. Han kan ju inte i åratal smussla med underhållet, brev från Försäkringskassan o.s.v.. utan att hon märker något. MEN då är det inte ditt problem.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (S) skrev 2023-08-21 22:18:05 följande:
    Där tänker vi olika. Skulle min sambo göra det enorma misstaget att vara otrogen och göra en annan kvinna gravid. Skulle jag vara tacksam om hon informerade mig om detta, även om jag skulle bli väldigt sårad. Men hellre att det kommer fram från någon av fom inblandade än att det kommer fram senare. Ibland kan det ta flera år innan sådan information kommer fram eller ibland kommer det inte fram alls. Beror på hur lätt mannen faller för mutor och omständigheterna. 
    Fast då begår ju älskarinnan ett svek mot mannen. Om hon hade haft samvetsbetänkligheter gentemot frun, så borde hon ha tänkt på det innan hon hoppade i säng med hennes make första gången. Nu är det för sent; nu är hon "the partner in crime" och måste vara lojal mot honom. Ja även efter att han gjort slut med henne - det måste alla som är med en gift man (eller kvinna) fatta, att relationen kommer att ta slut en dag. Det löser inte upp det underförstådda avtalet att hålla relationen hemlig.

Två svek - eller flera - tar inte ut varandra. Två fel - eller flera - blir inte ett rätt. Vad DU skulle uppskatta i egenskap av karaktären "frun" är helt ointressant i sammanhanget. Det måste finnas någon form av heder - även mellan tjuvar ("tjuvheder"). Eller mellan otrohetspar. För varje heder som bryts, blir världen lite otryggare och sämre.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (M) skrev 2023-08-27 11:43:02 följande:
    Jaha och om man inte vill eller kan visa det då? Vad ska de göra?
    Man kan gå på krogen och bli bjuden av en främling dessutom. Inga problem alls som kvinna.
    Familjerätten kan inte tvinga dig att medverka i faderskapsutredningen, men de samarbetar med Försäkringskassan, och du kommer inte att få något underhållsstöd för barnet så länge som du vägrar medverka. Detta är för att underhållsstödet ju ska krävas tillbaka från pappan, och då måste man veta vem han är - eller det måste i alla fall vara utrett bortom allt tvivel, att det inte går att ta reda på vem han är.

Så du blir till att börja med 1673 kr fattigare i månaden om du inte berättar. Det beloppet ökar också med barnets ålder. Och det går inte att få retroaktivt.

Jag tror dock att de kommer att hitta den här mannen vare sig du medverkar eller inte, eftersom du har haft en längre relation med honom. De kommer att gå igenom telefonräkningar och intervjua dina anhöriga, vänner, arbetskamrater o.s.v.. De går MYCKET långt nu för tiden, för att hitta pappan. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (M) skrev 2023-09-03 14:23:51 följande:

Det är därför man inte berättar något för killen förrän det är för sent för att göra abort. Man riskerar onödiga gräl och man riskerar att bli pressad känslomässigt. Du var ju så säker att du skulle behålla det och han inget bestämmer men nu tvivlar du.

Vore jag du så skulle jag inte svara eller vara tillgänglig för denna kille mer. Det finns inget att diskutera mer. Eventuellt först upplysa honom om att det är ditt beslut och att möjligheten för abort finns inte till för män som inte vill ha barn, och om han inte slutar argumentera och pressa dig om det så kommer du inte svara honom mer.

Ja, och detta är också en anledning till att abortgränsen borde sänkas till 12 veckor, som alla andra länder i vårt närområde har. För då kan man gå över gränsen utan att graviditeten syns. Men de närmaste sex veckorna efter det, börjar den synas. Sedan finns det dessutom tre veckor till, som man kan få abort "av sociala skäl", så man är inte helt utanför riskzonen ens om man har klarat att dölja graviditeten i 18 veckor, som det ser ut i Sverige nu. 

Nu verkar det vara så att TS inte träffar barnafadern IRL, så hon hade kunnat dölja graviditeten om hon bara hållit tyst... men det finns de som har barnafadern i sin absoluta närhet, och då ser han ju vad som är på gång. Och kan börja locka, tjata, hota, pressa, tvinga fram aborten. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Kimchi) skrev 2023-09-03 19:50:53 följande:

Avsluta både graviditeten och relationen. Dömt att misslyckas båda två. Han kommer aldrig lämna sin fru. Han leker och utnyttjar dig. Hur kan du ens överväga att fortsätta graviditeten med berott mod där barnet aldrig ens har en rimlig chans att få en fader i sitt liv? Ruskigt ego. Ja jag tycker Lina om de som väljer att få barn på egen hand. Visst fattar jag att det skiter sig även med de nästa intentioner men att starta på noll är tufft. 

