• LMSM

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Sjuan84 skrev 2023-11-23 18:26:44 följande:

Hej och tack för alla gulliga meddelanden Hjärta Jag har nåt meck med telefonen så jag lyckas inte svara var och en av er tyvärr, så det får bli såhär istället.

Det är verkligen ett mörker som jag inte hade förberett mig på. Och en känsla av oduglighet och tomhet. Bara på en dag så har jag nu jättesvårt att se barn, att höra om kollegor som pratar om sina barn, att se videoklipp med barn. Det enda jag tänker på är att jag skulle göra vad som helst för att få torka spya, packa matsäckar, plåstra om skrapsår - allt det där som tillhör vardagen för folk med barn. 

Jag tittar in i det tomma rummet i huset vi köpte för två år sedan, det som skulle bli barnrum, och känner att jag aldrig kommer att få natta ett barn där inne.

Nästa vecka ska vi ha ett möte med läkaren på Sophiahemmet. Hon lät ganska uppgiven när vi pratade i telefon så jag vet inte om hon kommer att säga att hon inte tycker att vi ska försöka igen.

Förlåt att det blev ett depp-inlägg. Är så glad för er skull, alla ni som ruvar och har fått plus. Önskar så att det var jag. 

Stor kram

Jag förstår dig till 100%! om det är ngn tröst så blir det  lite lättare med tiden om när man lyckas få lite hopp igen.

det jag gjorde för att ens kunna fungera efter mitt senaste  försök om slutade som ditt var att kontakta alla bra kliniker i Europa som finns i princip för att få flera opinions om min situation. Det gjorde verkligen så jag klarade av att ta mig ur mörkret. 

hur många försök har du gjort?
    jag har också gjort mina tre försök på sophiahemmet och de tyckte eller sa att det var rimligt att jag försökte igen om jag orkade. Trots tre misslyckade försök och inget tillbaka nu senast då inget av tio klarade sig till dag fem.
    jag var helt förkrossad innan jag pratat med dom för trodde också de skulle säga att det var läge att tänka på donation men det sa dom inte. Och flera kliniker har sagt att de sett det här förut och att jag kan fortsätta försöka om jag vill och orkar. Tänker att det inte borde vara annorlunda för dig som dessutom får ännu fler ägg!

Vilken läkare har du på sophiahemmet?
    du får ju ändå ut så många ägg så ja det kanske är glesare du kanske behöver få ut 50 vem vet men klart det inte är kört Så länge du får ut ägg! 

• LMSM
    Mathilda88 skrev 2023-11-23 17:07:42 följande:
    Så spännande! Funderar också på dom som privat alternativ om det går åt skogen denna gången med. 
    Va intressant med den där avläsningen av äggstockarna. Vad har du för AMH vid blodprov? Så otroligt tacksamt att ni fick köpa 3-pack! Haha ja förstår känslan, 3 veckor efter mensstart, evigheter bort! Hoppas tiden rusar iväg och ni snart får starta Hjärta. Puh stackare, hoppas att du ska få må bättre denna gången trots allt Hjärta.
    mitt första möte med dom var väldigt bra. Tydlig och lugn. Ställde en miljard frågor som han svarade på. vi satt där 1 och 25 min 😂 den tiden har jag aldrig fått på sophiahemmet!

mitt amh var 0,71 på blodprov våren 2022.
    när läkaren såg 13-14 blåsor igår sa han att det här är inte 0,7! Kan inte förklara hur otroligt skönt det var att höra att min tid inte är slut.  Varit så rädd att det ska vara försent nu snart två år senare!
    nu hoppas man ju bara att det finns ngt som är bra kvar 🙏

ja haha så långt! Härligt med klimakterir över jul och nyår 😂

• LMSM
    Sjuan84 skrev 2023-11-23 21:33:53 följande:

LMSM: Tack snälla för ditt svar och ?skönt? (du förstår nog vad jag menar?) att någon annan varit med om samma sak på samma klinik. Jag var CT som
    läkare och har tyckt att hon varit toppenbra. Det jag hoppas på nästa vecka är att jag ska få konkreta tips på hur jag kan öka äggkvalitén. Jag vet inte ens om det är möjligt, men vissa kliniker verkar vara lite mer i framkant än andra gällande forskningsrön etc. Med tanke på hur många ägg jag fick sist så verkar dosen vara bra (300 Gonal F) men jag vill veta mer om hur jag själv kan påverka mig ägglvalité (om det ens går). 

