• Björkenli

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Emsa: låter lovande!! Håller alla tummar!🤗

• Björkenli

Matilda: grattis!!!  Måste kännas fantastiskt efter att ha försökt er tag!! Men också desto mer nervöst antar jag, väntan fram till 17e...
    Men två tillbaka alltså,  hur kommer de sig att de inte fryser ner ett istället? Bara nyfiken. 

• Björkenli

Uppdatering från mig

Vul dag 8 på stimuleringen i fredags och då såg man 3 stora folliklar.  Jag gick ju dit med indelningen att den ena follikeln man såg på vul dag 5 skulle ha vuxit tillräckligt för att det skulle vara lönt med IUI, men nu ändrade läkaren sig till ivf igen!

Så med snabba ryck åkte jag ner till Danmark igår, tor samma dag. 

De fick ut 2 ägg. 

Med mitt låga amh lät den här läkaren ändå positivt överraskad, att jag iöht fått 3 stora folliklar. 

Jag gör ju den här resan ensam, och valet av donator var såååå svårt!!

Tillslut valde jag to 1 minut innan hon som jobbade i labbet sa att hon behövde lägga spermierna på ägget😄😄😄

Just nu har jag en positiv känsla- att det nog kommer gå vägen. 

Det här är ju mitt första försök. Aldrig försökt bli gravid på naturlig väg heller så jag kan fortfarande ha hoppet att även om min äggreserv är låg så kanske jag inte nödvändigtvis har svårt att bli gravid. 

Men jag är medveten om att chansen inte är så stor med bara två ägg egentligen,  så jag borde inte känna mig optimistisk för då blir nederlaget desto större. Men jag kan inte låta bli annat än att känna mig optimistisk 

Själva ingreppet gick jättebra. Ärligt talat tycker jag smärtan var jämförbar med vanlig blodprovtagning. Men jag hade bett om lite morfin innan vi började. 

Jäkligt hektisk dag...! Hade jobbat 15h på lördagen, riktigt intensivt pass... kom hem sent och hann bara sova 2.5h innan jag behövde åka till flygplatsen..
    Sen missade jag mitt tåg hem från Köpenhamn !! Jag var så borta i huvudet pga sömnbristen och stressen över väl av donator att jag läste fel tid på biljetten...
    Alla tåg var slutsålda!!
    Tack och lov fanns det ett flyg hem som inte blev så mycket dyrare. 
    Sen tog jag pendeln från Arlanda och typer blev stående 1h ...

Så blev en väldigt lång dag!! Underbart att ha fått sova en natt nu😊

• Björkenli

@ivf90

De skulle ringa först på tisdag faktiskt!
    Och ska tillbaka till Köpenhamn på onsdag, vilket u eg borde bli dag 4?🤔
    Men ja onsdag sa de!

Om det nu blir något dvs...
    Läskigt att få det samtalet imorgon!

Det kommer bli ungefär 50t för ivf+ spermierna, och det är ett rätt högt pris när chansen är så liten. 
    Men visst,  antar att det är rimligt att lägga ner ca 150t på tre försök för att ha möjlighet att få barn.  Bara att jag inte alls har dom pengarna. 
    Vet inte ens hur jag ska betala den här gången, ärligt talat. Har betalat med kreditkort så har månaden ut på mig att försöka få utökat bolån..
    🙈

Så mycket stress kring detta på många plan! Både känslomässigt och med tanke på kostnaden...

• Björkenli

@Blomsterpaj

Jag hittade detta på äggfrys.se

"Ett AMH-värde under 0,5 µg/l anses lågt, 0,5 till 1 något nedsatt, 1 till 2 fullt OK och över 2 bra. Vid 5 och över är äggreserven mycket bra och äggstockarna har många äggblåsor och kallas för PCO eller multifollikulära.

(Har du lämnat prov på AMH men fått svar i enheten pmol/L? Dividera ditt värde med 7,14 så får du det i µg/L.)"

Ditt värde var i nanogram?
    5,07 nanogram = 0,005 mikrogram..

Är du säker på att det var i nanogram du hade?...

• Björkenli

När jag letade upp referensvärden för ng hittade jag på flera ställen de här:

AMH-värden

Högt (ofta PCOS): Över 3.0 ng/ml

Normalt: Över 1.0 ng/ml

Normalt lågt: 0.7 ? 0.9 ng/ml

Lågt: 0.3 ? 0.6 ng/ml

Väldigt lågt: Lägre än 0.3 ng/ml

Så,  då verkar du ju verkligen inte ha lågt AMH utan snarare högt. 

Ja konstigt att det är olika.

