Inlägg från: Kronärtskocka |Visa alla inlägg
  • Kronärtskocka

Äggdonation 2023/2024

Always choklad skrev 2025-02-15 18:32:13 följande:

Hej igen forumet
    Har haft nytt samtal med kliniken och ser ut som om vi är redo igen slutet Mars början April. De gav mig alternativet och köra igång på nytt på en gång men jag ville vänta en mens emellan emotionellt och fysiskt
    . Det är 50% - 60% chans varje gång för mig vad de bedömmer med donerade ägg, de kan inte säga varför det inte funkade nu. Alla prover såg bra ut. Finns kvar i frysen så blir och ladda om emotionellt och se ljust på framtiden. 

Så himla tråkigt med ett negativt besked. Håller med om att alla hormoner också spelar en ett spratt. Så många biverkningar som får en att hoppas.

Gott att ni har kvar blastocyster i frysen, så ni kan ta det i er takt. Låter dock klokt att vila en månad för både kropp och själ.

Ta hand om er!
  • Kronärtskocka
    blomma79 skrev 2025-02-18 17:45:28 följande:

Hur stor chans har man egentligen om man gör 2 äggdonarionsförsök? Kommer nog bara hinna max 2 ? då jag fyller 45 i september , ska göra i Danmark 

Hej igen!

Visst har du varit på g ett tag? Har ni kommit igång eller vart befinner du dig nu i processen? 

Vad menar du med två försök? Menar du två insättningar av en blastocyst eller menar du stimulering och ägguttag från två donatorer med medföljande oklart antal insättningar ( man vet ju aldrig innan hur många blastocyster det blir) ?

Rätta mig om jag har fel, men jag har fattat det som att den kumulativa chansen att bli gravid vid äggdonation är hög. Att tre insättningar statistiskt sätt ger nästan 90% chans. Men att det såklart också beror på den som är mottagare. Åldern har inte någon större inverkan, men om man har något problem med livmodern kan det påverka. En äggdonator som fått barn eller gett upphov till barn tidigare säga ge större chanser.

Äggdonation är den fertilitetsbehandling som har störst chans att lyckas. Det är hoppfullt när man längtar och kämpar. 

Jag tror också du har ännu ett år på dig, om du vill. 
    Jag har fattat de danska reglerna att du får göra insättningar även när du är 45, men inte när du fyllt 46. På min kliniks hemsida står:

?Du kan få äggdonation tills du fyller 46 år. Det innebär att behandlingen senast får inledas när du är 45, och avslutas när du fyller 46 år.?

• Kronärtskocka
    blomma79 skrev 2025-03-02 12:40:05 följande:

Hej, jo stämmer att vi planerat att göra äggdonation men jag fick kalla fötter , är ju ett stort beslut att ta ! Har nu tänkt om och landat mer i mitt beslut , har stått i kö sedan dec på vitanova och de sa att det snart är vår tur Skrev fel innan , jag menar att jag fyller 46 i september detta  året så undrar om jag kommer att hinna med alla blastrocyster vi eventuellt får ? Hoppas ju ändå på 2-3 st :) men vet att det bara är garanti på en . Tänkte göra i naturlig cykel , men minns inte alla mediciner man skulle ta förutom trombyl . ? 

Det är verkligen ett stort beslut, hoppas det känns bra nu? Fy så stressigt att ha så knappt om tid. Håller tummarna för att ni snart får börja och att det blir mer än en blastocyst.

Det kan vara lite olika upplägg för mediciner. Trombyl används alltid när man väl är gravid med donerade ägg, då  börjar man kring v 12. Men vissa kliniker ger det även kring insättningen och första tiden då det finns teorier att det skulle kunna hjälpa inplantationen och minska risken för tidiga missfall. 

• Kronärtskocka
    blomma79 skrev 2025-03-03 18:28:34 följande:
    Ja de skrev att vi kommer att bli erbjudna en donator redan nu i mars , borde ju ändå hinna med 2 försök tänker jag sen får man hoppas på det bästa på dem 2 .. 
    Kommer inte att göra med fler äggonatorer då vi inte har ekonomi för det .
    hur känns det för dig nu ? Super grattis till dig , läste du hade fått barn ! Var det anonym donator ? 

Då borde ni ju ha gott om tid att hinna två försök. Jag fick aldrig mer än ett frysen förrän sista gången, så jag vet ej om man kan köra insättningarna direkt efter varandra, men tänker att det borde gå. Oavsett är det ju flera cyklar fram tills din födelsedag. 

Det känns väldigt bra. Jag är så tacksam över att ha fått det barn jag längtade efter. Och så skönt att inte behöva kämpa längre. Det är så tufft både fysiskt och psykiskt.

Jag har använt mig av öppna donatorer.

• Kronärtskocka
    Anonym (Daisy) skrev 2025-03-05 10:08:32 följande:
    Vi fick veta idag att det blev 7 ägg varav 5 befruktade. Nu måste vi vänta till måndag för att se hur många som blir blastocyster som kan frysas. Hade känts betydligt lugnare med nååågra fler ägg, nu känns det väldigt nervöst! 
    Antar att ni haft en lång och nervös helg. Så många tankar man brukar ha i väntan på besked. Hoppas ni får goda nyheter imorgon!

