• blomma79

Äggdonation 2023/2024

Anonym (Daisy) skrev 2025-03-03 09:16:16 följande:
    Ja det blir i naturlig cykel med partnerns spermier, det äggplock för donatorn imorgon så då ska han också dit och lämna spermaprovet, så nervöst att se hur många ägg det blir!

väntetiden för öppen donator är längre så därför blev det anonym, vi ställde oss i kö för både öppen och anonym i slutet av november. man får inte veta jättemycket om donatorn men skandinaviskt utseende med blå/gröna ögon och mellanblont hår, 164 cm och 28 år. Jag har gröna ögon, ljusbrunt hår (blond som barn) och 167. Tycker det matchar ganska bra! 
    Förstår att det är nervöst ! Håll oss  uppdaterade om hur många det blev ! 
  • blomma79
    Kronärtskocka skrev 2025-03-04 18:49:05 följande:

Då borde ni ju ha gott om tid att hinna två försök. Jag fick aldrig mer än ett frysen förrän sista gången, så jag vet ej om man kan köra insättningarna direkt efter varandra, men tänker att det borde gå. Oavsett är det ju flera cyklar fram tills din födelsedag. 

Det känns väldigt bra. Jag är så tacksam över att ha fått det barn jag längtade efter. Och så skönt att inte behöva kämpa längre. Det är så tufft både fysiskt och psykiskt.

Jag har använt mig av öppna donatorer.

Ja jag tänker att det borde vi hinna med . Ja man vet ju inte hur många blastocyster det blir , även om det är en ung tjej så är det ju så olika .

förstår att det är en lättnad att äntligen lyckas , härligt ! 

• blomma79
    Anonym (Daisy) skrev 2025-03-05 10:08:32 följande:
    Vi fick veta idag att det blev 7 ägg varav 5 befruktade. Nu måste vi vänta till måndag för att se hur många som blir blastocyster som kan frysas. Hade känts betydligt lugnare med nååågra fler ägg, nu känns det väldigt nervöst! 
    Åh spännande , håller tummarna för att ni får några fina ! Skriv hur det gick 
  • blomma79
    Anonym (Daisy) skrev 2025-03-05 10:08:32 följande:
    Vi fick veta idag att det blev 7 ägg varav 5 befruktade. Nu måste vi vänta till måndag för att se hur många som blir blastocyster som kan frysas. Hade känts betydligt lugnare med nååågra fler ägg, nu känns det väldigt nervöst! 
    ska du göra i naturlig cykel? Vilka mediciner får man sen och kan man hämta ut på svenskar apotek , vad kostar detta ? 
  • blomma79
    Anonym (Daisy) skrev 2025-03-09 07:13:12 följande:
    Ja det är i naturlig cykel, ska få info om mediciner och sådant i nästa vecka så vet inte exakt ännu. På konsultationen sa de att det skulle bli progesteron, blodförtunnande och kortison. 
    Okej visste inte man fick kortison också 
    skriv sen hur det gick 
  • blomma79
    Kronärtskocka skrev 2025-03-09 22:06:59 följande:
    Antar att ni haft en lång och nervös helg. Så många tankar man brukar ha i väntan på besked. Hoppas ni får goda nyheter imorgon!

( Känner mig nördig som tycker det är spännande att läsa om medicinerna. Kortison och blodförtunnande är inte standard i Sverige och inte heller på alla danska. Vanligare i andra länder. Även om blodförtunnande sedan är obligatoriskt i Sverige efter v12 för att minska risken för havandeskapsförgiftning.)
    blomma79 skrev 2025-03-08 22:52:18 följande:
    ska du göra i naturlig cykel? Vilka mediciner får man sen och kan man hämta ut på svenskar apotek , vad kostar detta ? 

