Diabetes i skolan
Hej!
I mitt barns klass går det 1 barn med diabetes typ 1, även läraren har diabetes.
Till frågan, sen de gick på förskolan tsm har barnet med diabetes föräldrar sagt att om man misstänker magsjuka i familjen måste även den som går i samma klass som barnet med diabetes stanna hemma. Trots inga symptom eller ens kanske träffat den som kanske är sjuk.
Rent regelrätt kan de kräva detta? Hur ser egentligen skolan på detta, hålla barn hemma kanske en vecka med missad skolgång för att det går ett barn med diabetes i klassen.
Missförstå mig inte nu jag är fullt medveten om att det är livsfara för någon med diabetes typ 1 att få magsjuka. Men då kanske man inte kan gå i en vanlig klass med 25 andra barn..
vårt barn är inte heller i framkant när det kommer till kunskapen och med två småsyskon på förskolan är det en hel del sjukdomar som cirkulerar men det har inte en enda gång varit direkt smittat till det stora barnet som nu börjat i 1an. Det barnet missade totalt 5 veckor av potentiell magsjuka förra läsåret helt i onödan då hen aldrig blev sjuk själv..
förlåt för min rant, orkade du läsa hit så tack till dig!
frågan är alltså är det rätt att kräva detta från alla andra i klassen? Och hur är det egentligen med skolplikten går inte den före? Tycker det räknas till skolkande..