• LMSM

Äggdonation 2023/2024

I lördags dag fem fick vi veta att vi hade 5 stycken hatching blastocyst som skickades på testing. Så 5 av 12 befruktade som ser ut att vara av väldigt bra kvalitet då de börjat komma ur sitt skal dag fem. 

Jag känner mig inte lika glad som jag vet att jag hade gjort om det varit mina egna ägg som blivit blastocuyster vilket oroar mig. Hur har ni ni känt? Vi känner oss väldigt väldigt lättade dock då vi haft extrem ångest över hur vi ska göra om det inte skulle gå nu men jag har svårt att ta in det ändå. Har ni upplevt liknande?

Jag tror att det kan bero på att det är en rätt onaturlig process och jag själv inte alltid har varit delaktig den här gången. Alla andra gånger så har vi ju tillsammans tagit alla miljoner sprutor och åkt på kontroller och äggplock men den här gången har jag iten gjort någonting förutom att titta på. 

• LMSM

Av våra 12 befruktade ägg så var det 5 kläckande blastocyster dag 5. Fyra av de kom tillbaka normala och en hade kromosomavvikelser. Inte så många som jag tänkte att ngn ung person utan nedsatt fertilitet skulle ha. 

• LMSM

Hej Allihopa, 
    tog en paus under semestern men är nu tillbaka och har satt igång med återföringsprotokollet idag. Var på ultraljud imorse fyra dagar sedan min mens började och har precis tagit min första tablett östrogen tror jag att det är. :)

vågar inte ens tänka på om den här återföringen skulle misslyckas men jag är hoppfull. Var ändå kläckande blastocyster som kom tillbaka bra efter testing 

hoppas att det går bra för alla andra

• LMSM

Hej på er. 

Jag påbörjade ju min behandling inför återföring i augusti. Allt såg super ut och på ultraljudet dag 10 fick jag info om att börja med "vaginala tabletten"

Efter att ha tagit den (och annan tablett oralt sedan första ultraljudet) i tre dagar så höjdes min temperatur en morgon och jag skrev till min kontaktperson som ger mig all info ord et kunde hända när jag tog den vaginala tabletten. Fick info att jag INTE skulle ha börjat med den tabletten ännu och fick avbryta hela behandlingen. Skulle då åkt ner för återföring några dagar senare hade köpt flyg och boende och var så glad. nyligen skulle jag ha tagit det lilla piller som jag tagit oralt även vaginalt men det var jäkligt odtyligt, jag räknade med att det var den enda vaginala tabletten jag hade som hon menade. SÅ ja fick avbryta mitt försök och vhar varit helt knäckt. Jag anklagar såklart mig själv, jag borde bara ha frågat. Men hon borde också ha varit betydligt tydligare, kanske skickat ett schema. Hon har under hela processen varit väldigt rörig och ändrat mediciner samma dag inför båda äggplock och återföringar. Väldigt gullig person men tror hon har alldeles för mkt att göra. Nu har jag ätit p piller fram till idag och kan förhoppningsvis båröja ny behandling inför återföring om några dagar om allt ser bra ut. 

• LMSM
    Always choklad skrev 2025-09-05 20:34:34 följande:
    Hej
    Låter krångligt. 
    Var går du någonstans. Har de nån administrativ sektion du kan kontakta. De vill säkert behålla dig där. Hör om du kan boka kontaktperson. Så skulle jag gjort.
    Hela tiden be om och få saker skriftligt. Acceptera inte muntligt utan åtminstone sms eller mejl så du kan titta på efter samtal. Det är så mycket som rullar runt i huvudet och många tabletter är det. Jag har också gjort fel. Den gången fick jag inte avbryta men var helnojjig sen dess och dubbelkollat dubbelkollat. Tycker inte du ska lasta dig själv för hårt. De måste vara lyhörda och tydliga i sin kommunikation. 
    tack! Jag har en kontaktperson som är läkarens högta hand men tror hon har alldeles för mkt att göra verkar bara vara hon som är ansvarig för alla patienter och ja det blir väl lätt så här då men den här gången har jag varit övertydlig och frågat tusen gånger om det är korrekt och krävt samtal istället för whatsapp för att undvika missförstånd hehe. Dock svårt stt göra allt i tid när man får provsvar sent som skickas till kliniken som svarar hur jag ska börja nästa morgon mitt i natten och jag vill få förtydligande innan jag tar ngt aja försöker glömma allt som varit och är nu inne på nästa överföring som är på min  onsdag om allt fortsätter som det ska 
  • LMSM

Hej! 