( Känner mig nördig som tycker det är spännande att läsa om medicinerna. Kortison och blodförtunnande är inte standard i Sverige och inte heller på alla danska. Vanligare i andra länder. Även om blodförtunnande sedan är obligatoriskt i Sverige efter v12 för att minska risken för havandeskapsförgiftning.)
    blomma79 skrev 2025-03-08 22:52:18 följande:
    ska du göra i naturlig cykel? Vilka mediciner får man sen och kan man hämta ut på svenskar apotek , vad kostar detta ? 

Får du recepten på papper från kliniken brukar det vara enkelt att hämta ut dem på svenska apotek. Får du dem digitalt och själv skriver ut dem kan apotekspersonalen ibland neka. Men för det mesta har jag kunnat hämta ut dem även med digitalt skickade recept. Högkostnadsskydd gäller ej. Som tur är medicinerna för detta inte lika dyra som inför ivf med egna ägg där sprutorna som stimulerar äggens tillväxt är väldigt dyra. Har man en läkare eller gynekolog som känner en kan den skriva ut medicinerna och då blir det till högkostnadsskydd. Vissa privata ivf kliniker kan göra det, men ofta tar de en hel del betalt för att göra det. Så inte säkert det är värt det gällande äggdonationsläkemedel. 

Kortisonet kostar kring 100-200kr, blodförtunnande kring en hundralapp. Progesteronet är det som drar iväg en del. Tror cyclogesten kostade mig 400-500kr per vecka. Andra progesteronläkemedel kan kanske vara billigare.

Roligt för er att ni båda går på samma klinik! Tryggt.

• Kronärtskocka
    blomma79 skrev 2025-03-10 20:33:33 följande:

Hur länge tar man cyclogesten , vad kostar det totalt liksom? Är det tabletter då eller? Har en gyn jag gått till förut , kan ju alltid fråga , kan ju inte få mer än ett nej tänker jag , tack för tipset ! 

Du hade väl också barn sedan innan? 

Det är vagiatorer. Jag skulle ta dem tom v 10+0, annars slutar man vid negativt test. Men kolla med Vitaniga kring just ditt upplägg. Olika kliniker kan ha olika upplägg och olika patienter kan också få olika planering utifrån egna förutsättninhar. Men blir ändå viss kostna.
  • Kronärtskocka
    Anonym (Daisy) skrev 2025-03-10 20:35:35 följande:

Herregud vad jobbigt det var att vänta på resultatet idag, först på eftermiddagen fick vi veta att det blev 3 blastocyster i frysen.    

Det blev en femdagars 3BB, en sexdagars 6AA och en sexdagars 4BC.  Jag fattar det som att två är ok kvalitet, men inte topp. Och att en är sådär. Så nu har man något nytt att oroa sig över? 

Men skönt iallafall att komma till transfer-stadiet (förhoppningsvis)!

Grattis till tre i frysen! Härligt med flera chanser.

Jag jämförde med vanliga graviditeter, och då har ändå blastocyster av sämre kvalite hög chans till barn. Det lugnade mig något. Vet inte hur säkra siffrorna är, men olika tabeller hävdar att ex BB innebär att 50% leder till graviditet och 42% blir levande barn. Det är ändå stor chans. Och även ett embryo som är 4BC ger 25% chans att bli levande barn. Det är ändå bra också.

Hoppas ni får klartecken på fredag och en plan framåt som känns rätt för er!

• Kronärtskocka
    Mathilda88 skrev 2025-03-11 21:21:13 följande:

Har gjort KUB idag och är ngt knäckt. Den lilla såg bara fin ut vad jag fick till mig, växt bra och stämde väl med vecka 13+1 idag (tom 13+4 i längden).
    Nackspalten var 3,0mm såg jag barnmorskan mätte den till vid två tillfällen. Vet inte vad den skall vara? Hittade ngt om att bred spalt räknas som 3,5 mm och över. 
    KUBen visade iallafall ingen risk för trisomi 13 eller 18 ( risk 1/6045), men däremot risk för downs syndrom (trisomi 21)! Där var risken 1/908, alltså under 1000 som är gränsen.
    Är nu orolig vad som lett till att värdet sjunkit under 1000. De hade det beräknat på donatorns ålder (24 år). Så nu är man ett oroligt vrak igen. Var nervös idag inför om hjärtat slog, men var helt oförberedd på ev kromosomavvikelser.. 
    Är det vanligt att få låga poäng pga IVF? Men samtidigt var det så höga fina siffror på den andra.. 
    NIPT-test på torsdag morgon, tar sen 14 dagar att få svaret. Lång nervös tid.
    Tur jag redan har kuratortid nästa vecka Tungan ute

Fint att få se den lilla och att den växt bra. Förstår att det skapar mycket oro och många tankar. Oavsett utfall bra att veta vad man kan ta ställning till eller förbereda sig för. Vet tyvärr inte om IVF kan påverka. ( Här görs inte KUB alls vid äggdonation då donatorerna är unga och risken därmed låg.) Hoppas det går bra att ta prover idag. Men tuff väntan på svar? Skönt med kuratorstid. Har du något roligt att se fram emot under dessa veckor? 
    Mathilda88 skrev 2025-03-11 20:52:18 följande:
    Tror dom uppdaterat rutinen då man numera får det redan from vecka 10+0 vid äggdonation numera då man tydligen i studie såg än bättre effekt då Hjärta Glad
    Roligt att lära sig något nytt! Så tacksam över forskning som leder till bra upptäckter. 
    blomma79 skrev 2025-03-10 20:33:33 följande:

Du hade väl också barn sedan innan? 

