• LMSM

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej allihopa.
    Jag har följt tråden lite då och då men aldrig skrivit. 

Jag är 35 år och i maj 2022 fick jag reda på att jag hade väldigt lågt amh 0,71 (vågar inte tänka på vad det är nu 1,5 år senare)

Vi startade vår första IVF i februari 2023 och har nu precis hunnit göra vår tredje misslyckade behandling.

IVF 1 korta metoden Gonal F 375 och fick endast ut 4 ägg 2 befruktade en återföring dag 3 -

IVF 2 Korta metoden Menopour 375 igen eller max 8 ägg men endast 2 befruktade. Återföring dag 3 -

IVF 3 Långa metoden fick en spruta Pamorelin då sprayen var slut i hela landet.
    GonalF 375 i 14 dagar. 
    14 ägg och 10 befruktade.

Var så glad och kliniken bestämde sig för att vänta med återföring tills dag fem. På morgonen dag fem ringde dom och sa att alla embryon utom ett slutat dela sig på dag 3 igen och att det som fanns inte gick att sätta in då det var en för tidig blasto. De ville vänta till dag sex för att se om den skulle gå att frysa men den utvecklades inte till en blasocyst.

Nu är jag såklart helt förkrossad och vet inte vad nästa steg är. Att få så många ägg men ingenting dag 5 känns som om kvaliteten är alldeles för dålig för att någonsin lyckas. Finns det någon som har varit med om ngt liknande men ändå lyckats tillslut?

Jag funderar på om den höga dosen hormoner kan ge sämre kvalitet då jag läste en studie om det men läkaren avfärdade det med att det är för de som behöver så hög dos från början redan har sämre kvalitet. 

Har någon en klinik de vill rekommendera som har fler individuella alternativ? kanske utomlands.

<3

• LMSM
    fs456 skrev 2023-10-28 16:48:09 följande:

Vad tråkigt höra att ni fick befruktade ägg men inget tog sig. Mitt AMH är 0,15 och jag vågar knappt tro att vi kommer att få ut några ägg. 

har också läst att medicinerna ksn stressa kroppen och kvaliten sänks. Därför har jag tagit kontakt med Vitanova i Danmark. De jobbar lite annorlunda. Så funkar inte ivf denna gång för oss så kommer jag söka mig dit. De har webinarium man kan anmäla sig till. Har även haft konsultation med OLGA i Cypern. Superbra intryck men är lite svårt för mig med logistiken dit. 

Å jag förstår! har du försökt få ut ägg tidigare? Så länge man har ägg kvar så är det ju möjligt! 

Ja känns som det är ngt riktigt fel med kvaliteten när Inte ett enda är Bra eller ens klarar sig till dag fem. trodde faktiskt läkarna skulle säga åt mig att jag behövde äggdonation när jag var där och pratade med dom men dom sa att det var rimligt att jag försökte någon gång till om vi orkar.

Dock säger dom att det inte finns ngt som säger  att medicinen skulle påverka kvaliteten utan att för mig är det få bra helt enkelt men har man tur så kommer det någon gång. Sverige är så otroligt dåliga på att individanpassa så de kör på med det som fungerar bäst för alla. vet att jag vill fortsätta föröka och köpa tre försök till men så svårt att veta vart man ska gå. 

jag var faktiskt på en konferens som Olga kliniken hade i Sthlm idag. skulle absolut kunna tänka mig att testa där men som du säger så känns det så mkt bökigare och just nu är jag helt utmattad av den här senaste behandlingen .blir helt slut bara av tanken att behöva boka och styra upp alla tester och ultraljud här hemma själv 😂 de sa i alla fall att de absolut kan titta på och justera behandlingen så det passar individen och tror att jag har en chans. 

annars funderar jag på Carl von Linné  men frågan är hur stor skillnaden blir här i Sverige, känns som ingen gör ngt annorlunda. Är det någon som har erfarenhet av Carl von Linné jämfört med sophiahemmet i Sthlm? 

älskar  personalen på sophiahemmet så det är inte det men är osäker på om jag vill fortsätta på samma sätt som tidigare och skulle vilja se om ngt snnat Upplägg med behandlingen skulle ge ett bättre resultat! 

• LMSM
    SierraLeone skrev 2023-10-28 19:23:05 följande:
    Tråkigt att det inte gått vägen hitills! Jag har rätt nära AMH värde som det du har, 0,84 och detta värdet hade jag sommaren 2022, vet heller inte hur värdet är nu.

