• Anonym (?)

Tips på välbetalda jobb utan att behöva stirra in i dataskärm?!

Tips på välbetalda jobb där man slipper stirra in i en dataskärm 8 timmar om dagen. Påverkar synen. 

• Svar på tråden Tips på välbetalda jobb utan att behöva stirra in i dataskärm?!
  • Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2023-08-18 09:57:16 följande:
    Kan du t ex bosätta dig i övre norland så är gruvnäringen välbetald. Som underjordsjobbande maskiskötare tjänar du bra och inte allt för mycket utbildning.

Kolla också de batterifabriker och liknande som byggs i norrland. Att ha ett skifftgående produktionsjobb där ger rättt mycket pengar.
    Hur hittar jag bostad i Norrland? Är från Stockholm.
  • Fjäril kär

Ingen skärm innebär ju att letar jobb som inte är kontorsjobb. Och då har du ju massor av yrken att välja på.  
    Hur välbetalt du vill ha är ju frågan om definition samt om du är beredd på att utbilda dig då många jobb kräver antingen studier något år eller introduktionskurs nån eller några månader.  

Jag är hästskötare på en stor ridskola och har 26000 före skatt på heltid. 

• Anonym (?)
    Fjäril kär skrev 2023-08-18 10:16:06 följande:

Ingen skärm innebär ju att letar jobb som inte är kontorsjobb. Och då har du ju massor av yrken att välja på.  
    Hur välbetalt du vill ha är ju frågan om definition samt om du är beredd på att utbilda dig då många jobb kräver antingen studier något år eller introduktionskurs nån eller några månader.  

Jag är hästskötare på en stor ridskola och har 26000 före skatt på heltid. 

Ge mig gärna exempel. 
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (?) skrev 2023-08-18 10:15:25 följande:
    Hur hittar jag bostad i Norrland? Är från Stockholm.
    Ställ dig i bostadskö på flera olika ställen till att börja med. Sen kan du leta privata hyresvärdar på dom orter och städer du kan tänka dig och sen kolla Blocket för uthyrning , antingen som inneboende på olika sätt eller om det finns andra bostäder att hyra . 
    Huvudsaken är att du har en inkomst att betala hyran med. 
  • Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2023-08-18 09:57:16 följande:
    Kan du t ex bosätta dig i övre norland så är gruvnäringen välbetald. Som underjordsjobbande maskiskötare tjänar du bra och inte allt för mycket utbildning.

Kolla också de batterifabriker och liknande som byggs i norrland. Att ha ett skifftgående produktionsjobb där ger rättt mycket pengar.
    Fast hur hittar jag bostad i Norrland. Är bosatt i Stockholm.
  • Fjäril kär
    Anonym (?) skrev 2023-08-18 10:17:43 följande:
    Ge mig gärna exempel. 
    Lastbilschaufför 
    Städerska 
    Kökspersonal i skola/förskola
    Elevassistent 
    Vaktmästare på olika ställen 
    Barn och ungdomsledare inom kyrkan 
    Taxichaufför 
    Busschaufför 
    Tågförare
    Spärrvakt 
    Väktare
    Kassörska på tex Ica 
    Jobba i butik typ HM 
    Industrijobb (montör tex)
    Elektriker 
    Låssmed 
    Servitris på restaurang 
    McDonalds eller andra matkedjor 
    Barista jobba på Esspressohouse tex 
    Lärare 
    Personlig assistent 
    Djurskötare 
    Mekaniker på verkstad 
    Truckförare 
    Brandman 
    Polis 
  • PH76
    Fjäril kär skrev 2023-08-18 10:34:37 följande:
    Lastbilschaufför 
    Städerska 
    Kökspersonal i skola/förskola
    Elevassistent 
    Vaktmästare på olika ställen 
    Barn och ungdomsledare inom kyrkan 
    Taxichaufför 
    Busschaufför 
    Tågförare
    Spärrvakt 
    Väktare
    Kassörska på tex Ica 
    Jobba i butik typ HM 
    Industrijobb (montör tex)
    Elektriker 
    Låssmed 
    Servitris på restaurang 
    McDonalds eller andra matkedjor 
    Barista jobba på Esspressohouse tex 
    Lärare 
    Personlig assistent 
    Djurskötare 
    Mekaniker på verkstad 
    Truckförare 
    Brandman 
    Polis 
    Men TS frågar ju om välbetalda jobb.
  • LFF
    Anonym (?) skrev 2023-08-18 10:28:29 följande:
    Booli eller Hemnet för bostadsrätter
    Kommunernas hemsidor brukar kunna lista hyresvärdar inom kommunen. Eller så googlar man "hyresvärd *valfri stad*"
  • Blacknails86
    Söker upp grupper på facebook som "Bostäder Luleå", "Jobb och bostad i Kiruna" osv...
  • Anonym (J)
    Lastbilschaufför. Stort behov, finns jobb öäverallt och inte allt för lång utbildning
  • Fjäril kär
    PH76 skrev 2023-08-18 10:37:37 följande:
    Men TS frågar ju om välbetalda jobb.
    Allt är relativt och beror på vad man jämför med och vilken  inriktning på vissa jobb  etc . Det finns skitkass lön som både lastbilschaufför och ingenjör likväl som det går att tjäna mycket pengar på båda yrkena... 
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2023-08-18 11:00:39 följande:
    Lastbilschaufför. Stort behov, finns jobb öäverallt och inte allt för lång utbildning
    Men dyr utbildning väl?
  • Anonym (Pludder)
    PH76 skrev 2023-08-18 09:43:51 följande:

