• Anonym (Namnlistan)

Åsikter eftersöker om flicknamn

Jag och maken har bestämt att vi ska komma med 10 förslag var. Jag har lite fler än så, då nu behöver jag er hjälp och åsikter. Tyck till.

Adina 
    Alida
    Amelia
    Eda
    Emilia
    Idalia
    Linea
    Maria
    Naemi
    Nora
    Octavia
    Ottilia
    Sigrid
    Siri
    Tuli/Tulli

• Svar på tråden Åsikter eftersöker om flicknamn
  • Anonym (Min åsikt)
    Anonym (Namnlistan) skrev 2023-08-22 15:54:24 följande:

Jag och maken har bestämt att vi ska komma med 10 förslag var. Jag har lite fler än så, då nu behöver jag er hjälp och åsikter. Tyck till.

Adina 
    Alida
    Amelia
    Eda
    Emilia
    Idalia
    Linea
    Maria
    Naemi
    Nora
    Octavia
    Ottilia
    Sigrid
    Siri
    Tuli/Tulli

Adina - ok
    Alida - nej inte fint alls
    Amelia - gillar det men hellre Amelie
    Eda - nej låter som bedövningen
    Emilia - fint
    Idalia - konstigt
    Linea - isåfall Linnea, ok namn
    Maria - ok, väldigt vanligt dock
    Naemi - fint
    Nora - helt ok
    Octavia - nej
    Ottilia - nej
    Sigrid - fint
    Siri - fint
    Tuli/Tulli - konstigt

Amelia (hellre Amelie), Emilia, Naemi, Sigrid eller Siri hade jag valt. Passar inte Olivia in på listan? Det liknar ju Ottilia.
  • Anonym (Mina tankar)

Alla är vi ju olika om namn så ta mina åsikter med en nypa salt. Det är ditt barn :)

Adina - känner inte igen namnet alls men låter som det skulle ha koppling till östuropa eller mellanöstern? Fint om du själv har en koppling, men ingen favorit hos mig i hur det låter rent ljudbildsmässigt.
    Alida - Nej, rimmar på kvinnliga könsdelar. Går bort för mig.
    Amelia - Helt okej namn men inte topp 10.
    Eda - Tänker bara på epidural, sorry.
    Emilia - Gillar namnet men känns kanske lite omodernt?
    Idalia - är det ens ett namn?
    Linea - linje. Älskar dock Linnéa som namn.
    Maria - klassiskt men inte så spännande kanske
    Naemi - Ovanligt i Sverige, men har du en koppling till namnet geografiskt så kan det passa. Vacker ton i namnet annars och det ser vackert ut tycker jag.
    Nora - gillar namnet men inte de potentiella rimmen.
    Octavia - låter som ett hittapånamn (googlade och det var ju en del amerikanska karaktärer i film/tv som hette det). Ingen favorit, låter lite konstlat på något vis.
    Ottilia - fint namn, gillar!
    Sigrid - rejält och vackert namn. En favorit hos mig, lyckas vara både kraftfullt och vackert samtidigt.
    Siri - Okej namn men föredrar Sigrid.
    Tuli/Tulli - vackra namn ljudbildsmässigt men är det vedertagna namn?

• Anonym (Namnlistan)
    Anonym (Min åsikt) skrev 2023-08-22 16:00:43 följande:
    Adina - ok
    Alida - nej inte fint alls
    Amelia - gillar det men hellre Amelie
    Eda - nej låter som bedövningen
    Emilia - fint
    Idalia - konstigt
    Linea - isåfall Linnea, ok namn
    Maria - ok, väldigt vanligt dock
    Naemi - fint
    Nora - helt ok
    Octavia - nej
    Ottilia - nej
    Sigrid - fint
    Siri - fint
    Tuli/Tulli - konstigt

Amelia (hellre Amelie), Emilia, Naemi, Sigrid eller Siri hade jag valt. Passar inte Olivia in på listan? Det liknar ju Ottilia.
    Tack för åsikter. Olivia passar in också absolut. 
  • Anonym (Elisabeth)

Amelia tyckte jag var absolut finast på den listan. Naemi och Siri är också bra. Men det gäller ju också att ta något som man tycker passar ihop med efternamnet och kanske eventuella syskons namn.

Aldrig hört Eda som ett flicknamn och det går totalbort för mig. Tänker bara på kommunen med samma namn i Värmland. Det är ett ställe som Gud glömde.