Vilken läkare hade du? Och hur tänker du gå vidare framåt? 

detta är mitt andra försök så jag har ett ?gratisförsök? kvar men går i valet och kvalet om jag ska byta klinik efter det. Hur går dina tankar där? Förutom den tuffa ekonomiska biten så är jag beredd att utsätta min kropp för det mesta gällande antalet försök känns det som just nu?

Jag förstår vad du menar :)

Å jag hade också CT även om jag träffat i princip alla och hon är absolut min favorit på Sophia!

Enligt min erfarenhet ger de absolut inga tips allts på vad som kan förbättra kvaliteten. Jag har ställt miljoner frågor om alla möjliga olika vitaminer preparat och grejer.  Det enda de sagt är att jag redan gör allt. De menar att man ska äta enligt tallriksmodellen, träna lagom, måttligt med alkohol och kaffe samt inte röka snusa såklart. 

Jag har dock en del olika studier och bla en bok som heter it starts with the egg. Det finns säkert inte jättemkt tydlig forskning som säger att ngt skulle kunna påverka kvaliteten tydligt för då hade ju alla gjort så MEN det finns några saker som eventuellt kan hjälpa. 

Främst kan man tänka på att inte påverka blodsockret för mkt, äta mkt protein fibrer och bra kolhydrater. Jag äter även 600 mg Q10 som i en del studier har visar sig kunna påverka kvaliteten, Tar öven NMN, NAC, Basic prenatal som innehåller massa bra saker. Gick även på akupunktur 7 gånger inför senaste gången men det hjälpte ju inte kvalitet i alla fall, dricker örter, slutat helt med kaffe sedan tre månader tillbaka. tränar max tre dagar i veckan och ingen cardio längre.

Läkarna i Sverige kommer inte säga någonting om att de här påverkar men jag hade i alla fall testat Q10 för man har ju inget att förlora förutom lite mer pengar. I det stora hela är det ju dock en liten kostnad. 

Jag tänker även ta 3 mg melatonin inför nästa sprutstart då det enligt boken kan ge bättre kvalitet. 

Jag har bestämt mig för att byta klinik nu när mina tre gratisförsök är slut. Känns bättre att testa ngt nytt på ngt sätt. Vem vet kanske lyckas jag med ett annat labb hehe. Antagligen är det inte så stor skillnad utan bara slumpen men jag vill ändå försöka på ett nytt ställe nu. Lite segt att åka till en annan stad när Sophoahemmet ligger runt hörnet men men 
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2023-11-23 22:23:21 följande:
    Men så härligt! {#emotions_dlg.flower} Alltså sånt uppskattar man enormt mkt! Hjärta 
    Wow, men så häftigt att ha ökat i värde trots flera plock och 2 år senare! Men har hört om fler som gjort det, inger hopp för alla med lägre siffror Hjärta

Haha, ja låter visserligen lite mindre roligt! Hoppas du ska få må bra ändå under den tiden Hjärta
    Jag vet inte om mitt AMH ökat i värde eftersom jag inte tog nytt blodprov men då läkaren på CvL  såg 13-14 blåsor (sågs även 13 st på en ostimulerad cykel i februari i början på året) på ultraljudet så menade han på att det prov som togs våren 2022 och visade 0,71 var lite missvisande. Man ska alltså inte stirra sig helt blind på AMH utan ta antal blåsor i beaktning också. AMH kan nog ge en vägledning när det gäller att ställa in rätt hormosdos från början dock. 