Ja, jag har barn sedan innan. Men hjärtat längtade efter en till?

• Kronärtskocka
    WinnerBirdie skrev 2025-03-12 16:39:11 följande:

Hej, 
    Länge sedan, vi har väntat sedan augusti på dubbeldonation. Det blev tre blastocyster och förra veckan gjorde vi FET. Jag har haft molande värk sedan i helgen och igår och idag (ruvardag 6) känns det verkligen som mensvärk, strålar även i benen😔 mår småilla till och från men det känns som att det är kört?. Testdag 19:e. Hur har ni känt efter insättning? Både ni som lyckats och ej? 

Grattis till tre blastocyster och roligt att vara igång! Jag har plussat fyra gånger de sista åren. Enda gången jag med säkerhet visste att jag var gravid var då jag fick foglossning innan plusset. I övrigt tycker jag att de flesta symptom likaväl kan vara biverkningar av progesteronet. Man blir ju också så upptagen av att känna in kroppen så man registrerar allt. Hoppas det går vägen för er!
  • Kronärtskocka
    Anonym (Daisy) skrev 2025-03-19 11:16:14 följande:

Jag fick äntligen min mens idag och kan börja räkna ner till ultraljudet på torsdag i nästa vecka då de ska kolla slemhinnan etc Inför transfer. Tiden känns plötsligt evighetslång?

Härligt att cykeln äntligen kommit. Tidsuppfattning är en konstig sak, att dagarna kan kännas så olika långa.

Vet inte så mycket om embryogradering utifrån dag men hade litat på att de vet vad de gör. De vill ju ha bra resultat att visa upp. Nu bara en vecka kvar till ultraljud.
  • Kronärtskocka
    WinnerBirdie skrev 2025-03-19 09:52:55 följande:

Jag har testat positivt idag 🙏😭❤️

Stort grattis till er! Så kul med ett plus. Visst var det första gången med donerade ägg? Hoppas du får må lagomt bra ( lite symptom brukar man vilja känna) fram till första ultraljudet. 
  • Kronärtskocka

Daisy: Hoppas nästa cykel blir bättre så du får försöka.

Always choklad: Lycka till på ultraljudet!

Livshopp2025: Det är väldigt dyrt med fertilitetsvård tyvärr. Först hade jag sparade pengar men efterhand valde jag att låna pengar. Men det finns ju ingen garanti att det lyckas. Så förstår att garantipaket lockar, finns som sagt på fler ställen också. För mig var Olga inget alternativ pga anonyma donatorer (då hade de enbart det) men också många och långa resor vilket blir dyrt. 

Är du i relation eller självstående? Vet att det är betydligt billigare med embryodonation i ex Tjeckien. ( Sedan har jag fortfarande inte riktigt fattat skillnaden mellan dubbeldonation och embryodonation.) 

LMSM skrev 2025-04-16 20:25:18 följande:

Så då var mitt försök över, samtliga embryon stannade på dag 2 förutom ett som nådde hela vägen till 6 celler innan det stannade av,... Så nu är det dags för mig att gå över till donation. Jag har haft det här i tankarna sedan v´förra våren och sedan i höstas har jag varit i kontakt med kliniker på cypern angående donation. Ändå känns det så svårt. Jag känner mig nästan hemsk som sörjer mitt dna så mkt skäms nästan....

Så oerhört tungt efter allt slit. Ledsamt att höra. Tillåt dig att sörja. Du har just blivit snuvad på att öht få göra ett näst? sista försök med dina ägg, det är sorgligt.

Det är för många också ett svårt beslut att ta, så du ska inte behöva skämmas. Jag känner igen mig, jag har ett äldre barn som min fd fru burit, och att gå över till donerade ägg var ändå svårt för mig, trots att jag då har ett barn som inte har mina gener som jag älskar. 

Efterhand kändes donerade ägg samtidigt mer hoppfullt. Så mycket större chans än med mina ägg. Vitt första försök med donerade ägg fick jag en kemisk graviditet. Självklart väldigt tung, men jag hann på de få dagarna känna hur glad och tacksam jag var för plusset. Så det lugnade mig inför kommande försök. 

Men jag kan än idag, trots att det slutade lyckligt och jag älskar min dotter, tycka att det är orättvist att inget av mina fyra ägguttag med egna ägg lyckades. Varför just ja liksom? Samtidigt så enormt tacksam över att nu ha en liten sovandes bredvid mig. Alla känslor får finnas bredvid varandra. 

Svar på tråden Äggdonation 2023/2024