Inlägg från: Kronärtskocka |Visa alla inlägg
  • Kronärtskocka

Äggdonation 2023/2024

Björkenli:

Jag köpte ett paket som innehöll upp till tre insättningar med en blastocyst i taget. Hade jag blivit gravid vid första eller andra insättningen hade paketet tagit slut. Klinikens förhoppning var nog att det skulle bli tre blastocyster från ett ägguttag, men för mig tog det fem stimuleringar och flera olika äggdonatorer att nå dit. ( De säljer inte längre detta paket, så jag antar att det inte blev ett lönsamt upplägg för dem.) 

Det första ägguttaget gav en blastocyst och resulterade i ett väldigt tidigt missfall/kemisk graviditet. Vid det andra försöket gick något fel, så vid ägguttaget hade alla äggen lossnat redan. ( Det är väldigt ovanligt att det händer. )Vid det tredje försöket fick jag också bara en blastocyst men blev gravid, men fick missfall efter några veckor. Vid mitt fjärde försök blev det inga blastocyster till frysen. Vid mitt femte försök blev det fyra blastocyster ac bra kvalité, en som sattes in vid ET och tre till frysen. Jag blev gravid vid ET och bebisen kom för några veckor sedan. Det tar tagit lång tid att göra de tre insättningarna iom att det varit väntetid på nya donatorer mellan varje försök.

Är det ET din klinik gör med färska ägg så kan det ju krävas p-piller för att komma i fas med donatorns cykel inför hennes ägguttag. Gör de ET med frysta ägg som tinas och befruktas inför ET borde det kunna gå att göras utan p-piller. Men säkert enklare och då kanske lite större chans så. 

Lycka till med dina inseminationsförsök! 

• Kronärtskocka
    Anonym (Längtar) skrev 2024-08-18 17:52:31 följande:

De säger ju att risken för havandeskapsförgiftning är mycket större vid äggdonation men hur pass stor är risken egentligen om man får trombyl och redan har fött 1. Biologiskt barn sedan innan och graviditeten/ förlossningen gick bra ? Är orolig för detta om vi bestämmer oss för att göra äggdonation, har också läst att risken för hiv finns , men hur vanligt är att detta händer ? Så många funderingar innan beslutet om äggdonation kan göras?

Funderade mkt på risken för havandeskapsförgiftning. Både utifrån ÄD och att jag utvecklade havandeskapsförgiftning förra graviditeten, då med egna ägg och jag var under 30. 

Vet tyvärr inte hur stor risken är, men de följer noga oss som är gravida med donerade ägg. Var på kontroller ofta, så det kändes tryggt. Utvecklade inte heller något symptom denna graviditet. 

Risken för HIV måste också bero på metod. I Sverige kom en regel för något år sedan (2022?) som sa att äggen, likt donerade spermier) måste vara frysta i 6mån innan de får användas. Just för att äggdonatorn innan äggen används ska lämna ytterliga STI-prover. Då borde risken för HIV vara minimal. 

Jag har behandlats utomlands (Danmark) med ägg som inte frusit, så där är risken större. Men vet inte hur stor risk det är. Har litat på att klinikerna tar prover och sedan hoppats att donatorerna inte utsätter sig för risker. Jag har å andra sidan tidigare i livet själv tagit emot dinerar blod, det måste ju vara mkt större risk än att ta emot ägg? 

Hör med de/den klinik du tänkt vända dig till hur de gör för att minska risken. Ju mer en vet ju bättre brukar det vara.

Lycka till med dina funderingar. Låt dem ta tid, det är ett stort beslut. 

• Kronärtskocka

Björkenli: Åh, inga lätt beslut att ta. Det är inte lätt att lämna ett donator en har valt ut.  Önskar dig lycka till också!

• Kronärtskocka
    Mathilda88 skrev 2024-10-06 00:52:31 följande:

Det var för bra för att vara sant. Fick i fredags besked om att äggdonatorn inte reagerat på stimuleringen och därför avbröts cykeln och nytt försök görs nästa cykel. Otippat då hon donerat två gånger tidigare med gott resultat.. 

Plus flera andra saker som stökar i livet just nu, både hemma och på jobbet. Förhoppningsvis lyckats lösa en eller ett par grejer, återstår att se. 
    Helt klart svårt att ta in allt - kanske tur det, så därför man ändå lyckas känna sol i sinnet {#emotions_dlg.flower}

Oj, så mycket som hänt för dig! Vilken vändning från att ha kämpar tillsammans till att nu gå vidare på egen hand. Hur känns det nu när det gått ytterligare någon vecka?

Tråkigt att ditt första försök med donator avbröts. Är det något alla ivf försök, både med egna ägg och donerade ägg, har lärt mig är ödmjukhet inför kropparna och tekniken. Så mycket man inte fullt ut kan styra och så mycket oväntat som kan ske.

Hoppas nästa cykel fungerar bättre för donatorn och ledde till insättning för dig!
  • Kronärtskocka
    Always choklad skrev 2024-11-03 22:00:39 följande:

Hej

Vår bebis är dryga året nu och nu känner jag mig mentalt och psykiskt redo för syskonförsök. Vi har använt oss av Instituto Bernabeu på Mallorca. Har blastocyster som väntar i frysen på oss. Var till stort stöd att kunna bolla med andra i samma situation tidigare, så jag kommer börja hänga här lite på nytt.

