Inlägg från: Always choklad |Visa alla inlägg
  • Always choklad

Äggdonation 2023/2024

Lilcec skrev 2025-08-16 14:52:18 följande:

Hej! Hoppas alla haft en bra sommar 😊 Jag har en planerad insättning 25 augusti, mitt första försök. Är väldigt nervös. 😬 Var på ul i tisdags och min slemhinna var 9 mm och treskiktad så den delen såg bra ut. 

Jag läste igenom hela tråden från början till slut innan jag påbörjade min resa för att bli mamma genom äggdonation. Är tacksam för allt jag lärt mig genom att läsa allt som du som skrivit delat här inne. 🙏🏻 Jag känner mig väldigt väl förberedd tack vare det. 

Håller tummarna för att det går bra för alla, både du som plussat och du som är under behandling. 🤗

Hej
    Vad bra att du kunnat hitta stöd i tråden och matnyttig information. Tråden, den har varit ett stort stöd för mig i min resa. Även om man inte hör eller ser de man samtalar med så kan man skriva av sig och ställa frågor till andra i liknande situation
  • Always choklad
    Kronärtskocka skrev 2025-08-24 12:23:09 följande:

Så roligt med flera nya som hittat hit!

Jag försöker inte längre, fick min lilla efter flera år och är så tacksam för det. Men kikar in då och då och ser hur det går för er. Det är också lite svårt att gå från kamp till att bara vara. Är allt bara klart nu liksom? Tar tid att förstå. Och så funderar jag fortsatt över mina blastocyster i frysen. Jag önskade mig en liten sladdis. Men hur ska jag kunna slänga dessa ev biologiska helsyskon till henne? Inga lätta beslut att ta. Men lyxigt att ha fått dem i frysen.

LMSM: Grattis till flera blastocyster. Härligt att till och med ha dem testade, då borde de ju ha ännu högre chans att klara sig. Som Always choklad skrev reagerar jag inte heller på antalet. Det är verkligen en tratt med ivf. Från uttagna ägg, mogna, befruktade och testade. Bortfall på flera nivåer så ett fint resultat och stora chanser. Hoppas du mår bra under medicineringen och att slemhinnan snart är redo och insättningen går bra. 

Always choklad och Asfaltsblomma: Grattis till era graviditeter!

Daisy: Så trist med minus. Hoppas undersökningarna kan leda till en behandling som lyckas. Alltid så segt att behöva vänta igen.

Mandelpotatis: Processen gör en ödmjuk. Så mycket som kan hända och ?inte ens? med donerade ägg finns garantier. Kan trösta dig med att du inte är ensam, vet flera inklusive jag själv som råkat ut för att inte få någon blastocyst alls. Hur kommer det sig att ni får färre ägg nästa gång? Har de ägg från Sverige eller importerar de? Även till dig: så trist att vänta igen. Hoppas på bättre lycka nästa gång! 

Hej Kronärtskocka, tack V16 +2 nu. Början av feb är det planerat till. Det är skillnad med graviditet 2. Samma chans till återhämtning finns inte direkt. Som tur nu på helgen vilar min tjej på 2år ftf 1-1,5h så då får jag passa på om det går att vila. Vi har en katt som inte får gå ut just nu i två v. Han jamar nätterna i ända inatt gick det knappt sova. Han låg under vår säng och jamade ..Undrar om det är skillnad om man varit gravid 30+ inte 40+ får jag aldrig veta. Kommer bli 45 nästa vår. Inte riktigt så man hade planerat direkt. Kanske man haft mer energi vem vet. Bara filosofiska tankar.
  • Always choklad
    Kronärtskocka skrev 2025-08-25 14:02:42 följande:

Hej

Nej, det är intensivt på ett annat sätt att vara gravid när man har ett litet barn att ta hand om. Låter klokt att du vilar när du har möjlighet till det. Typiskt då att katten ställer till det på nätterna. 

Jag har varit gravid både vid 29 och 41. Hade värre foglossning när jag var yngre än nu. Kanske mindre energi nu, men å andra sidan är jag nog ännu lugnare och klokare som förälder. Så det är kanske en vinst. Och som du är inne på, det är sällan 40+ graviditeterna var vad en hade planerat. Men så efterlängtade barn efter alla år av försök.