Får du recepten på papper från kliniken brukar det vara enkelt att hämta ut dem på svenska apotek. Får du dem digitalt och själv skriver ut dem kan apotekspersonalen ibland neka. Men för det mesta har jag kunnat hämta ut dem även med digitalt skickade recept. Högkostnadsskydd gäller ej. Som tur är medicinerna för detta inte lika dyra som inför ivf med egna ägg där sprutorna som stimulerar äggens tillväxt är väldigt dyra. Har man en läkare eller gynekolog som känner en kan den skriva ut medicinerna och då blir det till högkostnadsskydd. Vissa privata ivf kliniker kan göra det, men ofta tar de en hel del betalt för att göra det. Så inte säkert det är värt det gällande äggdonationsläkemedel. 

Kortisonet kostar kring 100-200kr, blodförtunnande kring en hundralapp. Progesteronet är det som drar iväg en del. Tror cyclogesten kostade mig 400-500kr per vecka. Andra progesteronläkemedel kan kanske vara billigare.

Roligt för er att ni båda går på samma klinik! Tryggt.

Hur länge tar man cyclogesten , vad kostar det totalt liksom? Är det tabletter då eller? Har en gyn jag gått till förut , kan ju alltid fråga , kan ju inte få mer än ett nej tänker jag , tack för tipset ! 

Du hade väl också barn sedan innan? 

• blomma79
    Anonym (Daisy) skrev 2025-03-15 07:33:08 följande:

Jag hade planeringssamtal med min klinik igår och om allt går enligt plan blir det transfer denna cykeln, mensen börjar imorgon.Har beställt alla mediciner via serpha och de skulle levereras redan nu på tisdag. Vågade inte vänta på att få orginalrecepten på posten, men det hade säkert inte varit något problem.

Jag ska göra ett ultraljud dag 9 för att kolla slemhinnans tjocklek och äggblåsa/follicle (normalt gör man det dag 10-12 sa dom men jag har en kortare cykel med ÄL dag 12). Ska sedan ta en Ovitrelle för att säkra ägglossning om inte ÄL test blir positivt innan. Transfer blir sedan 7 dagar efter Ovitrellen. Fem dagar före transfer börjar jag med Trombyl, Cyclogest och Prednisolon. 

Känns kul att vara på gång! Har haft 9 missfall tidigare så känns som man får en chans nu som faktiskt kanske kan funka. Har bara haft ?naturliga? graviditeter och aldrig gjort IVF så mycket att sätta sig in i.

Der jag tyckte lät märkligt dock var att de sa att embryologerna alltid väljer ett 5-dagars embryo före ett 6-dagars för insättning. Då blir det i sådant fall värt 3BB före vårt 6AA. Känns märkligt eftersom 6AA ska vara av väldigt bra kvalitet och att ett 6-dagars ska ha samma förutsättningar som ett 5-dagars så länge det är fryst och kan sättas in på samma dag som man hade satt en ett 5-dagars. Men man får väl lita på att de kan sin sak och sluta googla? :)

Spännande att ni är igång ! vi har samma klinik som er och väntar på en öppen donator . Har 5 missfall i rad och enligt utredningen är det åldern . Har försökt sedan 2020 och har inte heller gjort ivf , kändes säkrare med äggdonation. Vad var anledningen till dina missfall ? För oss var det åldern.  Får Alla kortison och vad var anledningen till att man får det ? 

Ja undrar hur det tänker när de väljer ett 5 dagars istället för 6 dagars . De vet säkert vad de gör ja , absolut och håller tummarna för er ! Kul att ni fick till frysen med så ni har fler chanser om det skulle behövas. Får man receptet. Handskrivet via post ? Vad kostade alla mediciner ? 

• blomma79
    Anonym (Daisy) skrev 2025-03-18 11:23:16 följande:

Jag väntar nu på att mensen ska börja, den skulle kommit i söndags (är ej gravid)! Jag tempar och kollar med digitala ÄL test sedan flera år och har stenkoll på cykeln så det är mycket märkligt? känns nästan som kroppen vill jäklas! Obestämd

Jag tror de bedömer vilka mediciner man får beroende på situation. De skickar både inscannat recept på mail och orginal per post. Jag beställde medicinerna online på serpha, kostade ca 3000 kr. Några hundralappar billigare om jag hämtat ut på  apoteket såg det ut som, men de sa att det kunde ta 7-12 dagar att få receptet på posten så vågade inte vänta. Beställde i fredags och de levereras idag. 

