Livshopp2025 skrev 2025-04-13 13:56:52 följande:
Hej!
Läst igenom det ni skrivit då jag själv står inför valet dubbeldonation eller inget barn. Precis fyllt 46 så är för gammal för att fortsätta på nära geografiskt håll så det innebär också att man behöver väga in resor m.m. (fick i och för sig mailsvar för ett tag sedan från en klinik i Göteborg att de inte har en direkt fast övre åldersgräns men det måste väl vara fel eller?). Har gjort vanlig IVF på Sellmer men ingen av återföringarna har resulterat i positivt testresultat.
Kollat på OLGA kliniken och fått gott intryck av deras webinar osv men så är det det här med pengarna... Skönt med paketen med pengarna-tillbaka-garanti men då handlar det ju om väldigt stora summor. Väljer man kliniken i Ryssland blir det lite billigare men känns inte rätt att åka dit när världsläget är som det är och då blir det Cypern och då blir det dyrare.
Hur har ni löst den ekonomiska delen? Har ni betalat med sparpengar eller tagit lån för att finansiera? Vad är era bästa ekonomiska tips i den här processen? Hittills har jag kunnat betala med sparpengar men med IVF tömmer man ju kontot väldigt mycket snabbare än det fylls på...
OLGA erbjuder behandling fram till man fyller 51 men för min personliga del känner jag att min gräns går under detta året, kanske är det då bättre att betala det billigare alternativet och betala för en singelbehandling men inte få pengarna tillbaka om det misslyckas? Hur har ni resonerat?
Jag har högst troligt en polyp i livmodern som behöver tas bort (har återkommit, togs bort i december) och det ingår om jag väljer OLGA men innebär då ytterligare en resa. Kan göra om hysteroskopin här hemma men å andra sidan sa de på ett webinar att det oftast är bättre att göra på OLGAs klinik då det oftast är något mer som behöver behandlas när man har polyp (t.ex inflammation) och att den som utför operationen gör det med tanke på att livmodern förbereds inför en graviditet medans "vanliga" gynekologer nöjer sig med att behandla patienten, dvs ta bort polypen bäst de kan.
Är inte superinsatt i vilka andra kliniker som finns som är bra, har sett lite tips här i tråden. Borde jag undersöka detta mer eller är OLGA mitt vettigaste alternativ?
Hej!
Vaknade här mitt i natten och kan inte somna om så passar på att besöka forumet:))
Jag kom hem från Olga på Cypern förra helgen. Gjorde embryo transfer på fredagen, och testade positivt på testa tidigt gravsticka på fredagen.
Via äggdonation, första försöket.
Olga har ju en del rabatt nu, ett väldigt bra erbjudande.
Vid 1 embryo garanti är det ändå rätt vanligt att få mer än 1 embryo, och 75% får ju barn inom 2 försök med äggdonation. Så den dyra garantin är ju inget inget de flesta behöver. Förstås, det är därför de tjänar pengar på det paketet..
Jag tog dock 3 embryo garantin.. För att jag ville ha embryon i frysen med samma donator, så att möjligheten finns att få helsyskon till barnet.
Jag har lånat pengar av mina föräldrar, tack å lov...
Tar du 1 embryo garanti nu med rabatten så är det dock inte sååå dyrt, om man jämför med andra kliniker..
Ifs, med polypen måste du göra en hysteroskopi säkert och det kostar ca 3000 euro tror jag, kanske 2500 euros. Det ingår inte vid singel behandling.
Så ja har du möjligt att få ihop pengarna så är det bara en fråga om hur gärna du vill.. om de fixar polypen så har du väl också 50% chans per försök antar jag, även om du är några år äldre än mig. Vad jag förstått går inte chansen ner direkt vid äggdonation, men har inte koll.
75% att få barn på 2 försök med äggdonation, det är väldigt väldigt bra siffror...!!