Unna dig en riktig partner Som kan stå för relationen med dig. Dom vill bilda familj med dig. Skit i den otrogne ynkryggen. Låt dig inte trampas på. 

Jag tycker också att det är fel att medvetet skaffa barn utan far, men det här barnet FINNS ju redan. Det får inte fler chanser (om man inte tror på reinkarnation). Och vi bor i SVERIGE, inte i Guatemala. Det går att klara sig som ensam mamma här, även om det inte är optimalt. 

Dessutom vore det ju att spela barnafadern i händerna, att ge efter för hans påtryckningar. Han ska inte bestämma detta - han får skylla sig själv. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Kimchi) skrev 2023-09-04 07:28:04 följande:
    Fy vad ruttet att dölja och vänta tills det är för sent att avsluta. Det jag håller med om är att abortgränsen borde sänkas till 12 v men av helt andra skäl än dina. 
    Det är ju ÄNDÅ kvinnans val. Hennes kropp, hennes val. Det ändrar inget för barnafadern om han får veta det tidigare. Det enda det ändrar, är att kvinnan slipper påtryckningar att göra abort. För få män i Sverige idag skulle gå så långt som till att släpa iväg kvinnan till en oseriös abortör på en bakgata, när den lagliga gränsen har passerats. Utan då är hon och barnet safe. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Norra sthlm) skrev 2023-09-04 08:48:00 följande:
    Nu va det ju inte medvetet jag hade skydd men de funkade ej tydligen jag klarar mig rent ekonomiskt om ni tänker så ensam, men det klart hade en far varit drömmen men ibland blir de inte som man tänkt.
    Jag vet, jag menade inte dig. Jag skrev "att skaffa barn MEDVETET" ensam. Jag tänkte främst på de här singelkvinnorna som låter inseminera sig på klinik. DET tycker jag är fel. Men när saker bara händer, får man ju göra det bästa av det. Och det GÅR - finns massor av ensamma mammor som har varit toppenmammor och uppfostrat fina nya människor! :)
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-09-04 12:08:52 följande:
    Så klart att det kan gå jättebra att vara ensamstående mamma. Och det är ju förmodligen vad du kommer att bli här, men någon fader okänd är det ju inte tal om, du vet ju vem pappan är och att inte uppge det är ju rent förkastligt.

Jag tyckte det lät skumt att inte kunna göra abort av medicinska skäl, men ja det kan ju säkert finnas något..

Självklart gör du som du vill, vill du sätta dig själv och ditt ofödda barn i skiten så gör för all del det. 
    Fast en abort är inte en sådan enkel och självklar lösning för alla, som det verkar vara för dig. Och även många som i princip varit för abort innan - upplever det som en skräckupplevelse. Sedan finns det även många som ångrar sig senare i livet. Drömprinsen som de skulle ha sin drömda kärnfamilj med kom aldrig, eller så blev det inga barn inom äktenskapet. Och då får de gräma sig över att de egentligen skulle ha haft en son eller dotter nu, som skulle ha varit 15 år, 20 år, 30 år... och ett stöd på ålderdomen. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Alina) skrev 2023-09-18 10:25:18 följande:
    Självklart ska han inte stå som fader okänd. Det är bara pinsamt att ens försöka säga till honom att det är ett alternativ. Väx upp och var vuxen istället. Behåller du kommer han stå som pappa. Punkt.
    Ja, det funkade för hundra år sedan (pigan fick en klumpsumma när storbonden hade gjort henne med barn, mot att hon lovade att inte ta frågan om faderskap och underhåll till tinget). Men idag går inte det: Familjerätten går mycket långt i sina utredningar, och folk lämnar numera sitt DNA överallt så den riktiga pappan kommer att dyka upp i något biologiskt släktträd på någon släktforskningssajt, vare sig han vill eller inte.