så kul att att höra från dig björkenli! Jag förstår att det är svårt att ta in men samtidigt kanske man väl börja förstå när magen växer tänker jag  ?

jag hade åyerföring av en perfekt kläckande blastocyst förra veckan. Igår testade jag med testa tidigt och det var helt vitt. till det plötsligt dök upo en suuuuupetunn linje som knappt gock att se och det var nog stramt utanför 5 min tiden. Testade igen på kvällen och samma ska hände då. Tänkte på morgonen att det måste vara positivt för så har Jag aldrig någonsin fått. Den på kvällen började jag läsa om spänsteci och skuggor och tänkte jaha var väl det då! Sen idag köpte jag ett glest blue ultratidigt smed text. Gravid!! kan helt ärligt inte ta in det trodde jag skulle vara gladare men mest såklart extrem jäkla lättnad. Gråt av panik när jag trodde det var negativt igår. gud alltså nu händer det. Äntligen !

mår ganska konstigt men trodde det berodde på den sjuka mängden hormoner jag tar. Prolutex injektioner estrofem cyclogest clexane. Trodde det var dem som gav alla sjuka biverkningar men kanske är en blandning hehe 

• LMSM
    Björkenli skrev 2025-10-02 23:31:43 följande:

Ja det är läkaren som kryssar för om det ska vara inom högkostnadsskyddet eller inte. 

Vissa mediciner går aldrig att få inom högkostnadsskyddet oavsett hur läkaren kryssar,  som prolutex som Olgakliniken ordinerar ..

Behövde också ta i rumpan när jag hade slut på prolutex och fick ta annan tillfälligt innan prolutex kom in. 

Fy vad jag avskydde att sticka den tjocka nålen i rumpan dvs i sätesmusken. Jag la mig på mage på golvet så att jag inte skulle ha någonstans att ramla om jag svimmade..

Inte klokt allt man gjort för att bli gravid...

Men nu ligger jag här i v28 och ska försöka somna men det är som en torktumlare i magen.  Lillkillen som passar på att vakna lagom till att jag ska sova :D

SÅ konstigt det hr med medicinen. Jag fick också prolutex utskrivet och när jag skule hämta ut sa de att det inte ingick i högkostnad så jag fick betala. Nu har jag precis beställt två nya paket som jag betalade ca 250 kr styck för Dvs de ingår helt plötsligt i högkostnadsskyddet? förstår ingenting haha. 

Ja verkligen helt sjukt vad man gjort för att bli gravid. tusentals nålaroch konstiga hormoner allt från behandling till prostatacancer och klimakterimediciner. Så trött på det men snart slipper vi :) hur länge behövde du ta prolutex osv? gör så ont i magen after bara 1 vecka och stora tjocka hårda knölar och kan inte sprida ut dem för har bara fett på ett enda ställe på magen. Läst att man brukar ta tio veckor och förstår helt ärligt inte hur det ska gå till! 
  • LMSM
    Anonym (Daisy) skrev 2025-10-05 10:45:08 följande:

Vi gjorde vår 4e transfer (nu med ny donator) den 30 sep och plussade på sticka igår på RD 4, äntligen!! Visste redan på RD 3 att det tagit sig då det kändes så oerhört tydligt i kroppen, men det var först idag när jag fick ?gravid? på digitalt som sambon vågade tro på det. 

Har haft en tydlig stegring på test mellan idag och igår så än så länge känns det positivt, hoppas nu bara den stannar kvar? Min 10:e graviditet så hoppas det blir 10:e gången gillt!

Grattis!!! :) vi är så nära i tiden! bara ngn vecka mellan oss :) så roligt! 

Wow 10 graviditeter ! Har alla avslutats? Så otroligt kämpigt :( 
  • LMSM
    Anonym (Daisy) skrev 2025-10-06 11:54:32 följande:
    Tack! Ja 9 naturliga graviditeter tidigare som alla blivit missfall, första plusset nu med äggdonation så det känns hoppfullt att ha gjort något annorlunda denna gången :)
    Å okej då förstår jag. S tufft att det behöva gå igenom det! Håller tummarna nu :D 
  • LMSM
    Björkenli skrev 2025-10-08 18:32:46 följande:

LMSM

Alltså jag fick också ont och stora blåmärken i början men lyckades hitta ett sätt att ta dem med tiden så att det inte blev så. 

Såg gröt helt blåslagen ut i början men sen såg man to inget på magen. 

Jag hade väldigt tunna och små nålar till prolutex. 
    Hittade inte de som man skulle använda så köpte receptfria på apoteket som var extremt mycket mindre..

