• Anonym (XXX)

    Väntetid uppehållstillstånd

    Vet inte, jag vet bara att handläggningstiderna har ökat på senare år, vilket är mycket positivt då det ger den svenska personen mer betänketid. 

    Sedan vill jag lägga in en varning. Det är uppenbart från det du skriver, att killen kommer från ett land utanför EU. Om detta är ett fattigt land i tredje världen, så är risken MYCKET stor att han inte älskar dig, utan bara utnyttjar dig för att få uppehållstillstånd och medborgarskap i ett rikt Västland. Sedan kan det bli alla möjliga problem, om han vill ta hit sin ursprungsfamilj (som du får försörja), om han vill att ni ska skicka "hem" en stor del av er inkomst varje månad och sådana saker. Samt naturligtvis att han lämnar dig när du har uppfyllt ditt syfte.

    Sverige (och andra västländer) är FULLT av bittra kvinnor som blivit utnyttjade på det här sättet. I vissa fall har mannen hela tiden varit trolovad med en flicka i hemlandet, och så fort han har fått sitt PUT så har han skilt sig och tagit hit henne som anhöriginvandrare i sin tur. Och den svenska kvinnan kan inte göra ett sk*t för att hindra det. 

    Om din familj eller dina vänner också har yttrat några misstankar åt det hållet, så ska du lyssna på dem!

  • Anonym (XXX)
    Anonym (D) skrev 2023-08-23 06:03:06 följande:

    Min kollega och hans flickvän från USA fick vänta 18 månader på uppehållstillstånd, 14 månader innan deras ärende i praktiken började handläggas och ca 16 månader tills hon fick komma på intervju. 

    Det är samma kö för alla, oavsett om det är ett enkelt ärende eller ett mer komplicerat. 

    I deras fall var flickvännen amerikansk medborgare, välutbildad och hade jobb, d.v.s. relativt lågt incitament att flytta hit av ekonomiska skäl. Killen hade egen lägenhet och fast jobb med bra lön. Så när det väl var dags för handläggning gick det relativt snabbt och smidigt, men kötiden för att komma till den punkten var lång. 


    Ja, då är det ju en HELT annan situation, än om TS tänker ta hit en gambian eller nigerian. Och kanske inte själv tjänar så mycket heller.
Svar på tråden Väntetid uppehållstillstånd