Inlägg från: Anonym (Daisy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Daisy)

Äggdonation 2023/2024

Hej, jag är ny i tråden och ska göra första ivf med äggdonation nu i vår, är 44 år. Vi går hos vitanova i danmark och donatorn påbörjar sin behandling om ett par veckor. Vi ställde oss i kö i november, så det har gått ganska snabbt ändå.

Jag ville höra med er som gjort processen tidigare om ni har några tips eller någon information ni önskar att ni vetat om?

• Anonym (Daisy)
    Anonym (Längtar) skrev 2025-02-18 17:43:31 följande:
    spännande ! Har ni barn sedan innan? Är det öppen donator ? Vad fick ni betala och får man alla ägg från den donatorn? Vi funderar nämligen också på vitanova 

Vi har inga barn innan, så är verkligen sista chansen nu?

Vi är nöjda med vitanova hittills, de har regelbundna  gratis webbseminarier som jag kan rekommendera. De har både öppna och anonyma donatorer, men kön är kortare för anonyma så det blev det för oss. Det kostade ett par tusen att stå på väntelistan och nu har vi betalat avgiften på 86.000 kr, ett embryo är garanterat men man får alla ägg. Fryskostnad ingår i priset men läkemedel för mig tillkommer. En insättning ingår, sen får man betala extra per insättning om man har fler i frysen. De är trevliga och svarar ganska snabbt på mail, och kommunikationen funkar på svenska, så det är också ett plus.

Det finns säkert många billigare ställen men vi tyckte att det kändes säkert med en klinik i skandinavien, så man vet att de lyder under liknande regler som här.  Vi bor i södra delen av Sverige så även att man kan ta tåg över dagen. 

• Anonym (Daisy)
    blomma79 skrev 2025-03-02 16:24:51 följande:
    Vi bor också i södra Sverige så smidigt med bron över till DK  Ska du göra i naturlig cykel? ska ni använda partners spermier eller donerade ? Vi använder min mans . Ska. Använda öppen donator helst . Fick ni en donator som liknar dig ? 
    Ja det blir i naturlig cykel med partnerns spermier, det äggplock för donatorn imorgon så då ska han också dit och lämna spermaprovet, så nervöst att se hur många ägg det blir!

väntetiden för öppen donator är längre så därför blev det anonym, vi ställde oss i kö för både öppen och anonym i slutet av november. man får inte veta jättemycket om donatorn men skandinaviskt utseende med blå/gröna ögon och mellanblont hår, 164 cm och 28 år. Jag har gröna ögon, ljusbrunt hår (blond som barn) och 167. Tycker det matchar ganska bra! 
  • Anonym (Daisy)
    Kronärtskocka skrev 2025-03-04 18:50:08 följande:

Daisy: Hoppas det fanns många ägg och att ni får flera blastocyste. Det är nervösa dagar av väntan?

Vi fick veta idag att det blev 7 ägg varav 5 befruktade. Nu måste vi vänta till måndag för att se hur många som blir blastocyster som kan frysas. Hade känts betydligt lugnare med nååågra fler ägg, nu känns det väldigt nervöst! 
  • Anonym (Daisy)
    blomma79 skrev 2025-03-08 22:52:18 följande:
    ska du göra i naturlig cykel? Vilka mediciner får man sen och kan man hämta ut på svenskar apotek , vad kostar detta ? 
    Ja det är i naturlig cykel, ska få info om mediciner och sådant i nästa vecka så vet inte exakt ännu. På konsultationen sa de att det skulle bli progesteron, blodförtunnande och kortison. 
  • Anonym (Daisy)
    blomma79 skrev 2025-03-08 10:17:29 följande:
    Åh spännande , håller tummarna för att ni får några fina ! Skriv hur det gick 

Herregud vad jobbigt det var att vänta på resultatet idag, först på eftermiddagen fick vi veta att det blev 3 blastocyster i frysen.    

Det blev en femdagars 3BB, en sexdagars 6AA och en sexdagars 4BC.  Jag fattar det som att två är ok kvalitet, men inte topp. Och att en är sådär. Så nu har man något nytt att oroa sig över? 

Men skönt iallafall att komma till transfer-stadiet (förhoppningsvis)!

• Anonym (Daisy)
    Always choklad skrev 2025-03-11 12:40:17 följande:
    Hej
    Grattis goda chanser låter det som <3
    Jag..främst min man fokuserade mycket på kvaliten på embryona först. Tänkte det är helt kört om det inte är AA. Vår första insättning var AA topp embryo. Vår andra insättning var inte lika bra tror AB men det var det som tog sig och hon är idag på dagen 1år och 7 månader gammal. Nu är vi inne på syskonförsök. 1a embryot tog sig inte alls. Väntar på att få köra igång försök 2. De sätter inte in något i frysen som de inte tror kan utvecklas till ett barn i slutändan. Försök släppa googla det inte. Fokusera på må bra om det går istället och inte stressa över det som man ej kan påverka i slutändan. Lättare sagt en gjort men det. Önskar dig all lycka till. När har du transfer?