Jag blev gravid på det första försöket med det långa protokollet, suprecur sprej och sedan gonal F 300. Av 10 ägg blev 6 befruktade och av dessa 6 blev 2 st blastocyster av fin kvalite så det verkar inte som att den höga dosen har påverkat kvaliten. Jag ser dock att många blir rekommenderade att göra korta metoden vilket låter så konstigt eftersom min läkare sa att med mitt låga AMH värde hade jag bäst chans med det långa protokollet och fick det direkt. Känns som att många på så vis slösar sin tid på det korta protokollet och får ut jättefå ägg. Rent logiskt borde det ju vara bättre att få ut så många ägg som möjligt för att hitta guldäggen.

Å grattis va glad jag blir för din skull! Vart gick du?

kanske kan den där extra dosen på 75 göra skillnaden? Det sa faktiskt en läkare från OLGA idag. de går aldrig över 300 då antalet ägg inte ändras mellan 300-375. och det är dos per ägg som spelar roll så 375 eller 300 på samma antal ägg föröndras ju. Sen vet inte jag om det de säger är sant vet inte vad eller vem man ska lita på 😂 

kan dock säga att jag och min pojkvän tagit upp olika forskningsstudier med läkarna på sophiahemmet som de inte har ngn aning om. tycker ändå de borde se till att vara uppdaterade på senaste forskningen så de i alla fall vet vad man pratar om 😂 Olga hade koll på dessa eller i alla fall den vi nämnde om dosfrågan.

jag hade ju  lågt amh då och nu när jag väl började lär det ju ha varit ännu lägre så tycker också det känns som om jag slösade två försök på dne korta metoden. resultatet med långa blev ju avsevärt mkt bättre.

• LMSM
    fs456 skrev 2023-10-28 20:34:22 följande:
    Jag skulle göra äggplock, var på gränsen för det. Kom dit och jag hade redan ägglossat. Vi får nytt försök nu i nov med gonal f och spray som nedreglering. Hade fostimon innan. Får vi inga ägg lär de neka och vi får gå någon annanstans eller köra ÄD. 
     Du skojar!
    jag frågade min läkare om det nu precis när jag skulle ta ut äggen eftersom jag körde långa och inte fick några sprutor för att förhindra ägglossning och hon sa att det inte var möjligt i princip 
    vilken maximal otur eller klantigt av kliniken kasnke 
    hoppas det går bra nästa gång! 
  • LMSM
    SierraLeone skrev 2023-10-28 20:02:44 följande:

Jag gick på RMC Malmö som jag upplevde var väldigt kunniga! 

Jag frågade läkaren när jag fick gonal F 300 om det fanns högre doser men läkaren sa att 300 var den högsta de gav så det kanske ligger något i det du säger. 

Å jag har funderat på dom sedan jag läste ngt för ett tag sedan om att de bytt lokaler och ventilationssystem och fått mkt bättre resultat.

jaha ja du ser då är det i alla  fall  inte bara en klinik som sagt det utan minst två som är överens :)
    vet inte om vissa är rädda för överstimulerade och eet är Drf men det har jag inte en chans till hehe. Eller om det faktiskt är så att det blir sämre om man får mkt hörde än så. 

har de sagt ngt mer du kan dela med dig av? Sophiahemmet säger att det i princip inte finns någonting jag kan göra föeutom det uppenbara som att inte dricka för mkt inte röka och äta tallriksmodellen 😂

jag gör ju iof en hel del som jag googlat mig till själv 
  • LMSM
    Awesomeginger skrev 2023-10-29 07:29:35 följande:

Under min stimulering tog jag Gonal-f 300 och Menopur 150 samtidigt. Varit med här och i andra trådar och verkar vara väldigt ensam om att ta båda två samtidigt och höga doser. Så Gonal-f kanske max 300 men ihop blir det 450. 
    Jag fick en lätt över stimulering men äggen vi fick ut var tydligen jätte fina. 6 ägg ut,5 befruktade alla blev till blastocyster men bara två till frysen, men de var 4AA, det jag ruvar på sen 4 dagar nu och ett 5BA som bor kvar i frysen. 
    Min läkar bad mig äta q10, som jag redan åt sen ett tag tillbaka och Natalben (gravid). Nu under ruvningen ska jag bara äta Natalben. 

ja det är nog maxdosen Som jag förstått men verkar vara delade meningar om hur högt man bör gå. Läste att du hade helt okej eller bra AMH så lite kosntigt att du får så hög dos då. enligt min läkare och vad jag förstått genom att läsa en del så ökar ju dosen med lägre amh.

gud va skönt med bra ägg och till frysen på dag fem grattis! Verkar som om teorin med att ju högre dos per  ägg inte allts stämmer då du fick bra ägg med det ju 😂

är verkligen en djungel och kanske bara slumpen då. 

hur mkt q10 tar du och hur lång tid innan stimuleringen hade du tagit det?

jag började i ju och åt ngn månad men endast 100 vilket enligt boken it starts with the egg är föör lite.
    började igen i mitten på augusti och hann äta kanske 1,5 månad innan äggplocket (200-400 per dag) 
    nu tänkte jag fortsätta med 600 per dag och hoppas det kan ge äggen lite mer energi att dela sig orden till dag fem 😅

• LMSM
    Emmylou91 skrev 2023-11-17 18:37:54 följande:

En liten uppdatering - idag fick jag ett 4-dygns embryo tillbaka!, ❤️
    och hör och häpna ALLA mina befruktade var superfina??! Så dom odlar dom vidare till i morgon (dag 5) eller övermorgon (dag 6) och fryser in.

