• Anonym (Trivs inte på nytt jobb)

Jag vantrivs på nya jobbet

Jag har precis fått ett nytt jobb och jag trivs verkligen inte. Så pinsamt men har bara jobbat 5 pass men känner att jag inte kommer klara det. Har problem med psykisk ohälsa som håller på att äta upp mig inifrån. 

Har ångest varje gång jag ska åka dit men försöker verkligen tänka positivt att det är bra lön och att jag måste se glad ut. 

• Svar på tråden Jag vantrivs på nya jobbet
  • Hjelm

Väldigt jobbigt läge. Men fem pass kanske är för tidigt att avgöra? 
    Vad är det som känns fel?

Tillägg: Hur länge bör jag stå ut och känna efter? Egentligen har jag ju redan bestämt mig att jag inte vill vara kvar där särskilt länge till. Men  känns ju måttligt dumt och korkat att säga upp sig efter bara en vecka. 
  • Anonym (Vad)

Vad är det mer specifikt som känns dåligt? Vad har du för alternativa inkomstkällor? Kan du jobba kvar till du hittat nytt jobb?

Hjelm: Det mesta. Känns som dom inte tar mig på allvar och låter mig inte visa vad jag faktiskt kan. Har jobbat i livsmedelsbutik i 3 år och nu har jag bytt butik och dom frågar om jag vet hur man packar upp varor i mejeri, chark och grönsaker. Som att jag har noll koll men ändå ville don anställa mig för dom tyckte jag verkade ha bra koll på läget. 

Sen är det riktigt dålig arbetsplats för mig som är kort. Jag har märkt att det är mycket som kommer bli ?jobbigt? när jag utför mina arbetsuppgifter. Tex är frysarna brutal breda och djupa. Inte ens om jag står på en pall så når jag ner till botten av frysen. Hela kassasystemet är också heeeelt tokigt och vet redan nu att min rygg kommer ta skada. 

Vad: Som jag skrev till Hjelm. Känns inte som man blir tagen på allvar fast man visar framfötter och ändå jobbat i samma bransch i tre år. Sen är arbetsmiljön inte optimal för mig som är så kort. Det kan inte dom göra något åt men att hantera frysvaror kommer vara ett stort problem då jag inte ens når ner i frysarna även om jag står på en pall
  • Anonym (Loll)

Om det inte är extremt dålig arbetsmiljö bör man ge nytt jobb i  alla fall 1 månad tycker jag, det kan ta lite tid att komma in i arbetsuppgifter och arbetsgänget. Men känner du att det absolut inte går så får du prata med din chef. Har du provanställning? Kan du byta tillbaka till butiken du var i förut?

Ergonomin på arbetsplatsen bör de kunna se över och göra något åt.

• Hjelm
    Anonym (Trivs inte på nytt jobb) skrev 2023-08-22 08:41:02 följande:

Hjelm: Det mesta. Känns som dom inte tar mig på allvar och låter mig inte visa vad jag faktiskt kan. Har jobbat i livsmedelsbutik i 3 år och nu har jag bytt butik och dom frågar om jag vet hur man packar upp varor i mejeri, chark och grönsaker. Som att jag har noll koll men ändå ville don anställa mig för dom tyckte jag verkade ha bra koll på läget. 

Sen är det riktigt dålig arbetsplats för mig som är kort. Jag har märkt att det är mycket som kommer bli ?jobbigt? när jag utför mina arbetsuppgifter. Tex är frysarna brutal breda och djupa. Inte ens om jag står på en pall så når jag ner till botten av frysen. Hela kassasystemet är också heeeelt tokigt och vet redan nu att min rygg kommer ta skada. 

Men ska du verkligen ta det personligt att de frågar om du vet hur man packar upp varor i enskilda avdelningar? Det låter som en ren rutingrej. Handel - inte minst livsmedelsbutiker - brukar ha hög personalomsättning, många nybörjare och tillfälliga medarbetare. Dina kollegor har säkert inte inblick i exakt vilken erfarenhet just du har. Det vet kanske bara den som anställde dig. 

Kassasystem är ett gissel och varierar från ställe till ställe, men det lär du dig så småningom.

Jag har sett både väldigt långa och väldigt korta människor jobba i matbutik. Givetvis har du rätt till anpassning för att klara av dina arbetsuppgifter, om din längd är ett hinder. I min närbutik jobbar till och med en kortväxt person, så varför skulle du inte kunna göra det. Även om det kanske innebär att man inte kan göra absolut allt. Hur har du löst det på tidigare arbetsplatser?

Varför tog du det här jobbet om du tyckte att det var en riktigt dålig arbetsplats för dig?
    Anonym (Loll) skrev 2023-08-22 08:45:48 följande:

Om det inte är extremt dålig arbetsmiljö bör man ge nytt jobb i  alla fall 1 månad tycker jag, det kan ta lite tid att komma in i arbetsuppgifter och arbetsgänget. Men känner du att det absolut inte går så får du prata med din chef. Har du provanställning? Kan du byta tillbaka till butiken du var i förut?

Ergonomin på arbetsplatsen bör de kunna se över och göra något åt.

Jag känner redan nu att det inte kommer hålla i längden ändå. Jag jämför ju tyvärr mycket med mitt förra jobb ang arbetsmiljön och då vinner mitt gamla jobb helt klart! Vad det gäller arbetsuppgifter är det inte så stor skillnad, andra rutiner givetvis men annars är det detsamma. Jag skulle vilka gå tillbaka till mitt förra bara för att bli bekväm men jag slutade ju där av en anledning och skulle tröttna efter 1 vecka. 
  • Anonym (Loll)
    Anonym (Trivs inte på nytt jobb) skrev 2023-08-22 08:51:00 följande:
    Jag känner redan nu att det inte kommer hålla i längden ändå. Jag jämför ju tyvärr mycket med mitt förra jobb ang arbetsmiljön och då vinner mitt gamla jobb helt klart! Vad det gäller arbetsuppgifter är det inte så stor skillnad, andra rutiner givetvis men annars är det detsamma. Jag skulle vilka gå tillbaka till mitt förra bara för att bli bekväm men jag slutade ju där av en anledning och skulle tröttna efter 1 vecka. 
    Om det är ergonomin tar du upp det med chefen. Det finns lösningar och säger de att det inte finns så går du vidare till facket.

Jag förstår att det lätt blir att du jämför, men 5 pass säger inte så mycket. Men känner du att det inte går så är det helt ok att sluta och leta efter ett annat jobb.
    Du kan ju fortsätta på det nya tills du hittar ett pga enonomin, eller gå tillbaka till ditt gamla medan du letar nytt.

Hjelm: (Kan ej citera trådar från telefon.)

Ja, jag tar det faktiskt personligt. Säg att du jobbat som bilmekaniker x antal år och när du börjar på ditt nya ställe blir du frågad om du kan byta däck, motorolja och fylla på spolarvätska. 

Jag var även tydlig på intervjun vad jag haft för ansvar och arbetsuppgifter på förra stället och det lät ju så bra att jag verkar vara någon som kan arbetet men man får inte chans att ens visa. Jag är ganska försiktig av mig och tar det vanligtvis lugn i början men nu har jag stått på mig och tagit tag i saker som jag vet att jag faktiskt kan. Sen känns det ändå som det är någon annan som står på en. 

Vad det gäller längden finns det nog inte mer att göra än att använda pall till det som går. På förra arbetsplatsen var vi alla korta och endast tjejer och ingen butikskedja så där kunde det anpassas bättre. 

Svar på tråden Jag vantrivs på nya jobbet