• LMSM

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Björkenli skrev 2024-01-20 16:37:39 följande:

@LMSM

men gud vad tråkigt!! Beklagar verkligen!!
    Vad föreslår de som nästa steg?

Tack 🙏 
    de skille ringa tillbaka idag var alldeles för ledsen för att kunna prata om det igår men de sa i alla falll att de föreslår icsi nästa gång. Vilket de bara borde gjort 50/50 direkt tycker jag. 

jag tror även jag ska ligga på om lägre dos hormon nästa gång. Typ Max 300 och se va de tycker om det.
    fick i alla fall inte fler antal ägg när de höjde från 375 till 450.

känns sjukt jobbigt att jag behöver göra långa protokollet för att få ut bra antal ägg också då det korta är en dans på rosor i jämförelse. I alla fall för mig. 

• LMSM
    Quincey skrev 2024-01-21 12:03:59 följande:
    Ja, såklart förväntar man sig framsteg efter 3 omgångar! Men det kanske var fruktansvärd otur nu, i och med att de själva är väldigt förvånade över hur det gick. Gjorde ni ICSI omgång 2 och 3? Hur många ägg fick ni ut då? Verkligen tråkigt att de inte safeade och körde 50/50. Tufft med långa protokollet också. 

Haha kan inte tänka mig att det har med tillfällig kost att göra, troligtvis inte något du har kunnat påverka själv. Det med dosen känns så svårt, känns som att de flesta läkare inte verkar tycka det spelar större roll vad och hur mycket man får, bara om man riskerar att bli överstimulerad.

Ja, det lutar åt cvl för oss. Är på cykeldag 21, ingen äl än. Har börjat med melatonin så kanske det som drar ut på det ytterligare. Läste att det ska ha god effekt på celldelning så vill testa det innan nästa försök.

Omgång 1 och 2 gjorde de ICSI på alla ägg. Då fick jag endast ut 4 (2 befruktade) och 8 (2 befruktade) med korta protokollet. omgång 3 gjorde de icsi på hälften och vanlig ivf på andra hälften. Fick 10 befruktade ägg och i princip lika många av varje sa de. 

försår inte hur det kan bli så här dåligt alltså. man undrar om dosen var fel och de tog ut  tidigt eller sent. Tydligen hade bara 8 av de 12 som de fick ut varit möjliga att försöka befrukta. 

är det ngn som fått så här dålig befruktning men där det sedan vänt igen? 

ska också köpa melatonin till nästa gång under sjölva hormonbehandlingen. 

Undrar om man får börja med sprayen dag 21 efter mensen som borde komma nu direkt efter behandlingen. 

• LMSM
    Quincey skrev 2024-01-21 13:36:14 följande:

Ok så blev ändå flera naturligt befruktade omgång 3, så märkligt att de inte blev det nu. Hur många stimuleringsdagar hade du nu? Var det kortare än omgång 3?

Fick också ut 12 ägg omgång 3, 8 mogna och endast 5 befruktade trots att de gjort ICSI på alla 8. Hade då högre dos 400 menopur än omgång 1 då nästan alla blev befruktade. Så har tänkt att den högre dosen påverkat, men läkarna verkar tro det är slumpen.

Ja hoppas melatonin är värt det. Testade i 10 dagar inför omgång 3 och då var det något bättre celldelning än tidigare. Tog dock massa andra tillskott också.

Ja alltså det är verkligen ett stort frågetecken på vad som är orsaken till alla olika utfall.
    tånker också att om det är så att man visste att hög dos skulle vara sämre för kvalitet eller befruktningsgrad så skulle de ju veta vad som är bäst och såklart bara göra det. så svårt att veta om det är slumpen eller om det finns en förklaring och det är så jäkla lätt att hamna i tankar att om man bara. Gjort si eller så istället. 

jag fick ju 450 denna gång men lika många ägg. En utländsk klinik sa till mig en gång att det var dos per ägg typ Som kan försämra. Så om det blir lika många är ju det bättre att ha den lägsta dosen som ger det antalet även om det såkalrt ser helt annorlunda ut varje gång. 

ska du be om lägre dos denna gången eller vad har de föreslagit? 