Hur sjukt är inte det? Alltså 90% blev befruktade och 100% av dom ser bra ut dag 4, är det ens möjligt känns nästan för bra för att vara sant.

hon frågade mig vad jag gjort denna månad för att få så bra ägg (lite på skämt ) och jag gav henne ett ärligt svar - skitit i allt och druckit för mkt vin 😅

Åå va roligt att höra! läste att du också hade amh på 0,71. det jag har med men har inte gått så bra för mina ägg som för dig. Fick ut många på tredje och sista senaste men bara ett som överlevde till dag fem som var en alldeles för tidig blasto för att överföra.

Du är iof lite yngre än mig så kanske har fler bra ägg kvar men jag fick ändå lite hopp nu att det kommer gå bättre fjärde gången 🙏 kanske får dricka lite vin då 🤣
  • LMSM
    Sjuan84 skrev 2023-11-22 14:52:32 följande:

Helt knäckt. Skulle ha ET idag kl 14 men vid lunch ringer kliniken och säger att ingen av de 15 befruktade äggen klarade sig till dag 5. Ingen. Fick höra att det är nog jag som har dåliga ägg. Från att ha varit över lycklig över antalet befruktade ägg och tänka att jag skulle få en hel hög till frysen till att bara känna mig helt uppgiven

Någon annan som varit med om något liknande men där det ändå gått bra tillslut?  Just nu är jag bara så otroligt ledsen.

Å nej! Jag vill bara börja med att säga att jag förstår exakt vilket mörker du befinner dig i. Det här hände mig för bara några veckor sedan. Av 14 ägg så blev 10 befruktade  och man ringde och sköt upp återföringen. På dag fem ringde dom och sa att inte ett enda ägg hade fortsatt dela sig till dag fem. Jag var helt förkrossad och allt kändes hopplöst men jag har varit i kontakt med flera läkare och kliniker sedan dess som alla säger att det inte är kört.

Det kan vara så att om man har lågt amh eller är  äldre än 35 ish att det finns färre bra ägg och man därför behöver få ut många många fler för att hitta ett bra.
    föe en i min ålder med normalt amh kanske man hittar tre bra ägg på 15 ägg medans med mitt amh kanske man hittar 1 på 20 eller fler. De är glesare mellan de bra äggen och man kanske får kämpa lite mer. Jag VET att det är jättetufft och man får verkligen ge upp om man inte orkar men det finns fortfarande hopp och det måste du veta!!
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2023-11-23 01:20:22 följande:
    Var på första VULet sedan stimuleringens start igår. Vi hade redan 8 ägg på gång! Gråter 
    För många andra hade det varit jättebra ska tilläggas! Eller tom lite få. Men för egen del så utvecklar jag så många ägg till på vägen och jag har tidigare gångerna haft 6 st vid första VUL - vilket resulterade i 17 plockade ägg och överstimulering, andra gånger 5 ägg på första VUL - gav 15 ägg ut och klarade mig precis från överstimulering.. Nu är jag i långt protokoll och mkt känsligare så risken är stor att än fler ägg kommer utvecklas kommande dagar än tidigare gångerna. 

Fick dock inte veta hur stora de var, glömde då vi kom till att prata om annat. Klimakteriet gör en tydligen mer hormonell enl dr, i kombination med sämre sömn av stimuleringen (hyper som av stora mängder koffein) och allt det smärtande och begränsningarna i ens liv efter äggplock nr.2 med smärtorna plus nuvarande stimulering inkl huvudvärk etc. Vaknade dessutom inatt av att vänstra äggstocken gjorde riktigt ont, troligen pga vi hade sex igårkväll. Ngt bittert att man inte ens kan göra det längre utan konsekvenser.
    Så när läkaren berättade om de 8 äggblåsorna och var väldigt positiv om dom så blev jag istället alldeles knäckt och ledsen, tårögd. Förklarade att det tyvärr inte är bra i vårt fall pga hur många ägg som tillkommit på vägen tidigare. Vilket han sen tog på allvar och granskade journalen noga. När han sen frågade hur det egentligen var med mig så brast det..