Jag behöver ju rätt hög dos men mina ägg kanske inte är helt slut hehe. 
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2023-11-23 23:52:37 följande:
    Vilka kontaktade du och vad skrev du till dom så du fick en rekommendation tillbaka? Jag försökte men fick bara tillbaka att de ville ha prover etc som för att starta upp trots att jag skrev att jag snart skulle starta försök nr.3. Fick liksom ingen feedback på hur de såg på saken. För kände att jag behövde samma sak som du i den sitsen, ett hopp och mål utanför Malmö med tanke på hur otroligt begränsat där upplevs i form av stöttning och tekniker vid problem. Frågade dom ex om fragmenteringstvättning som man gör i Danmark - görs såklart inte här etc.
    Jag har varit i kontakt med
    olga i Ryssland och Cypern
    IVF spain
    Ngn annan i madrid
    Copenhagen fertility clinic
    eventuellt ngn mer men har glömt massa får gå igenom mejlen hehe.

Jag gick in på deras hemsidor och fyllde i ngt formulär att jag ville bli kontaktat då fick jag mejl om videokonsultation. Besked hela min situation och alla försök och resultat tydligt sen hade vi teamsmöte :) 
    Du kanske inte behöver säga att du har ett försök till utan att du letar klinik. Inget är ju skrivet i sten du har ju möte för att se vad de säger hur det känns osv och sen när du är redo att boka kan du boka :) Jag behöver också skicka in massa provsvar osv nu inför nästa möte men kommer inte göra det då jag nbestömt mig för CvL och sedan om det misslyckas tre gånger går jag og vidare med IVF Spain eller ngt
  • LMSM
    Quincey skrev 2023-11-25 10:57:45 följande:

LMSM, såg att du bestämt att köra på CvL, vad kul! Var ditt möte/UL hos dem någon speciell dag i cykeln?

Ja det känns bra! Har du också erfarenhet av CvL?
    det var några dagar efter ägglossning dag 25. hade väldigt sen ägglossning efter långa protokollet hehe.
    han sa att det egentligen inte spelar roll när man  gör det då det alltid är ägg på väg tillbaka och ut typ ngt sånt :) 
  • LMSM
    Björkenli skrev 2023-11-27 17:06:29 följande:

Läkaren föreslog insemination. Han sa att chansen att lyckas med ivf vid en follikel inte är större än att lyckas med insemination. 

Så länge det finns ägg finns det hopp..

Tyvärr dog min telefon och jag fick inte tag på honom igen..

Hade sååå gärna velat veta om det fanns hopp för framtida ivf, med högre stimulering. 

Eller om ivf är kört för mig. 

Är helt knäckt nu. Det känns som samma sak som besked att jag helt säkert inte kommer kunna få barn. 

Hade så gärna velat att läkaren ringde upp så jag hade kunnat fråga det.  

Ikväll blir det soffan och bara ta det lugnt. 
    Känns väldigt, väldigt tungt. 

Stackare gud va tråkigt och va otroligt tufft det måste kännas!

vad fick du för dos?
    dosen kan ju såkalrt ha varit för låg om du itne fick den högsta. Det kan absolut variera väldigt mellan olika cykler  har flera läkare bekräftat för mig så du kan ju absolut får fler en annan gång! soeciellt om du fick för låg dos nu!

jag tror inte dag fem är alldeles för tidigt dock men det kan ju absolut dyka upp ngn till under dagarna. 

jag vet att det finns ngt som kallas mild stimulering som man verkar göra på de som får få ägg. Klinikerna i Danmark verkar ha. det innebär att man satsar på att få ut enstaka ägg att befrukta. Kanske kan vara ett alternativ? 

Ditt  ägg kanske är av toppenkvalitet vem vet. 🙏

• LMSM
    Mathilda88 skrev 2023-11-26 07:55:13 följande:
    Förstår fullständigt känslan, sjukt nervöst den tiden! Särskilt med den erfarenheten ❤️❤️ Har inte heller fått ngt som överlevt till dag 5/varit i skick för återföring egter två plock. Är just nu i stimulering i långt protokoll och ser ut till att behöva köra totalfrys pga många ägg. Med tanke på våra tidigare resultat så är rädslan stor, men även ledsen då vi såg fram emot att få tillbaka 2 st 2-dagars som vi var lovade. Men de lär inte vilja riskera  ngt då jag blev överstimulerad första gången med 17 äggblåsor. I fredags hade jag 14 blåsor och då ökat från 8 blåsor två dagar innan 😅. Äggplock tidigast på onsdag, beslut tas imorgon efter VUL nr.3.

