Anonym (Daisy) skrev 2025-03-05 10:08:32 följande:
Vi fick veta idag att det blev 7 ägg varav 5 befruktade. Nu måste vi vänta till måndag för att se hur många som blir blastocyster som kan frysas. Hade känts betydligt lugnare med nååågra fler ägg, nu känns det väldigt nervöst!
Antar att ni haft en lång och nervös helg. Så många tankar man brukar ha i väntan på besked. Hoppas ni får goda nyheter imorgon!
( Känner mig nördig som tycker det är spännande att läsa om medicinerna. Kortison och blodförtunnande är inte standard i Sverige och inte heller på alla danska. Vanligare i andra länder. Även om blodförtunnande sedan är obligatoriskt i Sverige efter v12 för att minska risken för havandeskapsförgiftning.)
blomma79 skrev 2025-03-08 22:52:18 följande:
ska du göra i naturlig cykel? Vilka mediciner får man sen och kan man hämta ut på svenskar apotek , vad kostar detta ?
Får du recepten på papper från kliniken brukar det vara enkelt att hämta ut dem på svenska apotek. Får du dem digitalt och själv skriver ut dem kan apotekspersonalen ibland neka. Men för det mesta har jag kunnat hämta ut dem även med digitalt skickade recept. Högkostnadsskydd gäller ej. Som tur är medicinerna för detta inte lika dyra som inför ivf med egna ägg där sprutorna som stimulerar äggens tillväxt är väldigt dyra. Har man en läkare eller gynekolog som känner en kan den skriva ut medicinerna och då blir det till högkostnadsskydd. Vissa privata ivf kliniker kan göra det, men ofta tar de en hel del betalt för att göra det. Så inte säkert det är värt det gällande äggdonationsläkemedel.
Kortisonet kostar kring 100-200kr, blodförtunnande kring en hundralapp. Progesteronet är det som drar iväg en del. Tror cyclogesten kostade mig 400-500kr per vecka. Andra progesteronläkemedel kan kanske vara billigare.
Roligt för er att ni båda går på samma klinik! Tryggt.