Men läkaren var underbar och pratade längre tid med mig - om mående, resan, problem och upplevelser. Sen satt även sjuksköterskan en bra stund med mig efter det när jag egentligen bara skulle gå över till henne för att få en tid till nästa VUL, vilket är redan imorgon fredag igen just pga risken för för många ägg och överstimulering. Får se hur det ser ut då, men med all säkerhet äggplock nästa vecka - om jag inte avbryter pga smärta eller att jag inte vågar chansa på en överstimulering och en totalfrys utan några embryon till frysen.. Gråter Samtidigt kanske det vänder med nya protokollet och det kanske går ändå, att ngt kommer till frysen. Hur ska man kunna veta?!? Ångest deluxe just nu!
    Läkaren uttryckte väldigt positivt att det ju skulle kunna vara alldeles toppen med ett stort äggplock och totalfrys som tredje och sista försöket! Jag istället våndas över tanken att plocka ut en massa ägg som alla fragmenteras till grad 3 och slängs i soptunnan - för även om en sådan lever till dag 5 så fryses en sån aldrig in. En tredje stimulering och dåligt mående åt skogen isåfall och ut i privata världen. Hugaligen, vet verkligen inte hur jag ska göra! Men han tog det på allvar och verkade vända på steken när jag förklarade problematiken vi haft med döda embryon med gråten i halsen. Så vi får se. Risken är ju också att om vi plockar medan vi fortfarande har färre ägg så kanske de inte hunnit mogna - också värdelöst.. 

Fina var att medan jag pratade med sjuksköterskan så kom läkaren in till oss igen. Han hade pratat med kuratorn och försökt fixa en akuttid med tanke på hur knäckt jag är över situationen. Skulle träffat den andra kuratorn i tisdags, men hon är sjukskriven för ett antal veckor till tyvärr. Tyvärr ett nej från andra kuratorn, fullbokad, men han försökte verkligen och sköterskan hade också planerat prata med henne om att prioritera mig. Så nu är det bara till att vända sig till VC igen. Har redan telefontid med deras kurator nästa vecka, men det är inte samma sak. Men en start åtminstone. Sen har jag haft ett hopp om att kunna operera loss den vänstra äggstocken för att bli fri från den smärtan, men uppfattade som på läkaren idag att om man opererar så är det inte tal om att bara lösgöra den ifrån livmoderväggen där den sitter fast - utan att då tas den bort helt! Ångesten sköt i höjden! Den äggstock som jag dessutom har mest ägg på Gråter Den här resan är snart en fars, allt går ju fel!

Så ja, vad ska man göra? Vart kommer det leda? Oddsen för att få tillbaka 2 st 2-dagars embryon blev plötsligt än sämre.. Kommer aldrig få en återföring känns det som Gråter

Ibland skäms man över sig själv med, när andra klagar över sina embryon i frysen så skulle man bara vilja skrika att var tacksam istället för att ni har ngt alls! Samtidigt som man är väl medveten om att alla har ångest oavsett steg i processen.. Fy fan vilken resa. Heja alla kämpar! {#emotions_dlg.flower}
    Å stackare! Jag förstår att det måste kännas jättejobbigt och man tänker på allt som kan gå fel och blir jätteorolig. All oro påverkar ju kroppen och man sover dåligt och allt blir en dum ond cirkel. Jag önskar att det var så lätt att bara stänga av och inte tänka men jag vet att det inte är det.

Jag förstår att du är otroligt orolig för att bli överstimulerade och behöva frysa och inte få ngt till frysen. Man orkar ju inte med det när man gått igenom det här helvetet rent ut sagt. Hormonsputorna är olidliga och jag mådde i alla fall skit med illamående huvudvärk kräkningar osv osv och långa är ännu värre. Men om vi tänker att ju fler ägg desto större sannolikhet att det faktiskt finns ett bra där så är det ju bra med många ägg! Sen brukar ju äggen mogna i lite olika takt så kanske kand få ta ut tidigare om det finns några stycken tillräckligt stora? Då missar man ju en del som är omogna men kanske inte blir överstimulerade? 

Jag vet att det är väldigt svårt, nästan omöjligt, men försök att inte tänka på katastroftankar och allt som kan gå fel. Man mår för dåligt! 
  • LMSM

Jag var på Carl von linnekliniken igår och har bestämt mig för att fortsätta mina privata försök hos dom. 

Det var på håret att jag fick köpa ett tre pack då man måste uppfylla ett antal kriterier, bla AMH på 1 men han kollade mina äggstockar och jag hade 13-14 blåsor vilket han menar är ett AMH på ca 1 så jag fick köpa tre ändå :)
    Gud man är verkligen glad för det lilla i det här 

Jag ska börja spraya ca dag 21 efter nästa mens nu i december och sedan börja med sprutorna i början på januari. Så långt dit!
    Kommer få 150 menopour och 300 gonalf den här gången. Lär må ännu sämre än tidigare med den dosen hehe. Tidigare fått 375 av en av dom åt gången. Är det någon annan som har erfarenhet av båda preparaten i kombination?

Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023