• Anonym (Namnlistan)
    Anonym (Mina tankar) skrev 2023-08-22 16:11:10 följande:

Alla är vi ju olika om namn så ta mina åsikter med en nypa salt. Det är ditt barn :)

Adina - känner inte igen namnet alls men låter som det skulle ha koppling till östuropa eller mellanöstern? Fint om du själv har en koppling, men ingen favorit hos mig i hur det låter rent ljudbildsmässigt.
    Alida - Nej, rimmar på kvinnliga könsdelar. Går bort för mig.
    Amelia - Helt okej namn men inte topp 10.
    Eda - Tänker bara på epidural, sorry.
    Emilia - Gillar namnet men känns kanske lite omodernt?
    Idalia - är det ens ett namn?
    Linea - linje. Älskar dock Linnéa som namn.
    Maria - klassiskt men inte så spännande kanske
    Naemi - Ovanligt i Sverige, men har du en koppling till namnet geografiskt så kan det passa. Vacker ton i namnet annars och det ser vackert ut tycker jag.
    Nora - gillar namnet men inte de potentiella rimmen.
    Octavia - låter som ett hittapånamn (googlade och det var ju en del amerikanska karaktärer i film/tv som hette det). Ingen favorit, låter lite konstlat på något vis.
    Ottilia - fint namn, gillar!
    Sigrid - rejält och vackert namn. En favorit hos mig, lyckas vara både kraftfullt och vackert samtidigt.
    Siri - Okej namn men föredrar Sigrid.
    Tuli/Tulli - vackra namn ljudbildsmässigt men är det vedertagna namn?

Adina hittade jag ett släktträd hemma hos morfar. Flickan var född år 1900 i Östergötland. Octavia är från Romarriket, den mest kända är nog Octavia den yngre, syster till Augustus, förste kejsaren. Men även det namnet snubblade jag på i sagda släktträd.

Tuli är försvenskat finskt namn. Tuuli i original. Tulli var en stavningsvariant jag hittade. 
  • Anonym (Mina tankar)
    Anonym (Namnlistan) skrev 2023-08-22 16:44:39 följande:
    Adina hittade jag ett släktträd hemma hos morfar. Flickan var född år 1900 i Östergötland. Octavia är från Romarriket, den mest kända är nog Octavia den yngre, syster till Augustus, förste kejsaren. Men även det namnet snubblade jag på i sagda släktträd.

Tuli är försvenskat finskt namn. Tuuli i original. Tulli var en stavningsvariant jag hittade. 
    Spännande. Aldrig hört namnet Adina, men ibland kommer ju väldigt ovanliga namn in från ingenstans, för att någon gillade det. Googlade och det är ju ett hebreiskt namn:

Adina är ett hebriskt kvinnonamn som betyder smärt, späd, slank.[1] Namnet kan också ses som en diminutivform av Ada. I Bibeln är Adina dock ett mansnamn, som bars av en krigsherre under kung David.[2] Namnet har använts i Sverige sedan 1760-talet.[1]

Octavia känns ändå mer ickenamn för mig, men det är också kanske att jag tänker på oktav när jag ser det i skrift. Svårt att se det på ett barn bara. (samma som stt jag skulle ha svårt med Augustus, men lättare med August då).

Tyckte Tuli lät finskt - liknar ju Tuulikki. Sött namn men jag skulle tro att folk frågar om den finska kopplingen då.
  • Anonym (Svårt)

Adina - nej..Adelina isåfall 
    Alida- rimmar på slida 
    Amelia- ok 
    Eda - nja
    Emilia- vanligt bland de mellan 15-20 ca
    Idalia- hur har du tänkt det ska uttalas? 
    Linea- Uttalet blir grammatiskt Lin-ea? inte särskilt vackert?
    Maria- klassiskt inte så vanligt bland barn i dag 
    Naemi- kommer bli måånga felstavningar o uttalsmissar med namnet Naomi
    Nora- klassiskt 
    Octavia- om man gillar klassisk opera 
    Ottilia - ett namn som ökat lite det sista..inget namn jag tycker är särskilt vackert 
    Sigrid- var mycket populärt för 5-8 år sedan 
    Siri-  fint - relativt vanligt idag 
    Tuli/Tulli- smeknamn inget riktigt namn 

Välja namn ÄR svårt..o alla tycker olika baserat på vad du har för associationer till de olika namnen.
    Mitt råd efter att ha jobbat med barn i många år är att inte krångla till stavningar - välj den ? vanliga? stavningen av namnen, välj ett namn som är lätt för barnet att säga / har ett lätt och för er acceptabel smeknamn ( tex ni väljer namnet  Rebecka ?R är en svår bokstav?barnet o dess kompisar säger kanske då ? Becka? ) 
    Ert barn kommer vara unikt och speciellt även om hon heter  Tuva och inte Thuwalii ( för att dra ? unika? stavningar till sin spets <3)  Hur unik och speciell ett barn är sitter inte i namnet..det sitter i hur ni lär ert barn att hen är unik och värdefull och hur Ni ger ert barn en bra självkänsla av att hen duger precis som hen är och att de är älskade inte för vad de gör utan för vem de är 

• Anonym (Kl)

Linea och Ottilia är mina favoriter

• Anonym (...)