Det gjorde att jag fick använda 4 såna små sprutor på morgonen och 4 på kvällen...

Jag injicerade väldigt långsamt också och liksom riktade om nålen lite för att det skulle sprida ut sig..

Samma med med blodproppsförrbyggande  sprutan..

Så även om du har större nål än de små jag hade så jag det nog göra skillnad om du inte låter allt läkemedel gå in på exakt samma plats utan böjer nålen lite åt lika håll när den är inne liksom. 

Funkade för mig iaf

Va skönt att du lyckades hitta ett sätt att ta dem på för att det skulle vara lättare. Jag klämpar fortfarande men känner mig lite smått bedövad där jag tagit nu för har blivit sån förhårdnad under huden hehe. De börjar bli kämpigt alltså är alldes för trött för att hålla på nu känner mig typ utbränd haha
  • LMSM
    WaterAnimal skrev 2025-10-13 21:02:21 följande:

Hej,

Jag vill gärna joina tråden och vill börja med att berätta om vår resa. Kanske kan det hjälpa någon att känna sig mindre ensam. Jag har i alla fall funnit tröst i andras resor 😊 Nedan är såklart en oerhörd förenkling...

Jag och sambon började försöka när vi båda var  32 och hade varit ihop lite över ett halvår (yep! Vi väntade inte). Men insåg snart att vi behövde hjälp pga. ingen egen cykel). Vi fick hjälp av RMC i Malmö. Efter två cyklar med letrozol, drog en karusell av undersökningar igång, blandat med; 

RMC

IVF kort protokoll - avbrutet, bara en mogen follicel)

IVF långtprotokoll 4 ägg, ingen återföring

IVF långtprotokoll 6 ägg, ett dag 6 embryo (långsam) till frysen. Återföring. Gravid. Missfall (missed abortion) vecka 5.

IVF långtprotokoll. 10 ägg.  Inget till återföring

---

Nordic IVF

IVF långtprotokoll. 9 ägg. Återföring dag 2 embryo. Inget till frys 

I juni fick vi rådet att vår bästa chans att få barn är genom äggdonation. Min äggkvalité är inte bra, trots att jag inte ens fyllt 35. Så mycket sorg. Jag skulle kunna starta en hel tråd om bara det. Men det var också en liten, liten lättnad. Jag insåg hur sjukt jobbig IVF processen är och hur långt ner man hamnar var gång hoppet byggs upp för att sen raseras.  

I morgon är det dags. Vi ska få ett embryo tillbaka (Nordic IVF Malmö). Tror vi. 8 ägg blev befruktade i torsdags... Men de har inte berättat hur befruktningen gick, så jag bara hoppas att det gått bra. Känns taskigt att de inte ringt, men men. Det är egentligen bara antalet 5dagar embryos som räknas så, jag har hållt mig lugn 😅

Tänk på oss i morgon ❤️ Jag hoppas SÅ på något till frysen... Jag litar inte på att det kommer gå på direkten.  

Någon mer som har transfer snart? Då ska jag tänka på dig!

Hej,

starkt av dig att kämpa! 

Jag blev gravid på min första återförda blastocyst från donation, det kan gå! Man är så knäckt av alla sina egna misslyckade försök att det känns omöjligt men det kan verkligen gå! Tänker på dig hoppas att allt du fick en fin blastocyst återförd! 
  • LMSM
    Anonym (Daisy) skrev 2025-10-23 16:41:59 följande:

Mitt hcg har inte stigit som det ska och har idag börjat blöda klarrött med mensvärk och ont i ländryggen. Kliniken har sagt att jag kan sluta med medicinen om det fortsätter blöda. man trodde ju att det skulle bli annorlunda med donerade ägg men detta missfallet har varit precis som alla andra gånger,  att det slutar utvecklas runt vecka 6-7 . Känns fruktansvärt bittert men samtidigt självklart, varför skulle det funka denna gången liksom? Får se om vi orkar köra en omgång till, även om det känns meningslöst i nuläget.

Å nej !! Så ledsen att höra detta . Kan inte föreställa mig hur oroligt tungt det måste vara efter allt du gått igenom att det blir så här igen efter donation. Var dina ägg testade? tänker på er och skickas massa styrka! 
  • LMSM
    Anonym (Daisy) skrev 2025-10-29 09:40:37 följande:
    Grattis!!

Glada nyheter här också! Var på VUL idag i v 6+6 och var i chock när vi fick se ett tickande hjärta och en graviditet som såg normal ut, mätte till vecka 6+5. Var så säker på att det avstannat. Är såklart jätteglad men kan inte riktigt ta in det och vågar inte lita på det efter både långsam hcg-ökning och blödning i förra veckan.