Så sant riktigt efterlängtade <3
    Är nog både för och nackdelar.
    Känns skönt att det är ett syskon på G. Kommer vara bra för både hon och oss. Kanske hon blir lite mindre bortskämd och överbeskyddad. Bra för Mamma och dotter
  • Always choklad
    Lilcec skrev 2025-08-27 19:22:11 följande:

Uppdatering, äggplock gav 15 ägg, 13 blev befruktade och 8 var kvar dag 5 och hade utvecklats till blastocys. 😊 Själva insättningen i måndags gick bra, även om den var en aning obehaglig. ???? Vi satte in ett embryo och sparar 7 i frysen. 🤩

Nu väntan? är ju väldigt sugen att testa tidigt? ska testa enligt instruktion 3 september, men har köpt testa-tidigt-test. Hur har ni andra gjort? 

Hej 
    Oj vad många inte dåligt, flertalet chanser och lyckas då
    Vi fick 5.

Jag har under äggdonation inte testat tidigare eller hemma utan blodprov hos sjuksköterska. 
    Under IVF testade jag själv ibland blev jag lurad och var även skendräktig flera gånger eller vad man ska kalla det under IVF. Verkligen knäckande och mensen uteblev, magen stor brösten svullna illamående svintrött, då min övertygelse var så stark trots neg eller svårtydda test. 

Efter det blev det blodprov och väntan. För psyket skull. Är så olika hur man väljer och göra men för mig var det bästa sättet. Tog även flera blodprov grav 1 för och försäkra mig att värdet det gick upp som det ska..
    Nu grav 2 var värdet så starkt så det inte behövdes enligt min klinik eller läkaren här hemma..

Lycka till nu <3
  • Always choklad
    LMSM skrev 2025-09-04 10:19:44 följande:

Hej på er. 

Jag påbörjade ju min behandling inför återföring i augusti. Allt såg super ut och på ultraljudet dag 10 fick jag info om att börja med "vaginala tabletten"

Efter att ha tagit den (och annan tablett oralt sedan första ultraljudet) i tre dagar så höjdes min temperatur en morgon och jag skrev till min kontaktperson som ger mig all info ord et kunde hända när jag tog den vaginala tabletten. Fick info att jag INTE skulle ha börjat med den tabletten ännu och fick avbryta hela behandlingen. Skulle då åkt ner för återföring några dagar senare hade köpt flyg och boende och var så glad. nyligen skulle jag ha tagit det lilla piller som jag tagit oralt även vaginalt men det var jäkligt odtyligt, jag räknade med att det var den enda vaginala tabletten jag hade som hon menade. SÅ ja fick avbryta mitt försök och vhar varit helt knäckt. Jag anklagar såklart mig själv, jag borde bara ha frågat. Men hon borde också ha varit betydligt tydligare, kanske skickat ett schema. Hon har under hela processen varit väldigt rörig och ändrat mediciner samma dag inför båda äggplock och återföringar. Väldigt gullig person men tror hon har alldeles för mkt att göra. Nu har jag ätit p piller fram till idag och kan förhoppningsvis båröja ny behandling inför återföring om några dagar om allt ser bra ut. 

Hej
    Låter krångligt. 
    Var går du någonstans. Har de nån administrativ sektion du kan kontakta. De vill säkert behålla dig där. Hör om du kan boka kontaktperson. Så skulle jag gjort.
    Hela tiden be om och få saker skriftligt. Acceptera inte muntligt utan åtminstone sms eller mejl så du kan titta på efter samtal. Det är så mycket som rullar runt i huvudet och många tabletter är det. Jag har också gjort fel. Den gången fick jag inte avbryta men var helnojjig sen dess och dubbelkollat dubbelkollat. Tycker inte du ska lasta dig själv för hårt. De måste vara lyhörda och tydliga i sin kommunikation. 
  • Always choklad
    Anonym (Daisy) skrev 2025-09-19 16:28:14 följande:

Här kommer en liten uppdatering från mig. Vår tredje och sista insättning i juli tog sig ju inte och vi bestämde oss för en ny runda med ny donator. Matchades i slutet  av augusti och har nu fem nya blastocyster i frysen, en 4AA en 5AA och tre 4BB. Jag gjorde en hysteroskopi i augusti och har ätit antibiotika för kronisk endometrit därefter så hoppas att det ska göra skillnad. Insättning bör bli i början av oktober.

