• Blomsterpaj89

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej alla, är ny här på forumet. Men också ny gällande IVF.

Om oss och tidigare försök till barn

Jag är en kvinna som är 34 år. Har en man på 36 år. Inga barn sen tidigare.
    Vi har försökt skaffa barn i ungefär 1.5 år. Inte ett plus så här långt. Vi kan eventuellt haft ett oplanerat missfall för ca 2,5 år sedan.

Första utredningen

Vi gjorde först en privat utredning som var lite förvirrande.
    När dom kollade äggreserven via ultraljud så sa dom att jag hade något låg äggreserv för min ålder. Men att dom skulle vänta med besked tills dom fått svar från AMH-testet.

Min mans spermier var av god kvalité.

En vecka senare ringer dom och säger att jag har ett AMH-värde på 4ng/ml. Jag har även dubbelkollat detta med kliniken. Hon frågade sen om vi ville fortsätta själva ett tag till, eller påbörja IVF-behandlingen. Både jag och min man tyckte att vi skulle fortsätta själva ett par månader till.

Andra utredningen, hos landstinget

För ungefär en vecka sen åkte vi till landstinget för vårt första möte.
    På ultraljudet såg läkaren fem äggblåsor. Läkaren förklarade ganska snabbt att vi förmodligen måste tänka på ÄD om kroppen inte svarar bra på första IVF-behandlingen.

Det kändes oerhört märkligt och kunde knappt ta in det. Vi hade sen tidigare trott att mina nivåer sett bra, eller åtminstone helt okej ut. Till att helt plötsligt få ett besked om ÄD nästan direkt.

Jag upplevde doktorn som väldigt oengagerad i mig som person, och det kändes mer som att hon bara ville få mötet avklarat. 

Jag ifrågasatte även det faktumet att AMH-nivåerna tidigare såg väldigt bra ut. Men läkaren avfärdade det snabt och sa att hon inte tyckte resultaten såg så bra ut.

Jag har hört av mig till mottagningen via mail, och förhoppningsvis får jag svar under veckan på dom frågor jag har. Men tänker att det är skönt att även bolla med er, som kanske gjort samma resa som oss.

Fråger som dyker upp hos mig

- Ska vi känna den hopplöshetkänsla som läkaren gav oss på landstinget? Jag förstår att situationen hade kunnat sett bättre ut, men på hennes uttalande lät det som att det var mer eller mindre kört för oss att få till det på egen väg, och lika bra att börja tänka på ÄD direkt.

- Någon annan som haft väldigt hög AMH-nivå, men sen visat sig att ni har få äggblåsor vid koll? Kan AMH-nivån sjunka så snabbt på bara några månader?

- Bonusfråga: På landstinget gjordes ultraljudet för att räkna äggblåsor två dagar efter min ägglossning. Har hört från andra kliniker att dom helst gör det på cykeldag 3-4 för att få mest korrekt resultat. Någon som har erfarenheter kring detta?

Tack alla och lycka till

• Blomsterpaj89
    Uppdatering: Jag fick nu svar från angående mina resultat. Dom påstår att mitt AMH-värde som ligger på 4,09ng/ml är ett lågt värde.

Är det jag som är förvirrad, eller är mitt AMH-värde verkligen så lågt? Överallt jag kollar så anses det vara ett åtminstone normalt värde.

Sen fick jag även svar att dom såg totalt fem äggblåsor på senaste ultraljudet, varav en var stor. Jag förstår att det är antalet äggblåsor man har som är det viktigaste. Men fortfarande förvirrad över deras utlåtande kring mitt AMH-värde.
  • Blomsterpaj89

@björkenli

Jag har fått mailat till mig från båda mina kliniker, och båda skriver 4ng/ml.

Den privata kliniken sa att det värdet såg bra ut. Medan landstinget säger att det inte är ett bra resultat. 

Vill mest veta varför det finns en skillnad mellan mitt AMH-värde och antalet äggblåsor jag hade.  

• Blomsterpaj89

Hej alla,

Jag var på äggplock i torsdags. Totalt två ägg fick vi varav ett blev fertiliserat och såg bra ut så här långt.

Dom skulle ringa till mig idag om det var aktuellt med insättning redan idag efter två eller tre dagar. Men fick inget samtal. Så jag utgår från att det blir på femte dagen.

Men brukar man vänta till blastocyststadiet på femte dagen innan insättning när man endast har ett fertiliserat ägg? Känns för mig mer logiskt att man lika gärna kan sätta in det ägget på dag två eller tre för att den har det bättre hos mig om ni förstår.

All lyckoönskning till er alla <3 

• Blomsterpaj89
    Mathilda88 skrev 2024-01-28 07:41:34 följande:
    Jo det stämmer, man brukar iallafall vilka återföra då på dag 2 eller 3. Var detta första äggplocket eller har du gjort fler tidigare? Går det att kontakta dom annars om du vill checka av med dom om det? 
    Detta är vår första IVF och går via landstinget. Tyvärr har dom ju stängt idag så får väl ringa imorgon och kolla med dom.

Dom borde väl höra av sig om utvecklingen av embryot skulle avta tycker man. Men oavsett konstigt att dom inte hörde av sig om insättning på dag 2 eller 3. 😕 Får hoppas att det blir en insättning på dag tre! 💪🏻
  • Blomsterpaj89

Ni som har gjort IVF via landstinget. Brukar dom ringa upp om äggen stannat i utvecklingen och det inte är aktuellt för ET? Blir nojig nu över att vårt enda fertiliserade ägg inte klarat sig.

• Blomsterpaj89
    Quincey skrev 2024-01-28 20:16:12 följande:
    Hade du fått något datum för ET? Min erfarenhet är att de ringer samma dag som ET/FET är planerat om embryot inte klarat sig.
    Ja mitt planerade ET är nu på tisdag. Men dom flaggade för att eventuellt göra det i lördags. Men jag hörde inget från dom så antar att det blir på tisdag istället.

Känns ju dumt om dom väntar med att ringa tills på tisdag, om nu det befruktade ägget slutade växa redan i lördags.
  • Blomsterpaj89

En uppdatering kring mig och mitt enda befruktade ägg. Jag ringde imorse (dag fyra) och frågade dom hur det såg ut inför morgondagens ET.

Dom sa att det inte är några planer på någonting annat och att vi fortfarande har ett ägg. Jag blev så glad mitt i detta, att jag glömde fråga varför dom inte valt att göra ET på dag två eller tre.

Dom skulle ringa imorgon bitti om det är några problem. Annars är det dags för ET imorgon efter lunch.

Fortfarande förvirrad hur jag ska känna kring detta då jag läst att dom flesta med endast ett befruktat ägg brukar få ET på dag två eller tre.

Kan det vara så att mitt ägg såg väldigt bra ut, och därför låter det ligga och gro till dag fem?  

Hur som helst, håller tummarna för morgondagen.

Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023