Jag har ätit q10 som också säga kunna förbättra kvaliteten men nu när jag ätit det längre än i oktober så fick jag ändå sämre resultat 😅

• LMSM
    Quincey skrev 2024-01-21 17:43:20 följande:
    Ja, lätt att tänka så. Har du fått något svar från kliniken eller plan på hur de vill göra med nästa omgång?

De föreslog 375 IE Menopur men jag frågade om jag kunde få lägre. Vet inte om det var dumt men förstår inte varför jag fått både 450 och 400 tidigare, känns onödigt högt på något sätt. Nu är planen 300, hoppas det inte blir få ägg nu med tanke på vår dåliga befruktningsgrad senaste gångerna.

Usch ja, vem vet om det hjälper, men känns liksom bättre att göra så mycket man kan.
    Jag har bara pratat med en sköterska som sa att de föreslår ICSI nästa gång men har tid med läkaren imorgon för att få reda på mer och höra vad de säger. Vill veta vad de tror orsaken är och få bekräftat att detta hat hänt folk tidigare som sedan lyckats bli gravida. Man behöver ju verkligen få hopp. 

Så du har fått högre än 375 tidigare, är det inte bra att se vad som händer med en liten sänkning då? Har du aldrig fått gonal f? Har du ok AMH? Du har säkert skrivit det här 1000 gången i den här gruppen redan så jag ber om ursäkt över att fråga igen!

Jag var också så inne på att få max 300 innan jag bestämde mig för Cvl ville på nt sätt lite på det som de föreslog eftersom det ändå var ngt nytt,

Känns som om jag nästa gång kommer be om 300 och absolut max 375 som tidigare gånger på Sophia jag med. Det hav ju liksom inte ens lika många ägg men 450 som det gjorde med 375 hehe. 
  • LMSM
    Awesomeginger skrev 2024-01-22 13:00:09 följande:
    Jag känner att jag har så dålig koll på vad hög vs låg dos har för fördelar. Bara gjort en stimulering, då fick jag 450 som är max dos. Då fick jag 6 st ägg var av 4 blev blastocyster, men bara två som vara i kvalitet att frysa. Har Amh på 1,9 och är nu 34, 33 vid stimulering. 
    Jag hade gärna försökt få fler ägg nästa gång men det skulle väll endast kunna gå med högre dos? Eller kan man få fler med lägre dos?
    Jag tror också det är väldigt olika månad från månad så samma dos kan ge både fler och färre olika cykler. du har ju relativt hög dos tror det är högsta så går nog inte att höja mkt mer. visst var det för att du var rödhårig? om jag minns rätt man läser ås mkt här hehe. 

Har du testat långa? jag får många fler ägg med långa protokollet än korta. Nu gick det visserligen sämre än någonsin ändå då inget blev befruktat men ändå. 
  • LMSM
    Quincey skrev 2024-01-22 14:45:30 följande:

Awesomeginger, fördelen med hög dos är fler ägg och nackdelen risk för överstimulering. Vet inte om det finns andra för och nackdelar. Lite oväntat att du fick maxdosen första gången, speciellt med så bra AMH, men det lät som att det hade att göra med att du är rödhårig 😆 4 blastocyster av 6 ägg är väldigt bra så du kan trösta dig med att du kanske inte behöver få ut så många ägg.

jag tror risken för öerstimulering inte gäller mig allts då jag har lägre amh. Om man har högt däremot så stämmer det ju men då brukar man få väldigt många ägg med låg dos ändå. Måste vara så skönt. 