Om du har möjlighet att gå till en annan klinik skulle jag nog göra det, med tanke på det bemötande du fick och att mötet inte kändes bra. Håller med om att det låter som att läkaren har oengagerad. Att säga att det inte finns någon annan chans än ÄD är ju en väldigt stark sak att säga, men det låter som att hon sa det utan att förstå hur jobbigt det kan vara att höra en sån sak. Jag skulle nog ha svårt att lita på att läkaren verkligen var beredd att vända på varje sten för att hjälpa mig som patient i det läget. 
  • Björkenli

Fick besked idag att mina 2 ynka ägg hade fertiliserats båda två och att det såg bra ut hittills, men att ens nog såg aningen bättre ut. 
    Hon skev att hon inte kan lova att de klarar sig till imorgon men att hon ändå skulle bli förvånad om det inte blev så. 

Imorgon ska jag stoppa tillbaks, dag 3, om de nu klarar sig.

Känns fantastiskt,  samtidigt som jag inte vågar ta ut något i förskott! 

Men känns fantastiskt att ha kommit så långt. 

Men dag 3 är ju mer osäkert än dag 5, så ja... mycket kan gå fel... Men jag kan inte låta bli annat än att känna mig optimistisk!

Kommer nog kännas lika tungt sen om det inte går vägen även om jag är pessimistisk nu,  så lika bra att försöka vara glad i stunden för att det iaf ser bra ut so far💛

@ Mathilda88 , Innan jag läste om din erfarenhet så hade jag inte tänkt tanken att man kunde stoppa tillbaka 2. Jag skrev till kliniken och frågade om det kunde vara ett alternativ, och fick svaret att visst kan det det! Om båda ser fina ut imorgon kan man sätta tillbaka båda. 

Men du skrev något om att du skulle ha fått båda bara om de såg likvärdiga ut?

Är det så att om ena inte är lika bra så är det högre risk för abort, och då åker även den som är bra ut som annars kanske skulle ha klarat sig?

De skrev ju att båda såg bra ut men ena lite bättre, så antar att de inte sätter tillbaka båda i så fall. 

För min del känner jag att jag skulle bli överlycklig om jag blev gravid med tvillingar. Chansen är förstås extremt liten, men jag känner att eftersom jag är ensamstående skulle barnen iaf få sällskap av varandra. Det tror jag vore bra. 

Men ja- jag räknar fortfarande med att det inte blir något alls av det hela förstås, med tanke på att jag har oddsen mot mig. 

Va fint att du inte känner oro utan bara landat i situationen, låter fantastiskt. Så det ska vara- lugn miljö för de små. Tror det är jätteviktigt att inte känna stress. Har en positiv känsla för det här! Du är ju så ung också,  4 år yngre än mig,  så säkert större chans att de stannar nu när de väl är på plats. Håller tummarna!!

🌸🌸🌸💞💞💞

• Björkenli

@Mathilda88 
    Jag gillar din inställning ang ruvardagarna.  Du har så rätt. 
    Jag skulle förmodligen gå och is ojja mig och tänka att det var mitt fel om det inte funkade, men så klart beror det på embryona. Är det fel antal kromosomer osv så kommer det inte bli något ändå. 

Om det lyckas nu och blir ett barn, så kommer det garanterat vara för sent för mig för ett andra. Kommer vara 42 tidigast då, och med låg äggreserv för åldern redan som 39 åring...

Besviken på mig själv för det, som alltid ville ha två.  Jag visste ju att jag måste börja tidigare då, ändå sköt jag på det...

Så skulle det bli tvillingar skulle jag bli överlycklig. 

Men blir det ett blir jag förstås överlycklig också. 

Men hon skrev att det ena såg lite bättre ut så antar att de inte är exakt lika... 

Låter rimligt att bara återföra båda om de ser identiska ut.. hoppas min klinik I Danmark är lika professionell som din verkar vara!

• Björkenli

@ Mathilda88 

Å jaha kan det sämre återhämta sig?
    Jag är ju helt ny inom detta. 

De föreslog att bara sätta tillbaka ett.  Embryoloisten sa att den ena hade 8 celler men att den andra ... ja vad sa hon nu.. jag minns inte..
    Det var inte att det var helt dåligt men att det hade blivit 3 istället för 4 celler dag 2 kanske..?

Läkaren och embryologisten sa att de hade pratat ihop sig och föreslog bara det bästa. 

Läkaren sa att om det är ett sämre embryo som inte klarar sig så kan det sända ut cytokiner som påverkar det andra negativt. 

Jag visste ju ingenting alls om detta förutom det du hört från din klinik att de ville att båda skulle vara lika.

Tyvärr var detta ingen informationen jag fick i förväg.  Jag hade velat få infon och all tillgänglig info om fördelar och risker så att jag skulle hinna läsa på själv. 

Nu satt jag naken nedtill med en filt runt mig i examinationdrummet redo att hoppa upp i gynstolen.

Kände att jag inte hade så mycket val än att lita på deras kompetens och följa deras rekommendation.

Embryologisten sa att hon skulle följa utveckling av den andra men att hon inte hade så stora förhoppningar. 

Men är den bra dag 5 så kan man frysa förstås, så finns hopp än. 

Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023