Hoppas att det gick bra för dig idag 🙏 Blir det äggplock på onsdag? Håller  tummarna för att du får tillbaka i den här cykeln! 

• LMSM
    Björkenli skrev 2023-11-27 21:28:52 följande:

@LSMS

(Ny på familjeliv så fattar inte hur man svarar på ett inlägg:;)

Tack så mycket för stöd!

Jag har inga vänner jag vågar anförtro mig om detta om så är desto tyngre att bära själv. 

Ja vem vet. När vi planerade för ivf så sa de ändå att min ålder inte var jääättehög, det med ett par försök så var chansen att lyckas ändå "rätt bra" trots låg reserv., , "borde gå" , osv sa han.

Men nu föreslog han insemination och sa som sagt att chansen att lyckas med det eg är samma som vid ivf för ett ägg. .. att det inte finns någon fördel alls med ivf  om det bara är ett ägg..

Som du säger så beror det väl på äggets kvalitet.

Jag har alltid levt hälsosamt och ätit bra mat, om det nu spelar in. 

Inseminationen sker ju direkt i livmoderen exakt när ägget är där, så är det ett bra ägg finns det väl ändå en chans. ..

Om det inte är någon idé att göra ivf så kan jag ju testa flera inseminationer.. 

Jag har svårt att förstå varför chansen är liten vid insemination..

Eller jag förstår att om kvalitet på äggen är dålig, med många mutationer, så är det risk för spontan abort. Men jag förstår inte om det är så att sannolikheten att ägget blir fertiliserat också blir mindre..

Jag har tagit gonal f i 4 dagar, idag blir dag 5.300 ie, som jag förstår är en hög dos. 

Positivt att höra att du också hört att det kan vara olika antal ägg i olika cykler.  Kanske den som var vilande nu presterar bättre nästa cykel. 

Oj ja det måste vara tungt att bära själv utan stöd! 

ja alltså har man endast ett ägg låter det ju rimligt med insemination  istället för att gå Igenom äggplock och allt. 
    vet du hur många blåsor du hade på uljtaljud när du gjorde utredningen? 

jag har 0,71 i amh men får högre dos än vad du får. Fick 375 första tre gångerna och nu fjärde ska jag få 450. då har jag 13-14 blåsor på senaste ultraljudet som inte ens stämmer övwrens med 0,71 i amh utan är högre men ändå får jag högre än vad du fårX kanske har du fått lite lågt? Men avvakta några dagar om det bara gått fyra dagar så kan det ju mkt väl dyka upp några till :) 

• LMSM
    Emmylou91 skrev 2023-12-01 06:32:17 följande:

Sådär, ännu ett minus som jag kände på mig. 

vårat sista försök. 65 tusen i sjön?

Å nej! Va tråkigt att höra 😔
    men jag fick för mig att det här var andra gången för dig? Får du inte tre försök? Och om du har i frysen får man väl ta två frysförsök som motsvarar ett plock?
    Förlåt det kanske inte fungerar så på alla ställen? i sånt fall är det ju helt värdelöst. Men du om du har så många i frysen kan det ju mkt väl vara guldäggen. avundas alla som fått till frysen känns som det finns hopp då, att de är starka och bra som delat sig så långt :)

självklart får man ge upp om man inte orkar mer det viktigaste är att man mår bra och att man gör det som är rätt för en själv! Men med flera i frysen är det ju definitivt  inte kört för dig! Tycker det låter väldigt positivt Med så många i frysen. Jag förstår att det är en kostnadsfråga om det är så att man måste betala för varje frysförsök såklart 

Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023