Därför är det mycket bättre att vara ärlig med det från början. Men TS ska inte bråka med mannen eller kontakta hans fru eller något sådant, hon ska lämna allt sådant till Familjerätten (bara svara ärligt på deras frågor). Hon ska koncentrera sig på att sköta om sig nu, hon är ju gravid!
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Kimchi) skrev 2023-09-18 18:28:46 följande:

Kan ändå inte låta bli att tycka att TS ska avsluta graviditeten. Men hon hävdade en del medicinska orsaker vilket jag inte köper. Tror helt enkelt att det är hennes klocka som tickar och att hon är över 40 och känner att det är sista chansen. Rackarns vad mycket sex de måste ha haft under en hyfsat lång period för att bli gravida. Tycker inte det är en bra start alls för bebisen. veta att den är oönskad av pappan och ett snedsprång. Om TS behåller så önskar jag henne lycka till och att hon har ett bra nätverk kring dig. Hon kanske t.o.m. har råd med nanny. Hon är ju inte fattig direkt som pröjsar ett NIPT. Svårt men inget alt med fader okänd mm. Bara dumt. Hävdar fortfarande att karlsloken skulle tagit bättre ansvar för att förhindra graviditet. Hoppas han lär sig något. 

Men alla ser inte så lätt på abort som du gör. Jag t.ex. anser att det måste föreligga mycket värre negativa faktorer, för att abort ska vara ett alternativ. Ungen är ju önskad av sin mamma, och det är huvudsaken. Pappan kommer antagligen att komma runt, när han fattar att han har blivit pappa. Och gör han inte det, så klarar sig TS och barnet ändå, för detta är Sverige och det finns barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och starkt subventionerade daghem. Det går t.o.m. att få hjälp med en stödfamilj från soc, om man känner att man inte orkar.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Really) skrev 2023-09-19 06:39:16 följande:
    Ja men vad bra. Låt samhället betala för barn som blir till av personer som inte har huvudet rätt påskruvat. Det är jättebra att det finns bidrag för de som hamnar snett i livet med att bilda en familj med vetskapen om att det inte finns förutsättningar, bara för att ungen är önskad av hälften av föräldrarna (men inte av den andra hälften) så bara rent snylteri. Det här barnet har inte bra förutsättningar!
    Fast nu FINNS ju barnet redan. Då är det inget att diskutera mer, då får man göra det bästa av situationen. Och att hålla på och hacka ner på TS, hjälper inte henne. Eller hennes barn. Hon behöver lugn och ro nu, och stöttning och peppning. 

...och vill man göra något åt problemet barn o bidrag, så är det i första hand de enorma barnaskarorna i förorterna, där varken männen eller kvinnorna arbetar, och där de bortgifta unga flickorna börjar föda barn redan vid 14-16 år, som man ska koncentrera sig på. Inte en svensk 35-årig kvinna, som kanske just nu upplever sin sista chans att få ett barn. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (M) skrev 2023-09-19 14:52:27 följande:
    Den här mannen har ingen fru, de är inte gifta. Är det så viktigt för er med äktenskap? Hur kan det komma sig?
    I sådana här trådar brukar det ju handla om "frun kontra älskarinnan", så det blir lätt att ordet "frun" slinker ut. I praktiken gör det inte så stor skillnad. Bara lite mindre komplicerat - men bara lite - om mannen ändå skulle vilja lämna sin partner för TS. Om de "bara" är sambos, alltså. Vet inte varför du ältar den här detaljen, den är ju inte viktig i sammanhanget?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Really) skrev 2024-02-06 20:31:12 följande:
    Hur kan du avgöra om det är skönt för ts eller inte? Den här soppan lär ju pågå många år.
    Hon slipper ha en abort på sitt samhälle, och snart har hon ett barn. Annars hade hon kanske inte hunnit få något barn. Sedan blir det de två mot världen, och vill pappan inte vara involverad så får han i alla fall betala underhåll. Det går genom Försäkringskassan och TS bevöver inte bråka på honom om det, det gör myndigheten. 

När upprördheten har lagt sig, så kan det bli bra. Pappan kanske kommer runt, och det blir varannan vecka. Barnet och halvsyskonet kan få syskonkontakt. Om alla kontrahenter är hyfsat normala, så går det att fixa sådant här när dammet lagt sig. Samarbetet med pappans familj blir en vardag. Vi får hoppas det för TS, så hon får lite avlastning.
Svar på tråden Gravid men han är upptagen