Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
Hej alla, är ny här på forumet. Men också ny gällande IVF.
Om oss och tidigare försök till barn
Jag är en kvinna som är 34 år. Har en man på 36 år. Inga barn sen tidigare.
Vi har försökt skaffa barn i ungefär 1.5 år. Inte ett plus så här långt. Vi kan eventuellt haft ett oplanerat missfall för ca 2,5 år sedan.
Första utredningen
Vi gjorde först en privat utredning som var lite förvirrande.
När dom kollade äggreserven via ultraljud så sa dom att jag hade något låg äggreserv för min ålder. Men att dom skulle vänta med besked tills dom fått svar från AMH-testet.
Min mans spermier var av god kvalité.
En vecka senare ringer dom och säger att jag har ett AMH-värde på 4ng/ml. Jag har även dubbelkollat detta med kliniken. Hon frågade sen om vi ville fortsätta själva ett tag till, eller påbörja IVF-behandlingen. Både jag och min man tyckte att vi skulle fortsätta själva ett par månader till.
Andra utredningen, hos landstinget
För ungefär en vecka sen åkte vi till landstinget för vårt första möte.
På ultraljudet såg läkaren fem äggblåsor. Läkaren förklarade ganska snabbt att vi förmodligen måste tänka på ÄD om kroppen inte svarar bra på första IVF-behandlingen.
Det kändes oerhört märkligt och kunde knappt ta in det. Vi hade sen tidigare trott att mina nivåer sett bra, eller åtminstone helt okej ut. Till att helt plötsligt få ett besked om ÄD nästan direkt.
Jag upplevde doktorn som väldigt oengagerad i mig som person, och det kändes mer som att hon bara ville få mötet avklarat.
Jag ifrågasatte även det faktumet att AMH-nivåerna tidigare såg väldigt bra ut. Men läkaren avfärdade det snabt och sa att hon inte tyckte resultaten såg så bra ut.
Jag har hört av mig till mottagningen via mail, och förhoppningsvis får jag svar under veckan på dom frågor jag har. Men tänker att det är skönt att även bolla med er, som kanske gjort samma resa som oss.
Fråger som dyker upp hos mig
- Ska vi känna den hopplöshetkänsla som läkaren gav oss på landstinget? Jag förstår att situationen hade kunnat sett bättre ut, men på hennes uttalande lät det som att det var mer eller mindre kört för oss att få till det på egen väg, och lika bra att börja tänka på ÄD direkt.
- Någon annan som haft väldigt hög AMH-nivå, men sen visat sig att ni har få äggblåsor vid koll? Kan AMH-nivån sjunka så snabbt på bara några månader?
- Bonusfråga: På landstinget gjordes ultraljudet för att räkna äggblåsor två dagar efter min ägglossning. Har hört från andra kliniker att dom helst gör det på cykeldag 3-4 för att få mest korrekt resultat. Någon som har erfarenheter kring detta?
Tack alla och lycka till