• Anonym (Ts)

Namnet Melker?

Kan man namnge ett barn Melker idag utan att ALLA bara kommer koppla det till Saltkråkan?

Älskar verkligen namnet som namn sett, tycker det känns lsgom mjukt på något vis men funderar om det är för starkt förknippat än?

• Svar på tråden Namnet Melker?
  • Anonym (Funkar!)

Funkar absolut! Fint namn :)

• Anonym (S)

Haha ja!
    En av mina kompisars barn heter Melker och jag gjorde inte kopplingen förrän nu när jag såg ditt inlägg Skrattande
    Då har jag växt upp med Saltkråkan. 

• Anonym (Ts)

Det är ett av de namn som både jag och mannen är överrens om att vi båda tycker om. Jag gillar det för att det känns som det kan passa alla åldrar, inte blir fula smeknamn på och som sagt, jag tycker det låter ?vänligt? på något vis.

• Anonym (Kaka)

Nä det tror jag inte man gör :) inte ungarna nuförtiden i alla fall. 

• Anonym (Lis)

Klart vuxna kommer associera det med Saltkråkan, men det gör väl inget?
    Jag har också funderat på det som namn.

Även liten association till de tre vise männen ju, men tror fler tänker saltkråkan.

• Xenia

Det är ju bara äldre som associerar till "farbror Melker" och Saltkråkan. Inga i barnets ålder kommer att göra det.

Så kör på det namnet, det är ett bra namn.

• Anonym (Ts)
    Hjelm skrev 2023-08-21 00:03:38 följande:

Spelar det roll, oavsett?

Roll och roll. På samma vis som att jag inte skulle döpa en dotter till Ulla eller Märta (även om jag älskar det senare namnet) pga risken för rimmande öknamn vill jag inte döpa en son till något som är mer upplagd att bli retad för. 
  • Anonym (Ts)
    Xenia skrev 2023-08-21 00:18:00 följande:

Det är ju bara äldre som associerar till "farbror Melker" och Saltkråkan. Inga i barnets ålder kommer att göra det.

Så kör på det namnet, det är ett bra namn.

Jo, jag tänker lite så med. Det var ju ett tag sen det var der mest populära barnprogrammet ändå.

Gillar namnet skarpt och det uppfyller alla våra önskemål om namn.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-20 23:55:34 följande:

Klart vuxna kommer associera det med Saltkråkan, men det gör väl inget?
    Jag har också funderat på det som namn.

Även liten association till de tre vise männen ju, men tror fler tänker saltkråkan.

Ja, insåg att en av dem hette ursprungsformen av namnet när jag Googlade, visste faktiskt inte det. Men tror få lär retas av det :)
  • Anonym (Hej)

Fint namn men kommer nog alltid få en att tänka på "farbror melker " men det är väl inget negativt. 

• Xenia
    Anonym (Ts) skrev 2023-08-21 07:43:14 följande:
    Roll och roll. På samma vis som att jag inte skulle döpa en dotter till Ulla eller Märta (även om jag älskar det senare namnet) pga risken för rimmande öknamn vill jag inte döpa en son till något som är mer upplagd att bli retad för. 
    Det verkar vara en överdriven oro. Tror du barnen skulle kalla honom "farbror Melker"? De vet inte ens vem det är.
  • Anonym (Lis)
    Xenia skrev 2023-08-22 12:19:29 följande:
    Det verkar vara en överdriven oro. Tror du barnen skulle kalla honom "farbror Melker"? De vet inte ens vem det är.

Varför skulle yngre inte veta vem Melker är? 

Många tittar ju på det fortfarande. Tror väl inte de kommer ändra namnen heller i nya filmatiseringen...

• Anonym (vanligt)
    Anonym (Ts) skrev 2023-08-20 20:08:13 följande:
    Namnet Melker?

Kan man namnge ett barn Melker idag utan att ALLA bara kommer koppla det till Saltkråkan?

Älskar verkligen namnet som namn sett, tycker det känns lsgom mjukt på något vis men funderar om det är för starkt förknippat än?

Melker har blivit ett ganska vanligt namn så nej, det förknippas inte så hårt med Saltkråkan. De som får småbarn nu är också en generation som inte har sett Saltkråkan i så stor utsträckning. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (vanligt) skrev 2023-08-28 16:05:57 följande:
    Melker har blivit ett ganska vanligt namn så nej, det förknippas inte så hårt med Saltkråkan. De som får småbarn nu är också en generation som inte har sett Saltkråkan i så stor utsträckning. 
    Är kanske olika i olika kretsar, vi såg det mycket under uppväxten... och som sagt kommer nog filmerna få en revival när den nya kommer...
  • Anonym (vanligt)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-28 16:15:06 följande:
    Är kanske olika i olika kretsar, vi såg det mycket under uppväxten... och som sagt kommer nog filmerna få en revival när den nya kommer...
    Är du i ålder att få bebisar nu? För jag såg Saltkråkan under uppväxten och är sannerligen inte i barnafödande ålder längre.

Men, nya filmatiseringen kommer såklart att öka kännedomen hos föräldrar med småbarn. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (vanligt) skrev 2023-08-28 16:23:47 följande:
    Är du i ålder att få bebisar nu? För jag såg Saltkråkan under uppväxten och är sannerligen inte i barnafödande ålder längre.

Men, nya filmatiseringen kommer såklart att öka kännedomen hos föräldrar med småbarn. 

Japp, gravid nu. Uppvuxen med alla Astrids filmer.😊
    Jag och mina vänner pratar till och med om att Astrid Lindgren filmatiseringar är bra att kolla på nu när man letar barnnamn, många fina både i filmerna och i vissa av eftertexterna. 

min son är lite liten för Saltkråkan men Pippi har gått varm här hemma.

• Anonym (Liza)

Jag är gymnasielärare och brukar ha 2-3 Melker per år. Upplever det som relativt vanligt alltså, de barnen har ju hunnit bli lite större. Aldrig hört nån elev säga farbror Melker och inte tänkt det själv heller, trots att jag också såg mycket Saltkråkan som barn.

• Xenia
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-28 15:48:17 följande:

Varför skulle yngre inte veta vem Melker är? 

Många tittar ju på det fortfarande. Tror väl inte de kommer ändra namnen heller i nya filmatiseringen... då

Därför att nu finns det så många olika barnfilmer, tecknat och otecknat, så Saltkråkan är inte så dominerande och välkänd som den var på 1960-talet då "alla" såg den. Jag tror inte ens min egen dotter har sett serien. Däremot läste jag en del Astrid Lindgren-böcker för henne, men aldrig Saltkråkan (den blev bok efter serien).

Ska man undvika alla namn som funnits i en barnfilm blir det svårt.

Är det någon Emil som blivit retad, t ex att andra ropat "EEEmill, förgrömmade onge!" som Emils pappa gör i serien?
Svar på tråden Namnet Melker?