• Agda90

Min femåring ska laga en tand…

Jag var 7 år när jag fick laga hål. Min mamma vägrade att jag skulle få ha bedövning. Resultatet är att jag är livrädd för tandläkaren i dag och jag är över 40!
    Mina råd är att du som förälder ska vara extremt lyhörd för ditt barn och hur han reagerar när han ligger tandläkarstolen. Märker du att han har ont eller att han är obekväm säg ifrån direkt!
    Var nära så att du kan röra honom, lägga en hand på benet. Självklart kan du inte vara vid hans huvud men vid benen så att han känner att du är där.
    Musik!! Borren låter för jävligt. Jag mår fysiskt illa när jag hör en sådan. Så låt grabben ha musik. 
    Det kan vara svårt att gapa så mycket som tandläkaren behöver att man gör. Det finns gummiklossar som man kan ha i mungipan. Då behöver man inte fokusera på att gapa utan kan fokusera på att slappna av (som att det är lätt att göra!)
    Att kunna slappna av är viktigt. Andas djupt, magen ska lyfta när man andas in. Det är då man har en chans att inte bara spänna sig som en fiolsträng. Det är något som du som mamma kan hjälpa honom med när han är där. När han spänner sig så kan du påminna hur ni gjorde hemma för att andas med magen.

Det viktigaste av allt är dock att du inte är rädd. Du ska vara klippan som stöttar ditt barn. Kan du inte övervinna din rädsla eller oro då är det bättre att någon annan går med ditt barn dit.

I vår familj är det jag som går med barnen till tandläkaren trots min skräck. Jag är där för att hålla barnen trygga och lugna och vara deras advokat. Jag drar mig inte för att säga till när jag ser att barnet som är där tycker att det är jobbigt. Och även om ljuden hos tandläkare gör att jag kallsvettas så har jag lyckats så pass bra att inga av mina barn är rädda för tandläkaren!

Svar på tråden Min femåring ska laga en tand…