Håller tummar och tår
  • Always choklad
    LMSM skrev 2025-09-20 09:54:40 följande:
    tack! Jag har en kontaktperson som är läkarens högta hand men tror hon har alldeles för mkt att göra verkar bara vara hon som är ansvarig för alla patienter och ja det blir väl lätt så här då men den här gången har jag varit övertydlig och frågat tusen gånger om det är korrekt och krävt samtal istället för whatsapp för att undvika missförstånd hehe. Dock svårt stt göra allt i tid när man får provsvar sent som skickas till kliniken som svarar hur jag ska börja nästa morgon mitt i natten och jag vill få förtydligande innan jag tar ngt aja försöker glömma allt som varit och är nu inne på nästa överföring som är på min  onsdag om allt fortsätter som det ska 
    Kämpa på förstår det inte riktigt går och byta klinik mitt i heller. Men om det inte lyckats på den donator du har nu där kanske du ska överväga sen och kolla på alternativ så slipper du sen osäkerheten i hanteringen av allt i alla fall. Tillräckligt stressigt och mentalt påfrestande som det är ändå. Jag fick byta kontaktperson då hon blev mammaledig först och sedan slutade och den nya var inte så rapp som förra i kommunikation så då gnällde jag på deras avdelning där jag har kontakt för att betala mina avgifter till kliniken. Efter det blev det en annan respons
    Håller tummar och tår att det funkar för dig att göra Transfer på Onsdag.
  • Always choklad
    Björkenli skrev 2025-09-28 00:31:42 följande:

Hej alla!

Ser fram emot att bli uppdaterad hur det går för alla gamla och nya här!!

Berätta gärna lite kort om var ni befinner er i processen eller mentalt eller både och om ni vill!

Uppdatering från mig: går in i vecka 27+0 imorgon!
    Känns fortfarande overkligt. 
    Känner rörelser från barnet men fattar ändå inte att det faktiskt finns ett barn där, väldigt märkligt känsla att veta och se fram emot att få träffa barnet,  men samtidigt inte riktigt mentalt kan ta in att det kommer bli ett barn!

Kanske för stor livsförändting för hjärnan att fatta?

Har förberett mig genom att ha köpt en ny bostad som passar bättre för min nya livssituation plus jättenära där mina föräldrar bor i ett tryggt område.
    Bor nu i ett mindre tryggt område,  så känns bra att flytta. 

Har haft otroligt kämpigt med magen under hela graviditeten och mycket frånvaro på jobbet pga det...

Oj nu är det tydligen dags att sova!

Hej
    V21 i fredags.
    Kul att höra att det går bra för dig och att du hittat ett ställe närmare släkt. Skönt stöd att ha.
    Mår hyffsat bra nu måste jag säga, inget större å klaga på. Inte så tung ännu och känner mig frisk och stark. Inte heller landat att det är nån därinne till 100 % har en tvååring sedan tidigare, inte riktigt tid och känna efter. Ultraljud är bra då får man se att jo det är nån där. Moderkakan ligger för så känns väldigt dovt å än så länge bara för mig. 
  • Always choklad
    Livshopp2025 skrev 2025-10-02 00:44:06 följande:

Hej!

Beslutade mig för att jag inte kan åka till Ryssland som världen ser ut nu utan kommer åka till Olgas klinik på Cypern i december för hysteroskopi.
    Är det någon av er som har tips på bra och helst billigt boende där?

Sen undrar jag hur ni löst det med medicinerna, har ni beställt online utomlands eller fått översatt till svenskt recept och köpt här? Har fått (köpt) hjälp av gynekologen med första receptet inför nedreglering men kanske är det mer ekonomiskt att köpa online?
    Bor i Göteborg, har ni tips på var ni fått bra hjälp med blodprover och allt annat som ska fixas med? Den gynekolog jag gick hos förut finns inte kvar, gick till Gynrama nu senaste besöket.