Tror du fick mensen senare pga att du kanske är lite nervös / stressad över situationen? Så har det varit för mig nämligen några gånger att det blivit försenad pga stress. Låter ju väldigt smidigt med medicinerna från serpha, får kolla upp det . Jag hoppas slemhinnan ser bra ut för dig 
  • blomma79
    Always choklad skrev 2025-03-21 22:56:19 följande:
    Hej
    Kan verkligen relatera till dig. Min mens är också sen, typiskt vill bara köra på nästa försök men går inte. Hoppas man inte gått helt plötsligt och kommit in i klimakteriet är väl bara det som fattas, vore typiskt men fyller snart 44 och min mamma var ganska tidigt in..Men då kan de väl ordna det ändå på nått sätt att de startar igång en på nytt som jag förstått..hoppas det i alla fall 
    Så hur många gånger gör de ultraljud innan insättning? 
  • blomma79
    Anonym (Daisy) skrev 2025-03-21 13:42:35 följande:
    Ja säkert! 

Det var väldigt smidigt med Serpha, det gick fort och ovitrellen kom kyld. Det enda var att man inte kan betala med kort, vi fick betala genom Pay Pal. Man kan också göra banköverföring, men det tar ju lite längre tid. Har fortfarande inte fått receptet på posten så är glad jag inte  väntade? fick ett kuvert från Serpha där man ska skicka in orginalreceptet till dom i efterhand. 

Ja nu är slemhinnan nästa sak att vara nervös över! Är ju inget man har koll på hur den brukar utvecklas?
    Måste man ta oviteelle om man har egen ägglossning? 
  • blomma79
    Always choklad skrev 2025-03-24 10:53:18 följande:
    Hej
    Har varit standard även om det varit äggdonation förut för mig i alla fall. Bygger även upp optimal slemhinna som jag förstått..
    Okej , ja allt som hjälper är ju bra :) 
  • blomma79
    Anonym (Daisy) skrev 2025-03-28 15:31:02 följande:

Jag hade mitt första ultraljud igår men visste redan innan att jag inte var i närheten av ägglossning då min cykel varit helt off. mensen var sen och väldigt sparsam, tempen har inte dippat under baslinjen och har haft röda spottings under flera dagar direkt efter mensen, vilket jag aldrig haft tidigare. Så himla typist att cykeln strular just nu, brukar vara väldigt regelbunden annars!

ska på nytt UL på måndag och om det inte förbättrats då rekommenderar kliniken östradiol. Förmodligen blir det alltså ingen insättning denna cykel? 

Vad tråkigt ! Men du får se på måndag vad de säger ! 
  • blomma79
    Anonym (Daisy) skrev 2025-04-01 09:25:06 följande:

Jag hade mitt andra ultraljud igår och slemhinnan hade bara växt någon millimeter och var inte i närhet av ägglossning så försöket fick avbrytas. Jag får invänta nästa mens och då köra i medicinerad cykel med östradiol tabletter, har inte fått recept ännu men gissar progynon. 

Känns såå tråkigt att behöva vänta och gud vet när mensen kommer iom att ÄL inte ens är nära, är på dag 14 idag. Hade verkligen föredragit att kunna köra i naturlig cykel, verkar vara så många fördelar med det. Hade jag haft mer tid hade jag nog velat prova en naturlig till, men nu vågar jag inte chansa. Det blir ju så dyrt med alla ultraljud också? 

Får man betala för alla ultraljud med , trodde det ingick i paketet för äggdonation? Vad kostar det då? 

tråkigt att du får vänta igen men kommer säkert gå bra med medicinen med 

Svar på tråden Äggdonation 2023/2024