• Livshopp2025

Äggdonation 2023/2024

Hej!

Läst igenom det ni skrivit då jag själv står inför valet dubbeldonation eller inget barn. Precis fyllt 46 så är för gammal för att fortsätta på nära geografiskt håll så det innebär också att man behöver väga in resor m.m. (fick i och för sig mailsvar för ett tag sedan från en klinik i Göteborg att de inte har en direkt fast övre åldersgräns men det måste väl vara fel eller?). Har gjort vanlig IVF på Sellmer men ingen av återföringarna har resulterat i positivt testresultat. 

Kollat på OLGA kliniken och fått gott intryck av deras webinar osv men så är det det här med pengarna... Skönt med paketen med pengarna-tillbaka-garanti men då handlar det ju om väldigt stora summor. Väljer man kliniken i Ryssland blir det lite billigare men känns inte rätt att åka dit när världsläget är som det är och då blir det Cypern och då blir det dyrare.
    Hur har ni löst den ekonomiska delen? Har ni betalat med sparpengar eller tagit lån för att finansiera? Vad är era bästa ekonomiska tips i den här processen? Hittills har jag kunnat betala med sparpengar men med IVF tömmer man ju kontot väldigt mycket snabbare än det fylls på...

OLGA erbjuder behandling fram till man fyller 51 men för min personliga del känner jag att min gräns går under detta året, kanske är det då bättre att betala det billigare alternativet och betala för en singelbehandling men inte få pengarna tillbaka om det misslyckas? Hur har ni resonerat?
    Jag har högst troligt en polyp i livmodern som behöver tas bort (har återkommit, togs bort i december) och det ingår om jag väljer OLGA men innebär då ytterligare en resa. Kan göra om hysteroskopin här hemma men å andra sidan sa de på ett webinar att det oftast är bättre att göra på OLGAs klinik då det oftast är något mer som behöver behandlas när man har polyp (t.ex inflammation) och att den som utför operationen gör det med tanke på att livmodern förbereds inför en graviditet medans "vanliga" gynekologer nöjer sig med att behandla patienten, dvs ta bort polypen bäst de kan.

Är inte superinsatt i vilka andra kliniker som finns som är bra, har sett lite tips här i tråden. Borde jag undersöka detta mer eller är OLGA mitt vettigaste alternativ?

• Livshopp2025

Äsch. Skrev ett inlägg med citeringar och sedan försvann det...
    Så jag skriver bara ett generellt tack till alla som svarade mig när jag skrev för en tid sedan!
    Så många tankar och känslor sedan mitt sista IVF-försök för en dryg månad sedan så har inte riktigt orkat skriva mer här. Men fortsatt sätta mig in i allt med dubbeldonation för att kunna bestämma mig om jag ska gå vidare. Oväntat jobbig process att acceptera att det inte blir ett barn med mitt egna ägg om det alls lyckas bli ett barn...
    Jag funderar även mycket på om jag gör rätt som försöker få ett barn i min ålder. Inte för egen del, jag har inga tvivel på att jag klarar och orkar med ett barn. Men för barnets skull, om det är något barnet kommer tycka är jobbigt sen när det blir lite större. 

Det lutar åt att det blir hos Olga på Cypern om jag går vidare. Kollat lite på andra alternativ och de känns lockande pga närmre/lättare att ta sig till samt i en del fall billigare. Men känns som att jag hört om så många som försökt i flera år på andra ställen och inte lyckats förrän de varit hos Olga. Förstår såklart att det finns massor av kvinnor som fått bra hjälp och även barn på andra kliniker men vågar inte chansa riktigt när jag känner att jag har väldigt lite tid på mig ifall jag ska göra detta. Kanske tänker jag fel och borde vända mig till annat ställe, jag önskar att det fanns ett facit...

Väldigt roligt och inspirerande att läsa om positiva graviditetstest här - Grattis!!