Övriga tips och bra saker att tänka på?

Är under nedreglering nu, dags för andra sprutan Zoladex snart. 

Hej
    Jag har haft en lokal gynekolog som jag skickar mina spanska recept till som utfärdat dem sen på svenska så jag har kunnat hämta ut på apoteket. Alt om jag vet att det är billigare med vissa mediciner har jag köpt dem utomlands på plats. Bara beställt vitaminer online. Men känns rätt tryggt och hämta ut dem hemma. Högkostnadsskyddet kommer man upp i rätt snabbt. Så billigare blir det. Gynekologen har även tagit blodprov, gynundersökningar, hysteroskopi fick jag via landstinget. Hitta en lokal du är trygg med som är lätt att kontakta och kommunicera med, gärna två så att du har alt om en är sjuk, sem etc..
  • Always choklad
    Björkenli skrev 2025-10-02 14:25:47 följande:

Jag hade en privat gynekolog i Stockholm som skrev ut inom högkostnadsskyddet när jag gjorde IVF och gick ibland till en annan som inte gjorde det. Han menade på att eftersom jag fyllt 40 skulle jag inte fått betala IVF själv i Sverige och då är inga recept heller inom högkostnadsskyddet. 

Så verkar som alla gör olika. 

Jag hade ett hotell i Limaasol som jag verkligen trivdes på. 
    Kan kolla upp namnet. 
    Det låg i början av stan, vid vattnet,  så tog väl 20 m. Med buss längst vattnet till centrum och därifrån 10 min att gå till kliniken. 

Det jag gillade var just att det låg direkt vid havet. Inte så många som gjorde det. 
    Det var underbart att ha balkongen mot havet och se soluppgången och solnedgången osv. 
    Dessutom ingick inträde till spa på hotellet med pool,  bastu och jacuzzi och middagsbuffe ingick i priset. 

För mig var det väldigt skönt att slippa gå ut och leta restaurang utan bara kunna hänga på hotellet på kvällarna. 

Vad konstigt att ni fått betala Xtra det har jag aldrig behövt. Sen högkostnadsskyddet beror det inte på apoteket är det knutet till läkaren. Det visste jag ej. Högkostnadsskyddet har jag nog mycket kommit upp i i en kombination av besök i sjukvården + medicinerna. Tycker det gått rätt fort. Är väl olika vad man har för medecin. Den konstigaste jag tog inom ivf behandling var en man tog i rumpan som gavs i normalfall till män med testikelcancer..
    Den fick jag köpa ut själv på apoteket via recept som min svenska gynklinik ordnade att jag kunde ta ut på apoteket. Sedan övertyga en sköterska på hälsocentralen att injicera den då jag inte fick ta den själv. Vill inte tänka på ibland vad man injicerat i sig och svalt och stoppat upp så mycket olika. Just nu har jag imorgon V21 bara Trombyl kvar..
  • Always choklad
    Always choklad skrev 2025-10-02 20:59:46 följande:
    Vad konstigt att ni fått betala Xtra det har jag aldrig behövt. Sen högkostnadsskyddet beror det inte på apoteket är det knutet till läkaren. Det visste jag ej. Högkostnadsskyddet har jag nog mycket kommit upp i i en kombination av besök i sjukvården + medicinerna. Tycker det gått rätt fort. Är väl olika vad man har för medecin. Den konstigaste jag tog inom ivf behandling var en man tog i rumpan som gavs i normalfall till män med testikelcancer..
    Den fick jag köpa ut själv på apoteket via recept som min svenska gynklinik ordnade att jag kunde ta ut på apoteket. Sedan övertyga en sköterska på hälsocentralen att injicera den då jag inte fick ta den själv. Vill inte tänka på ibland vad man injicerat i sig och svalt och stoppat upp så mycket olika. Just nu har jag imorgon V21 bara Trombyl kvar..
    V22 ska det vara
Svar på tråden Äggdonation 2023/2024