Ja 4 på 6 är ju helt otroligt, de ägg du har verkar ju alla vara av väldigt bra kvalitet :D 
  • LMSM
    Awesomeginger skrev 2024-01-22 15:39:08 följande:
    Intressant att de kan ha med vilken månad och då gissar jag hur den cykeln hade bettet sig naturligt. 
    Ah men precis, dom anpassade efter att jag är rödhårig. 
    Det är så klurigt hela de här:/
    Inte testat långt protokoll, får se nu. Om de inte går med denna återföring så måste jag ihop med alla andra på EC byta klinik. Och se vad dom säger där om dom vill börja från början på något vis eller om dom anpassar sig efter rullat från EC.
    Ja jag tror det varierar en del även med samma dos. 
    Den nya kliniken kommer troligtvis kolla på historiken och hur den tidigare behandlingen sett ut och ta det därifrån. Känns ändå som om du får ganska bra resultat ¨på dina behandlingar med så stor andel blastocyster
  • LMSM
    Björkenli skrev 2024-01-22 19:05:34 följande:

Ang dos på stimulering - jag har ju jättelågt AMH och fick 300 gonal f. Hade det varit så enkelt som att öka dosen och få fler ägg så antar jag att de hade gjort det. 

Men samtidigt- nu fick jag bara 1 och förra gången 3 stycken.  Med mitt AMH kan man inte förvänta sig mer än 1-3 ägg oavsett dos, så har jag förstått det...

Så läkaren tänkte nog sist att jag fick så många ägg jag kunde få med 300, så att det inte var någon idé att öka. 

Men nu, det var visserligen en annan läkare, så skrev han att man kunde prova att öka dosen nästa gång när jag frågade. 

Är lite osäker om jag ska stå över denna gång ändå...

Han skrev att med 1 ägg ca 12% chans, med 2 ca 15%, med 3 ca 17-18% (men han sa också att man verkligen inte vet, finns så mycket som påverkar)...

Alltså dosen påverkar som jag förstått det, vet inte vad ditt amh är men jag hade 0,71 våren 2022 och har fått 375 tre rundor och 450(Max) nu senast. det får jag för de vill maximera antal ägg de får ut. har man däremot högre amh är det svårare att veta hur hlgt man kan gå utan att det blir för många ägg är nämligen en gräns. 

det låter oklart att du inte fått en högre dos men var det inte för atr du inte skulle göra ivf utan insemination och man därför inte ville riskera att få fler än 3 ägg?

be om att få testa långa protokollet och högre dos. får du sen fler än 3 ägg kan du ju göra ivf istället och annars insemination? Menar tänk om du går från 1 ägg till 6? 

när jag gjorde första gången gjorde ja korta med 375 och fick baga ut tre ägg. När jag tredje gången gjorde långa med 375 fick jag ut 12-13!

• LMSM
    Quincey skrev 2024-01-23 08:41:32 följande:
    Lycka till idag! Starkt av dig att köra på direkt efter jobbet. Hur har du mått annars med långa protokollet jämfört med korta?

Jag vet inte, känner mig ändå lite blåst att de låter en välja en klinik som de sedan säger inte bedriver vård utifrån vetenskap 😒

Har fått väääldigt lång cykel sedan plocket i oktober. Tog dessutom melatonin i 3 veckor vilket jag tror förskjutit ägglossningen, cd 23 nu. Så väntar på äl nu sen mens så vi kan köra igång.

Ja intressant med dosen, du får ju ut fler ägg än jag med lägre dos. Ska definitivt insistera på att de inte plockar i förtid nästa gång. Ingen poäng att ta hög dos om man ändå plockar ut dem tidigt. Frågade cvl om långa protokollet med han sa direkt nej och typ att det inte behövs. Blir nu också nojig att de såg vilken klinik vi gick till innan och typ inte tar vår historik på allvar nu 😅
    Vem var det som sa nej till dig angående långa? Du har ju bra amh så kanske drf men ändå Mathilda får ju köra långa. 
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023