Adina - no
    Alida - no
    Amelia
    Eda - no
    Emilia - fint namn
    Idalia- no
    Linea - förstår inte hur det ska uttalas. Linnea är dock fint.
    Maria - fint namn
    Naemi - no
    Nora - fint namn
    Octavia - no. Men Aprilia är rätt häftigt.
    Ottilia - med stavning Othilia känn det rätt ok
    Sigrid - fint, men trist, namn
    Siri - fint
    Tuli/Tulli - Tuli och Tulli uttalas på olika sätt enligt mig som finsktalande. Tuli är rätt fint, men kommer aldrig uttalas rätt om ni bort i Sverige. Namnet Tulli tycker jag är fult!

Ser att vi har rätt så olik smak gällande namn. Men det är ju ert barn och ni ska känna er bekväma med namnet. Lycka till i er jakt :)
  • Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2023-08-22 18:42:20 följande:
    Ser att vi har rätt så olik smak gällande namn. Men det är ju ert barn och ni ska känna er bekväma med namnet. Lycka till i er jakt :)
    Missade Amelia såg jag... Ett stadigt namn, men inte så vidare fint.
  • stor grön drake

Adina 
    Alida
    Amelia
    Eda
    Emilia
    Idalia
    Linea
    Maria
    Naemi
    Nora
    Octavia
    Ottilia
    Sigrid
    Siri
    Tuli/Tulli

Adina - jag gillar det, har gjort det sedan jag såg lilla sjöjungfrun (en av systearna heter det) och fick sen veta att en klasskamrats storasyster hette det.
    Alida - lite sådär, en sunkig kafe/lunch-haks båt i min ungdom hette så
    Amelia - ett namn jag hade på listan till min Aurora, fast då stavat enligt engelskt uttal, Amilia (finns i släkten)
    Eda - neutralt/ingen åsikt
    Emilia - inget negativt, men tycker bättre om varianten Emelia som finns i min släkt
    Idalia - väldigt vackert
    Linea - den korrekta stavningen enligt uttalet, men var beredda på att få rätta det ideligen
    Maria - tidlös klassiker
    Naemi - är väldigt förtjust i namnet 
    Nora - neutralt/ingen åsikt
    Octavia - neutralt/ingen åsikt
    Ottillia - neutralt/ingen åsikt 
    Sigrid - helt trevligt
    Siri - trevligt, lite busigt namn
    Tuli/Tulli - Tuuli är ett vackert namn, Tulli betyder tullväsendet och är inte en stavningsvariant du hittar i Finland (godkänns inte av ge barn myndighetsnamn). Försvenskningar av finska namn blir ofta konstiga då de blir fel på båda språk. Vill du skriva Tuuli "på svenska" blir det Tooli.
  • OlgaElvira

Sigrid är min absoluta favorit. Det är inte så många flicknamn som slutar på en konsonant. Dessa namn ger ett starkt och seriöst intryck. Ett vuxet namn, och vi är ju vuxna den största delen av vårt liv. 
    Glöm inte att testa att säga namnet högt tillsammans med det tänkta efternamnet. Man förstår bättre hur de låter när man hör ön när man bara läser dem. 
    Lycka till.