Vår lilla tjej är glad frisk och stark. För er som tvekar på donation skulle jag säga att vägen dit var lång med många misslyckade IVF och ifrågasättande av sig själv. Är så lycklig att jag och vi tillslut landade i att göra en äggdonation. Kanske kan stötta någon därute som läser detta. 

Hej

Tänk att er bebis nu är så stor. Hoppas vägen till bebis denna gång går enklare och snabbare för er! 
  • Kronärtskocka
    Mathilda88 skrev 2024-12-29 20:07:26 följande:

Av de fem äggen fick jag igår återfört en toppkvalitativ blastocyst (höll tummarna för att den skulle vara på väg att kläckas vid återföringen men det gjorde den inte) och 2st 5-dagars till frysen!
    De två sista av de fem var tidiga blastocyster som odlades vidare till idag - den ena fryste dom ner! Så har alltså 3st i frysen och en i magen nu Hjärta

Härliga nyheter! Tänk så det kan bli, trots känslan av få ägg blev det många blastocyster. Hoppas den lilla boar in sig ordentligt nu! Och grattis till dem i frysen.
  • Kronärtskocka
    Mathilda88 skrev 2025-01-06 01:46:38 följande:

Uppdatering 
    Igår morse tog jag ett testa-tidigt test då jag jobbar nätter över min testdag den 9/1. Och det var positivt!
    Har känts bra dessa dagarna, har känt mig rätt trygg med att det tagit sig så det värkt mkt nere vid livmodern, aptiten minskat och flukturerar samt blivit mkt trött sista dagarna. Ändå ångestladdat att ta testet, men underbart att få svaret. Samtidigt en sväng ångest sen när verkligen kom ikapp en - jisses jag gör verkligen detta själv! Dessutom dubbeldonation! Men känns fortfarande rätt 🙏❤️. Har världens bästa familj och släkt ❤️
    Dessutom känns det spännande med min dejt som jag träffar. Vi får se hur allt fortskrider. 

Hoppas den sitter där den ska nu bara ❤️ Hur tidigt och ofta kan man be om ultraljud vid äggdonation?

Grattis! Min klinik ville göra ett ultraljud v 7+0, så det första gjorde jag däromkring. Gjorde några extra veckorna därefter på grund av oro  och kraftig blödning samt för NIPT, som jag finansierade själv. 

Det som hörde till i min region var ett första ultraljud ett tidigt ultraljud kring vecka 13. Hade det inte varit äggdonation hade man fått ett KUB då, men då donatorerna är under 35 gjordes bara ett ultraljud utan beräkningsdelen. Sedan RUL kring vecka 20 och ett tillväxrultraljud v 32. Det senare då barn som tillkommit via äggdonation kan vara lite mindre. 

• Kronärtskocka
    Always choklad skrev 2025-01-13 19:14:20 följande:

Hej 
    Så spännande, vi väntar på att förbereda inför nästa äggdonation, syskonförsök. Har hämtat ut medicinerna och tagit blodprov väntar bara på resultaten. Tidigare godkänt cellprov och mammografi. Är som ett blankt blad verkar förträngt allt, var 1,5 år sedan nu sist.
    Vad händer nu? 
    Väntar på 1a mensdagen. Får min behandlingsplan typ imorgon. Trodde jag skulle komma ihåg men icke. Känner igen namnen på medicinerna och om de är sprutor tab eller vaginatorer men det är allt. Ni som är mitt uppe i det kanske kan ge mig en liten crash course..

Blev du klokare efter att du fått planen? Tänk, snart kan ni börja! I Danmark var det först östrogen, sedan ultraljud för att kolla slemhinnan och därefter lades progesteronet till inför FET. Kan tänka mig att Spanien kanske har lite fler läkemedel?
  • Kronärtskocka

Matilda88:
    Så skönt att den lilla växer på. Men så extremt tufft du har det. Hoppas du får fler dagar av bättre mående nu. 

När det gäller trombyl har jag förstått det så att det nationella kunskapsstöd som finns kring preeklampsi säger att det är 75mg som ska tas. Så det är vad alla landsting arbetar efter. Då har man tittat på studier och enats om dem. I mitt landsting är deras generella riktlinjer också tydliga med att den offentliga vården inte skriver ut några mediciner som kliniker utomlands förespråkar. ( Tänk speciellt ex Olgas protokoll som har väldigt mycket extra mediciner.) Jag valde att följa vad min danska klinik föreskrev men fick då hämta ut medicinen till självkostnadspris med mitt danska recept. Jag hade också progesteron och kortison i början av graviditeten.

• Kronärtskocka
    Always choklad skrev 2025-02-08 11:56:21 följande:

Hej
    Nån som har tips i väntan på besked?
    Tog HCG prov igår. Känner mig som en Zombie all min tankekraft går typ åt att koncentrera mig på att inte tänka på det och inte måla upp några förväntningar...

Åh, tuff väntan. Hoppas du fått ett bra besked. Jag lärde mig vilket labb som var snabbast i stan. Men det var också tydligt att vissa prover gick snabbare än andra att få svar på. HCG proverna kom oftast först på kvällen. 
    Mathilda88 skrev 2025-02-05 22:33:13 följande:
    Rådde din klinik dig också till 150 mg? 
    Ja, min klinik är också dansk, så de skrev också ut 150mg. Jag väger mer än dig, vet ej om det hade påverkat mig. Att tänka att mindre dos kanske har liknande effekt om det är stor skillnad i vikt.

Always choklad: Har Spanien och Sverige samma dos på blodförtunnande under gravidite?
Svar på tråden Äggdonation 2023/2024