• Björkenli

Äggdonation 2023/2024

Anonym- ok, bra att det kändes bra med donatorn och den infon ni fick:)

• Björkenli

Intressant att höra hur ni andra tänkte!

För mig betydde det väldigt mycket att se bild så jag valde klinik efter det,  eftersom inte alla kliniker erbjuder det.  Men utseendet var ändå inte lika viktigt som personligheten. 

Men jag kan absolut också förstå att man inte vill se bild!
    Kan förstå båda perspektiven.

• Björkenli
    Anonym (Daisy) skrev 2025-05-07 21:45:40 följande:

Tack! Allt gick bra med transfern idag, så skönt! Fick med mig en femdagars 3BB blasto hem så nu är det bara att hålla tummarna att det lilla livet fastnar. Jag och sambon fick även en mysig dag i köpenhamn med strosande på stan och lunch i perfekt soligt vårväder Innan vi åkte hem igen. 

jag tog ett progesteron test via blodkollen dagen innan och fick svaret samma dag, jag var orolig att det skulle ligga lågt men det låg snarare lite högt på 70 nmol/l, vilket jag tror motsvarar 22 ng/ml. Men läkaren på kliniken tyckte att det var bra så jag får väl lita på det. 

vi har två embryon kvar i frysen men gud vad skönt det hade varit om det tog sig på första försöket? 

21 maj är min testdag så då får vi lycka till båda två den dagen! Fast jag kommer nog testa från dag 5 och framåt tror jag, har inte tålamodet att vänta!

Det låter som en härlig dag!  
    Har samma minne från Köpenhamn, god mat vid hamnen där, härlig atmosfär i Köpenhamn. Känsla av hopp. 

Håller tummarna att det ska ta nu!! Förlåt men jag minns inte, är det första försöket..?

Jag började också testa tidigt, med såna testa ofta stickor... Jag försökte läsa på hur mycket hcg dessa kan detektera och när man får såna nivåer hcg...

Så jag var helt övertygad om att jag inte blivit gravid..
    Sen köpte jag ett dyrare test, "testa tidigt", kofta dagar senare, bara för att få bekräftat att det var negativt typ, och då kunde jag inte tro att det var sant att det var positivt!!

Så nu i efterhand kan jag verkligen förstå poängen med att inte testa tidigt.  Gud va mycket onödigt lidande i flera dagar innan... oro om stickan stämmer... slå knut på sig själv att försöka analysera om man kan ana ett svagt streck..

Men jag vet, man är ju nyfiken...!...
  • Björkenli

@ kronärtskocka 

Å hade skrivit ett svar men så försvann det... störigt..

Men iaf kul att se dig igen!
    Och tack för gratulationen och orden. Kändes skönt att höra att det nog kan kännas lite hur som helst i början. 

Kanske speciellt när man gör det själv och utan så mycket stöd omkring sig..

Vill du påminna mig var du är på din resa. Du skrev 4 äggdonatorer för att bli gravid, så är du gravid nu?
    Varför tog det så många försök, visste dom det
    ....? Bara otur?

Kan förstå ditt resonemang kring val av donator med tanke på din tidigare erfarenhet  

Jag hamnade där att han fäste mig vid äggdonatorn, men än så länge tycker jag bara det känns skönt för då känns det som att jag verkligen valde rätt. Med spermadonatorn har jag inte samma känsla av rätt match,  men jag är fortfarande nöjd över valet och så, men inte samma känsla. 

• Björkenli

Ja väntan är sååå lång....

Va bra att du kör riktiga test på en gång,  då slipper du lite vånda iaf. 

Jag tog clear blue exact 1v efter insättning först.  For trodde att stickan skulle vara tillförlitlig efter dag 5-7. Men det var det ju inte alls... stickan började bli positiv dag 9 tror jag..

• Björkenli

Jag berättade nu för en kompis i Kanada om min graviditet. Han skev så fint: 

"I wouldn?t overthink the genes aspect, it may not be exactly the same but people love their adopted kids a lot and actually carrying and giving birth will be far more bonding than that! You will be growing this child from scratch! All the building materials will be yours just someone else?s blueprint."

Jag har faktiskt aldrig tänkt på det på det sättet, konstigt nog! Men självklart bildas barnet bara från celler från min kropp. Så när barnet föds kommer ritningen eller receptet inte vara från mig, men alla" ingredienser" kommer vara från mig,  om man gör liknelse till något man bakar.