• Livshopp2025
    Björkenli skrev 2025-05-08 10:46:37 följande:

Jag berättade nu för en kompis i Kanada om min graviditet. Han skev så fint: 

"I wouldn?t overthink the genes aspect, it may not be exactly the same but people love their adopted kids a lot and actually carrying and giving birth will be far more bonding than that! You will be growing this child from scratch! All the building materials will be yours just someone else?s blueprint."

Jag har faktiskt aldrig tänkt på det på det sättet, konstigt nog! Men självklart bildas barnet bara från celler från min kropp. Så när barnet föds kommer ritningen eller receptet inte vara från mig, men alla" ingredienser" kommer vara från mig,  om man gör liknelse till något man bakar.

Lite coolt att tänka på.

Verkligen en bra poäng!
    Cellerna i bebisen är ju dess egna men allt som får celldelningen och utvecklingen att fortsätta kommer ju från dig :)
  • Livshopp2025
    Kronärtskocka skrev 2025-05-07 21:32:52 följande:

Gällande donatorer har jag barn som tillkommit med hjälp av donerad sperma tidigare. Deras donatorer har jag inte vetat något eller bara lite om utifrån hur reglerna sätt ut i Sverige respektive Danmark när de blev till. Det gjorde att jag visste att jag inte behövde veta så mycket nu heller. På den klinik jag valt fick man bara veta ålder, hårfärg, ögonfärg, längd, vikt samt om de donerat innan. Likt anonym skrev vill jag heller inte veta för mycket, då jag är rädd att tolka barnet mer utifrån donatorn då. Barnet är sin egen person och kommer med sin egen personlighet. Finns andra saker såsom medicinsk historia och ärftlighetsgrejer jag mer önskar att jag visste. Sedan vet jag ju inte i framtiden vad mitt barn önskar veta.

Så lika mina tankar angående donator! För barnets skull tänker jag att jag skulle vilja att vi är hyfsat lika enbart pga att det ändå är så mycket annat som är speciellt med att inte ha genetisk koppling till mig/vår släkt och med ensamstående förälder osv, något kan ju få vara likt så det finns en "yttre" koppling. För min skull spelar det egentligen ingen roll, jag skulle älskat barnet oavsett även om det var grönt med lila hår! Men medicinsk historia och ärftlighet är sådant jag tänker mycket på.

Såg att du i ett tidigare svar skrev att du inte var helt säker på vad skillnaden mellan dubbel donation och embryodonation är. Vid embryodonation får man ett färdigt embryo som kliniken skapat, antingen för sin egen embryobank eller som blivit "över" när man skapat embryon till någon annan. Men man får veta lilka mycket om de båda donatorerna som om man hade valt själv från början.
    Vid dubbel donation är det man själv som väljer både ägg- och spermadonator och så skapas ett embryo utifrån just den kombinationen.
  • Livshopp2025
    Björkenli skrev 2025-05-08 13:22:36 följande:
    Men byggstenarna till cellerna i barnet kommer ju från min kropp på ett eller annat sätt,  så det är lite coolt att tänka på. 
    Ja det gör de ju och ja, väldigt coolt :)
  • Livshopp2025

Björkenli - tack för långt och fint svar! Uppskattar att få ta del av dina tankar och din process! Det hjälper att höra hur andra resonerat och gjort.
    Vilket äventyr du har framför dig nu :) Otroligt roligt att du lyckades, ibland känns det verkligen som en hopplös process det här med IVF men du visar ju att det kan vara det bästa beslutet att välja en ny/annan väg mot målet.
    Gillade verkligen citatet du skrev tidigare i tråden angående att ta sådana här beslut! Det känns fortfarande sorgligt att jag ger upp om mina egna ägg, så dumt men sant... Men det känns i alla fall mer och mer som att ägget i slutändan inte kommer spela någon roll den dagen man har en liten bebis i famnen.
    Och precis som du skriver är även den ekonomiska biten en väsentlig del att väga in.