Tack! Har redan googlat en HEL del kan man säga? men har väl landat i att om det är ett friskt/euploid embryo så spelar graderingen mindre roll. Eftersom vi inte kan pgt testa så får man väl försöka nöja sig så och bara hålla tummarna :)

Jag hoppas det blir transfer i min nästa cykel som börjar på söndag, men får veta mer när jag har tel möte med kliniken på fredag!

Vad ledsamt att erat första inte tog sig, sådan mental press det är med allt som kan gå fel. Det är knappt att man fattar att det ens kan bli några barn gjorda i världen? håller tummarna att det går vägen för er med nästa insättning, vet du när det blir? Gör ni några ändringar jämfört med första?

• Anonym (Daisy)
    Kronärtskocka skrev 2025-03-11 16:10:41 följande:

Grattis till tre i frysen! Härligt med flera chanser.

Jag jämförde med vanliga graviditeter, och då har ändå blastocyster av sämre kvalite hög chans till barn. Det lugnade mig något. Vet inte hur säkra siffrorna är, men olika tabeller hävdar att ex BB innebär att 50% leder till graviditet och 42% blir levande barn. Det är ändå stor chans. Och även ett embryo som är 4BC ger 25% chans att bli levande barn. Det är ändå bra också.

Hoppas ni får klartecken på fredag och en plan framåt som känns rätt för er!

Tack för peppen! Med fem befruktade ägg hade vi hoppats på 1-2 st som kunde frysas, så är  ändå glad att det blev tre hela chanser, så att inte allt står och faller med en insättning.
  • Anonym (Daisy)

Jag hade planeringssamtal med min klinik igår och om allt går enligt plan blir det transfer denna cykeln, mensen börjar imorgon.Har beställt alla mediciner via serpha och de skulle levereras redan nu på tisdag. Vågade inte vänta på att få orginalrecepten på posten, men det hade säkert inte varit något problem.

Jag ska göra ett ultraljud dag 9 för att kolla slemhinnans tjocklek och äggblåsa/follicle (normalt gör man det dag 10-12 sa dom men jag har en kortare cykel med ÄL dag 12). Ska sedan ta en Ovitrelle för att säkra ägglossning om inte ÄL test blir positivt innan. Transfer blir sedan 7 dagar efter Ovitrellen. Fem dagar före transfer börjar jag med Trombyl, Cyclogest och Prednisolon. 

Känns kul att vara på gång! Har haft 9 missfall tidigare så känns som man får en chans nu som faktiskt kanske kan funka. Har bara haft ?naturliga? graviditeter och aldrig gjort IVF så mycket att sätta sig in i.

Der jag tyckte lät märkligt dock var att de sa att embryologerna alltid väljer ett 5-dagars embryo före ett 6-dagars för insättning. Då blir det i sådant fall värt 3BB före vårt 6AA. Känns märkligt eftersom 6AA ska vara av väldigt bra kvalitet och att ett 6-dagars ska ha samma förutsättningar som ett 5-dagars så länge det är fryst och kan sättas in på samma dag som man hade satt en ett 5-dagars. Men man får väl lita på att de kan sin sak och sluta googla? :)

• Anonym (Daisy)
    blomma79 skrev 2025-03-17 17:22:48 följande:

Spännande att ni är igång ! vi har samma klinik som er och väntar på en öppen donator . Har 5 missfall i rad och enligt utredningen är det åldern . Har försökt sedan 2020 och har inte heller gjort ivf , kändes säkrare med äggdonation. Vad var anledningen till dina missfall ? För oss var det åldern.  Får Alla kortison och vad var anledningen till att man får det ? 

Ja undrar hur det tänker när de väljer ett 5 dagars istället för 6 dagars . De vet säkert vad de gör ja , absolut och håller tummarna för er ! Kul att ni fick till frysen med så ni har fler chanser om det skulle behövas. Får man receptet. Handskrivet via post ? Vad kostade alla mediciner ? 

Jag väntar nu på att mensen ska börja, den skulle kommit i söndags (är ej gravid)! Jag tempar och kollar med digitala ÄL test sedan flera år och har stenkoll på cykeln så det är mycket märkligt? känns nästan som kroppen vill jäklas! Obestämd

Jag tror de bedömer vilka mediciner man får beroende på situation. De skickar både inscannat recept på mail och orginal per post. Jag beställde medicinerna online på serpha, kostade ca 3000 kr. Några hundralappar billigare om jag hämtat ut på  apoteket såg det ut som, men de sa att det kunde ta 7-12 dagar att få receptet på posten så vågade inte vänta. Beställde i fredags och de levereras idag. 

Svar på tråden Äggdonation 2023/2024