• Pape

Bada 2manaders bebis?

Hej!
    Jag undrar vad barnavardscentralen rekomenderar ang. bad av de sma. Hur ofta badas det och vad anvander ni? Hur gar ni till vaga? Och hur tvattar ni ansiktet?
    Det kanske later som en konstig fraga men jag undrar bara hur man gora hemma i Sverige. For har ska det badas varje dag och anvandas tvaler och grejor. Och sa har jag blivit instruerad att tvala in henne innan hon aker ner i vattnet, och det ar ju lite kyligt for henne... Och da ar hon redan upprord nar hon kommer ner i vattnet, sa da ar det svart att fa henne att tycka det ar skont...
    Kram! Anna & Mafalda

• Svar på tråden Bada 2manaders bebis?
  • elrovi

Hej! Vi fick rekommendationen att bada max 1 gång/vecka och endast använda vatten (dvs ingen tvål!). Om barnet är torr i huden kan man ha i lite barnolja i vattnet. De blir ju inte så smutsiga...

• 99och06

jag badar i ljummet vatten, inte kallare för gubben gillar inte den temperatur som det blir när jag känner med armbågen. Jag använder ingen tvål, har bara olja i vattnet och tvättar honom med det. Men mest flyter han runt, tvättar honom ordentligt gör jag nog mest på skötbordet. Men det är bra att bebisen får lite stänk i ansiktet, för det är ju inget farligt om än obehagligt. Men man vill ju inte göra de små vatten rädda. Vad använder du för tvål när du blivit rekommenderad att göra så?

• 05Pyret

Vi har badat sonen två gånger i veckan från det att naveln trillade av - han är nu snart 5 månader. Vi använder endast vatten och några droppar badolja - ingen tväl alls. Efter badet brukar vi smörja in honom med hudkräm.

• nina80

Jag har ännu inte använt någon tvål (dottern snart 6 månader) men vi badar från 1 gång i veckan till flera kvällar i sträck ibland. Har alltid lite barnolja i vattnet så torkar inte huden ut.
    Snart när dottern kan sitta stadigt själv så ska vi bada varje kväll innan vi går och lägger oss som en nattningsrutin. Lite jobbigt nu när man får hålla i hela tiden och hon sitter inte särskilt still längre.

• Pape

Jag tycker det later mer naturligt. For som du skriver sa blir de ju inte precis sa smutsige. Bara om de kraker ner sig. Har har de till och med ansiktskramer till de sma!

• elrovi

Hej igen!!Ville bara tillägga att rekommendationen 1 g/v gällde första tiden, nu badar vi Elias (är 5 mån)lite oftare men fortfarande använder vi ingen tvål.

• elrovi

Du kan smörja med lite barnolja i ansiktet om det skulle behövas.

• luddegos

Vi har alltid badat sonen som nu är ett ett par tre ggr/vecka. I början med badolja, men nu med barntvål. Har hört det där med bad en g/dag som en nattningsrutin, men det känns inte bra att starta en rutin som kanske kan bli svår att genomföra t ex vid resor eller när barnet sover borta, så för oss är det när sonen är smutsig eller som jag skrev innan.

• burtok

Fick barn för 10 dagar sedan och de på BB rekomenderar att man badar barnet max en gång i veckan i ljummet vatten med lite barnolja i. Ingen tvål eller ngt. Och efter badet bara torka bebisen med handduk.. Skulle barnet bli lite torr så tar man modersmjölk eller inget så neutraliseras det enligt dem...

• Pape

Jag har blivit rekomenderad av doktorn att anvanda en tval som heter Saugella och en hudlotion som heter Lipikar. Men de ar bada fulla med parfymer!Hon luktar som en kosmetikaaffar efterat! Jag kan inte hitta nagot parfymfritt. Jag bor da i Frankrike...

• Pape

Tur att jag snart ska hem till Sverige for att visa upp min stolthet. Da ska jag kopa med mig nagra liter barnolja tillbaka=))

• elrovi

Har läst någonstans att det är vanligt just i Frankrike att saker ska dofta, men man vill väl att bebisen luktar just bebis?

• Sleepyhead

vi badar inte så hima ofta. hinner lixom inte. men annars har vi bara i lite barnloja i vattnet och så håller ngn av oss i honom och den andre skvalpar över lite vatten med händerna på kroppen... vi rör inte ansiktet så mkt. det tar vi med blöt tvättlapp sen... men vi tar bakom öronrn o runt halsen i badet iaf.

• Obsessed Feelings

Jag badar min 7-veckors son varje morgon. Han spyr så mycket så jag är tvungen att bada honom så ofta, annars lukar han spy!

Jag badar endast i vatten med rikligt med barnolja. Han fräser och drar efter andan när jag tvättar honom i ansiktet, då drar jag handen, med lite vatten på, lätt över ansiktet.
    Han älskar att bada, så det är inga problem för övrigt förutom att han tycker att det är obehagligt att få vatten i ögonen/munnen.

• Mamma 80

Vi badar Felix, som är 2 månader, varje kväll. Inga långa bad utan mest för att få bort alla matrester i dubbelhakan (hihi) o så att han blir ren o fin. Brukar ha i lite badolja i vattnet o sen torkar vi honom med handduk. Använder inga krämer alls, hade lite Idomin i början då han blev röd i vecken, men inget nu.

• Mylla

www.dermanord.se/index.html
    Här finns det BRA produkter. Enda jag använder.
    Om inte bebisen bajsat behövs endast vatten. Det torkar inte ut om det inte är för varmt.
    Jag vill varna för T.ex Natusanolja som innehåller mineralolja. Det tillverkas ur samma råolja som bensin! Mineralolja har inget att tillföra huden, det är ett dött material som gör huden torrare fast det känns bra för stunden.
    När jag slutade med det blev min son jättefin i huden som var så torr innan.

• vichy

Bor i Hongkong och hær rekommenderar man ett bad varje dag med både tvål och insmørjning av lotion eller olja efteråt.

Vi har tagit beslutet att bara bada sonen, han blir 2 månader idag, 3 ggr/ vecka. Anvænder tvål och smørjer honom 1 gg/ vecka.

• appelsinen

Hej,

Vår son är 4 månader. Vi badar honom max 1 gång i veckan utan någonting i vattnet.
    Smörjer inte in honom. Han har inte torr hud förrutom några torrfläckar som jag smort bröstmjölk på och det funkade bra.

Tyvärr blir han jätterädd när han skall ned i vattnet - slår ut med armarna och gör värsta "rädd" minen- gillar inte att bada. Tråkigt men, vad skall man göra, man måste ju göra honom ren. Hoppas han snart tycker det är roligare!

• jezicka

jag badar våran dotter varje dag på kvällen innan hon ska lägga sig och hon mår inte dåligt av det på något sätt. Det är jätteroligt tycker hon. Sedan på med pyamasen och mat och sedan i säng. Hon blir 8 veckor idag

Svar på tråden Bada 2manaders bebis?