Äggdonation 2023/2024
Björkenli:
Jag köpte ett paket som innehöll upp till tre insättningar med en blastocyst i taget. Hade jag blivit gravid vid första eller andra insättningen hade paketet tagit slut. Klinikens förhoppning var nog att det skulle bli tre blastocyster från ett ägguttag, men för mig tog det fem stimuleringar och flera olika äggdonatorer att nå dit. ( De säljer inte längre detta paket, så jag antar att det inte blev ett lönsamt upplägg för dem.)
Det första ägguttaget gav en blastocyst och resulterade i ett väldigt tidigt missfall/kemisk graviditet. Vid det andra försöket gick något fel, så vid ägguttaget hade alla äggen lossnat redan. ( Det är väldigt ovanligt att det händer. )Vid det tredje försöket fick jag också bara en blastocyst men blev gravid, men fick missfall efter några veckor. Vid mitt fjärde försök blev det inga blastocyster till frysen. Vid mitt femte försök blev det fyra blastocyster ac bra kvalité, en som sattes in vid ET och tre till frysen. Jag blev gravid vid ET och bebisen kom för några veckor sedan. Det tar tagit lång tid att göra de tre insättningarna iom att det varit väntetid på nya donatorer mellan varje försök.
Är det ET din klinik gör med färska ägg så kan det ju krävas p-piller för att komma i fas med donatorns cykel inför hennes ägguttag. Gör de ET med frysta ägg som tinas och befruktas inför ET borde det kunna gå att göras utan p-piller. Men säkert enklare och då kanske lite större chans så.
Lycka till med dina inseminationsförsök!