ÅÅÅ GUD!! Jag önskar att jag skrollat längre ner i tråden direkt så himla glad för din skull vilken lättnad!!!

Kan inte föreställa mig ångesten du haft tills idag. Jag får panik varje gång jah känner smärta i magen. Imorgon ska vi på tidigt ultraljud och hoppas innerligt att jahg också får se ett hjärta då men trots att jag mår jäkligt dåligt kan jag inte hjälpa att vara väldigt orolig. 
  • LMSM
    WaterAnimal skrev 2025-10-29 07:11:31 följande:

Det är högt och lågt och oroligt samtidigt i denna tråden, som det ju såklart blir ❤️ 

Men just nu kan jag bidra med lite glädje. Igår morse testade vi (testdag) och jag grät av ångest innan vi vågade titta på testet. Det kunde verkligen gå åt vilket håll som helst. Sen grät jag lite till eftersom att det faktiskt var positivt. 
    Så underbart. Det första hindret, eller den första 'bossen' av denna banan är i alla fall avklarat. 
    Nu hoppas vi att de stannar. Förra gången (eget ägg) fick vi bara glädjas i 6 dagar innan jag började blöda och det blev lpnga dagar på kvinnoakuten och i kö till olika grejer. 

Men, som ett mantra jag hört. "Idag är jag gravid" ❤️

stort grattis!!! :D 
  • LMSM

Jag har precis varit på vårat första tidiga ultraljud och fick se ett perfekt tickande hjärta. Var så nervös att jag började gråta innan men nu har vi fått försäkrat att den mest kritiska tiden är över och jag ska försöka njuta varje sekund. 
    Enligt ivf datum är jag i vecka 7+6 och enligt storlek på embryot V 8+2 :D 

• LMSM
    WaterAnimal skrev 2025-11-01 08:06:33 följande:

Trigger warning på jobbiga tankar - men behöver få ut dem ❤️

5+2
    Ångesten är verkligen en killer. Inte konstant men den kommer i vågor hela dagarna. Tänkt om det blir missfall igen. Analyserar symptom. Sen vänder jag på steken och peppar mig själv - det är ett jätte bra ägg! Det finns ingen anledning att det ska blir som förra året.. och sedan tillbaka till - men tänk om det inte går vägen. 
    Jag är rädd för hur otroligt ledsen jag blir. Jag tog mig knappt ur soffan på två veckor. Bara grät. 

Och vägen tillbaka är lång, även om vi denna gång har i frysen, så skulle det ju dröja månader till vi kan köra igång igen. Och den kanske inte tar och då får man göra det igen. 

Jag vill så innerligt att vi ska kunna berätta för folk till jul och att det kommer en liten till sommaren. Vägen har redan varit så lång.

Jag försöker peppa mig själv. Har sagt att på tisdag ska jag fira! Då har jag kommit längre än med förra plusset. Sen är nästa hållpunkt ultraljud 14/11 (7+1)
    Men jag funderar på att be om blodprov. Fast jag VILL ju inte ha mer ångest över att vänta på de resultaten. Två veckor till UL är ju inte länge. 

Usch.
    Jag gör mitt bästa jag kan inte göra mer ❤️ Det är ett jätte bra embryo. Det är inte samma situation som förra året. 

Jag vet precis hur det är. Jag har inte ens varit med om missfall någon gång för har aldrig lyckats bli gravid förut men har hört så otroligt många berätta i de här trådarna som jag följt i flera år och vet hur skört det är.  så fort magen gör ont som mensvärk får jag sån ångest och blir så rädd att jag inte kan hantera det men det har visat sig vara hjärnspöken varje gång. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga mer än att jag förstår så väl. tror hela den här resan gör så man är så medveten om allt om ett annat sätt. Dock så har vi ju nu starka ägg tillbaka och det är inte allts samma situation som tidigare. Jag tror det enda vi kan göra är att försöka slå bort tankarna så mkt det går. jag tog två blodprov för att se att hcg steg . vet inte om det skulle lätta din oro eller kanske göra det värre? Så svårt att veta. 
  • LMSM
    Hjärta
    Always choklad skrev 2025-10-30 16:05:25 följande:
    Grattis! 
    Ser att det är nån som tryckt ogilla tryckte tummen upp nu så är det övervägt 🙂

Härligt och se den lilla räkan!
    Tack!! 
Svar på tråden Äggdonation 2023/2024