• Anonym (Namnlistan)
    stor grön drake skrev 2023-08-22 19:04:01 följande:
    Adina - jag gillar det, har gjort det sedan jag såg lilla sjöjungfrun (en av systearna heter det) och fick sen veta att en klasskamrats storasyster hette det.
    Alida - lite sådär, en sunkig kafe/lunch-haks båt i min ungdom hette så
    Amelia - ett namn jag hade på listan till min Aurora, fast då stavat enligt engelskt uttal, Amilia (finns i släkten)
    Eda - neutralt/ingen åsikt
    Emilia - inget negativt, men tycker bättre om varianten Emelia som finns i min släkt
    Idalia - väldigt vackert
    Linea - den korrekta stavningen enligt uttalet, men var beredda på att få rätta det ideligen
    Maria - tidlös klassiker
    Naemi - är väldigt förtjust i namnet 
    Nora - neutralt/ingen åsikt
    Octavia - neutralt/ingen åsikt
    Ottillia - neutralt/ingen åsikt 
    Sigrid - helt trevligt
    Siri - trevligt, lite busigt namn
    Tuli/Tulli - Tuuli är ett vackert namn, Tulli betyder tullväsendet och är inte en stavningsvariant du hittar i Finland (godkänns inte av ge barn myndighetsnamn). Försvenskningar av finska namn blir ofta konstiga då de blir fel på båda språk. Vill du skriva Tuuli "på svenska" blir det Tooli.
    Tulli-varianten är nog lika svensk som Tuli-varianten.
  • Anonym (Blandat)
    Adina - för udda
    Alida , nja, kommer bli Elida för folk
    Amelia- fint
    Eda- bakström så helt enkelt bara nej
    Emilia- jättefint
    Idalia- hittepånamn
    Linea- stavas med 2 n
    Maria- ovanligt bland små barn, men skulle absolut duga
    Naemi- detta namn med sjutusen stavningar och ingen vet hur det ska uttalas- näpp
    Nora- vanligt och lite småtrist, men duger väl
    Octavia- på tok för udda
    Ottilia- ganska fint
    Sigrid- fint
    Siri- tänker tyvärr bara på telefonSiri
    Tuli/Tulli- finska? Hur eller hur bara fult
  • race race

Adina - nej

Alida - ja
    Amelia - okej
    Eda - ja
    Emilia - okej
    Idalia - nej, låter påhittat och blir krångligt
    Linea - ja, men med två n
    Maria - nej, fel generation 
    Naemi - okej
    Nora - nej, rimmar
    Octavia - ja
    Ottilia - ja
    Sigrid - okej
    Siri - okej 
    Tuli/Tulli - nej, låter påhittat 
  • trollhona

Adina 
    Alida
    Amelia
    Eda
    Emilia
    Idalia
    Linea
    Maria
    Naemi
    Nora
    Octavia
    Ottilia
    Sigrid
    Siri
    Tuli/Tulli

Adina - nej, gillar inte

Alida - Nej, kommer bli "att lida" stackars barn

Amelia - Jättevackert, klassiskt och klingar fint.

Eda - ok men ingen höjdare
    Emilia - Fint, fungerar i alla samhällskikt
    Idalia - Nej, uttal: Idaaalija eller Ida-lia?
    Linea - Ja, men med två n
    Maria - Ja, jättefint och ett klassiskt namn 
    Naemi - Näh men nej.
    Nora - Fint och enkelt, funkar internationellt
    Octavia - Ok, men det finns även en bil med det namnet...
    Ottilia - Absolut, fint och ovanligt
    Sigrid - Fint
    Siri - Räkna md referenser till apple bara
    Tuli/Tulli - Nej, det låter som ett smeknamn. Vet många som heter Mathilda som kallas för Tilli så hon kommer alltid få frågan vad hon heter egentligen.
  • Goneril

Siri, Sigrid och Nora är fint. Namnet ska rimma med efternamnet, uttalsmässigt. Det är ju också bra om far- och morföräldrar och övriga äldre släktingar känner sig bekväma med att uttala det.   Klassisk bildning står inte högt bland Familjelivs medlemmar så lite upplysning är på sin plats. Någon hävdade att Octavia var Kejsar Augustus syster, det var hon inte, hon var Kejsar Neros styvsyster och tillika hustru.Octavia är heller inte namnet på någon opera som någon annan påstod, vederbörande kanske tänkte på Agrippina, opera skriven av Händel, hon var mor till Nero. 

• Anonym (Mimmi)
    Goneril skrev 2023-08-25 02:12:19 följande:

Siri, Sigrid och Nora är fint. Namnet ska rimma med efternamnet, uttalsmässigt. Det är ju också bra om far- och morföräldrar och övriga äldre släktingar känner sig bekväma med att uttala det.   Klassisk bildning står inte högt bland Familjelivs medlemmar så lite upplysning är på sin plats. Någon hävdade att Octavia var Kejsar Augustus syster, det var hon inte, hon var Kejsar Neros styvsyster och tillika hustru.Octavia är heller inte namnet på någon opera som någon annan påstod, vederbörande kanske tänkte på Agrippina, opera skriven av Händel, hon var mor till Nero. 

Utöver det så är Octavia en bilmodell från Skoda.
Svar på tråden Åsikter eftersöker om flicknamn