Lite coolt att tänka på.

• Björkenli
    Livshopp2025 skrev 2025-05-08 11:38:23 följande:
    Verkligen en bra poäng!
    Cellerna i bebisen är ju dess egna men allt som får celldelningen och utvecklingen att fortsätta kommer ju från dig :)
    Men byggstenarna till cellerna i barnet kommer ju från min kropp på ett eller annat sätt,  så det är lite coolt att tänka på. 
  • Björkenli

Livshopp2025 

Jag har känt samma ang likheten. Att det vore jobbigt för barnet om vi är så olika att folk börjar undra om barnet är adopterat eller vem pappan är som har så annorlunda drag från mig,  eller liknande. 

Äggdonatorn är inte jättelik mig men heller inte helt annorlunda.. tillräckligt för att man nog inte skulle tänka att barnet inte var mitt genetiskt..

Men eftersom hon har mörkare hårfärg än min så kändes det ändå viktigt med en blond spermadonator. På det stora hela tror jag att barnet kommer se ut som om det hade kunnat vara mitt genetiskt. 

Just nu har jag börjat känna att det ska bli så spännande att se och lära känna barnet som är gjort av de här två donatorerna jag har.  Ska bli väldigt spännande. 

Men åter till dina tankar om äggdonation- jag har inte följt tråden på länge så inte läst dina inlägg tidigare och vet inte hur dina möjligheter ser ut. 

För mig hjälpte det att titta på Olgaklinikens video "math of ivf" eller liknande, när de går igenom hur de beräknar sannolikheten att man ska lyckas med sina ägg, och att det är den sannolikheten de utgår från norr de bedömer om man kan få köpa deras baby garanti paket. 

När jag såg detta insåg jag att min chans att få barn med minns ägg var ÄNNU mycket mindre än jag hade trott, och jag kände mig så besviken att kliniken i Danmark inte gett mig samma information. 

Mycket riktigt kunde inte Olgakliniken erbjuda mig baby garanti heller.

Hade jag haft alla pengar i världen hade jag kunnat fortsätta med egna behandlingar och bara hoppas på det bästa. Men när det är SÅ dyrt och chansen va SÅ liten,  så fick jag landa i att jag bra bara kunde lägga en viss summa pengar...

Med så liten chans kändes det inte rimligt att fortsätta ta lån...

Sen var jag ju tvungen att ha pengar kvar till behandling med äggdonation också ifall jag inte lyckades!!!

Så tillslut kände jag att jag måste ta dom pengarna till äggdonation nu. Slösar jag bort mer på egna försökså kände jag att gränsen var nådd hur mycket pengar jag kunde låna...

Det känns sorgligt, för jag kunde ju fortfarande ha lågt enstaka bra ägg.. Men pga väldigt låg äggreserv så fick jag bara nåt enstaka ägg per stimuleringscykel så det gick liksom inte att vaska fram det bästa, som ju är taken lite med ivf.. få ut massa,för att få det enda som kanske är bra  dvs om man är lite äldre. 

Men för mig vägde det också in att jag inte ville bli hur gammal som helst när jag skulle bli mamma...

Ville inte lägga ett år till på att försöka med minns ägg , med så liten chans att lyckas,  och då bli mamma ett år senare...

Hade någon mental gräns att jag ville få barn innan jag fyllde 42.

Nu kommer barnet komma 1 månad innan jag fyller 42.

Ville bara dela hur jag landade I äggdonation, ifall det kan hjälpa. 

• Björkenli

Livshopp2025 

Jag tycker det känns väldigt tråkigt att det inte är med mitt ägg också. Men å andra sidan känns det som en fantasivärld för mig att få bli gravid med eget ägg. Det kändes så väldigt långsökt med tanke på den låga sannolikheten....

• Björkenli

Chockad

Va härligt att höra om 2 åringen och syskonförsök!

Ja så var det med Olgakliniken för mig också. Med deras sätt att väldigt tydligt beräkna sannolikhetså blev det uppenbart att danska kliniken inte varit helt ärlig..

Vill du skriva något om hur det har känts för dig att få barn via äggdonation? Hur det kändes första tiden med barnet, hur det har känts under de här 2 åren...?

Svar på tråden Äggdonation 2023/2024