Vad är välbetalt? Det kan vara väldigt olika på hur man ser det.

När jag läser din fråga kan jag bara komma på läkare.

Du tror inte läkare sitter framför en skärm? 

Konstigt, mina vänner som är läkare svär över buggiga journalsystem och datorer hela tiden...Skrattande
  • PH76
    Anonym (Pludder) skrev 2023-08-18 11:40:12 följande:
    Du tror inte läkare sitter framför en skärm? 

Konstigt, mina vänner som är läkare svär över buggiga journalsystem och datorer hela tiden... // Skrattande
    Givetvis sitter de framför en skärm, men inte hela tiden som jag själv gör. Jag gör inget annat.
  • Anonym (Följer)

Undrar också. Är såå trött på kontorsarbete och sitta framför en dator hela dagarna! 

Ett tag behövde jag vila varje dag för att jag fick ont i huvudet. Nu har jag fått glasögon och det är bättre. Men saknar ett me aktivt arbete! 

• Anonym (J)
    Anonym (Följer) skrev 2023-08-18 11:59:46 följande:

Undrar också. Är såå trött på kontorsarbete och sitta framför en dator hela dagarna! 

Ett tag behövde jag vila varje dag för att jag fick ont i huvudet. Nu har jag fått glasögon och det är bättre. Men saknar ett me aktivt arbete! 

Finns massor av aktiva arbet från vård, till snickare och lärare. Vissa behöver mycket utbidlning, andra mindre
  • Anonym (Till sjöss)

Gå till sjöss. En nära mig jobbade på Finlandsbåt en period, det var ett vanligt restaurangjobb men blev grymt bra med pengar för dom gick på nån sjömansskatt som var lägre än vanlig skatt. Två veckor av, två veckor på båten. 

• Anonym (Rtyu)
    Fjäril kär skrev 2023-08-18 11:14:21 följande:
    Allt är relativt och beror på vad man jämför med och vilken  inriktning på vissa jobb  etc . Det finns skitkass lön som både lastbilschaufför och ingenjör likväl som det går att tjäna mycket pengar på båda yrkena... 
    Så löjligt. Du kan väl ändå inte mena att du tror att TS skulle anse att jobb som exempelvis elevassistent och personlig assistent är VÄLBETALDA??

Det är mindre skärmtid TS önskar. Utgångspunkten är inte försörjningsstöd.
Svar på tråden Tips på välbetalda jobb utan att behöva stirra in i dataskärm?!