• Livshopp2025

Hej!

Skrev här före sommaren, stod då inför beslutet om jag skulle påbörja processen med dubbeldonation och var.
    Har nu börjat de första försiktiga stegen... Det blev OLGA kliniken. Tar Zoladex som nedreglering i tre månader, tog första sprutan (tur att jag inte visste innan hur stor nålen var 😳) förra veckan. Har ni tagit det? Det är väl för tidigt för biverkningarna än men känner iaf inget ännu.

Kliniken rekommenderar att jag gör min hysteroskopi på kliniken i Ryssland (jag har valt att göra själva insättningen på Cypern) men det känns inte kul att åka till Ryssland som världen ser ut nu... Är det någon annan här som varit där nyss eller ska dit snart? För mig blir det mot slutet av november.

• Livshopp2025

Hej!

Beslutade mig för att jag inte kan åka till Ryssland som världen ser ut nu utan kommer åka till Olgas klinik på Cypern i december för hysteroskopi.
    Är det någon av er som har tips på bra och helst billigt boende där?

Sen undrar jag hur ni löst det med medicinerna, har ni beställt online utomlands eller fått översatt till svenskt recept och köpt här? Har fått (köpt) hjälp av gynekologen med första receptet inför nedreglering men kanske är det mer ekonomiskt att köpa online?
    Bor i Göteborg, har ni tips på var ni fått bra hjälp med blodprover och allt annat som ska fixas med? Den gynekolog jag gick hos förut finns inte kvar, gick till Gynrama nu senaste besöket.

Övriga tips och bra saker att tänka på?

Är under nedreglering nu, dags för andra sprutan Zoladex snart. 

• Livshopp2025

Glömde skriva grattis till graviditeter!! Så inspirerande och hoppfullt att läsa att det faktiskt kan lyckas 💕

• Livshopp2025

Tack snälla Daisy och Always choklad för era svar och tips!

Jag hörde om Sara på Vasakliniken så försökte boka hos henne i somras men det fanns ingen tid, gick till en annan på samma klinik (hon verkade väldigt noga och duktig men dessvärre inte så trevlig 🙈). När jag sedan skulle göra nästa ultraljud i slutet av sommaren sa de att deras gynekologer slutat (?) så det fanns inga tider hos någon där. Bokade då tid för ultraljud på Gynrama och fick fint bemötande så kanske kan jag fortsätta där. Men ska absolut kolla upp Sara Nejdets klinik! 

Göteborgs IVF har jag gått hos tidigare under utredning inför IVF. Gjorde även hysteroskopi hos Johanna. Har väldigt bra intryck av dem men jag var på gränsen att vara för gammal för dem förra året så de hjälpte mig lite på undantag. Så tror inte att de tar emot mig nu men kanske.

Tror inte jag kan köpa medicinerna och samla ihop till högkostnadsskydd (=blir snordyrt), gynekologen senast sa att hon inte kunde skriva ut till mig inom förmånen. Tror antingen det var pga att det är utländskt recept eller pga min ålder (46) som är över IVF-gräns i Sverige?

• Livshopp2025
    Anonym (Daisy) skrev 2025-10-02 12:27:37 följande:
    Jag är 45 så är nog inte åldern utan att det är utländskt recept. Gynrama skriver recept för 500 kr, dock går inte alla mediciner på högkostnadsskyddet oavsett (tex prolutex ingår inte). 
    Ja det kan nog vara så! De hjälpte mig med mitt förra recept, när jag skulle köpa på apoteket blev hon i kassan fundersam över varför det inte var inlagt som förmån (så jag hade väl chansen där antar jag att luras och få det billigare/samla till högkostnadsskydd) så jag fick säga att det stämde och skulle vara så. Så just den medicinen, Zoladex, ingår.
    Nu har jag ju en lista på fler mediciner, vet du om de tar 500:- totalt för det eller per medicin?
Svar på tråden Äggdonation 2023/2024