Varför kommer ni inte i tid?
Min pappa är en sån som alltid är sen!! Alltid!! Den enda gången han var i tid var till mitt bröllop!
Säger han att han kommer kl 14 så kan han dyka upp kl 16. Ibland ringer han men oftast inte. Och blir jag irriterad på honom för att han är sen så säger han "men du kunde ha ringt" . Jag brukar svara att det handlar om sunt förnuft och respekt att höra av sig när man vet att man är sen. Det går inte in!
Vi bor en bit ifrån honom, det tar en timme att köra till oss. Det sista året har det varit samma sak, varje gång. Vi bestämmer en tid. Han dyker inte upp. Tio minuter efter utsatt tid ringer han glad som en spillevink "jag är på väg. Jag blev lite sen, kör hemifrån nu".
En gång bjöd mina föräldrar in på middag. Tiden de satte var "mellan kl 16 och 17. Vi hade en hel del att göra så vi bestämde oss att vi skulle komma närmare kl 17. Det var inget vi tänkte att vi behövde meddela de hade ju sagt mellan 16-17.
Strax innan vi ska åka klämmer min dotter sitt finger och det är illa. Jag sitter med henne i badrummet. Klockan är då 16.15. Pappa ringer. Jag avvisar samtalet för jag behöver ta hand om mitt barn. Han ringer igen och igen och igen. och igen. Jag fokuserade på att ta hand om skadan och torka tårarna. När jag svarar då är han skitförbannad och vrålar "var är ni, maten blir kall".
Kan ju säga att jag hade god lust att INTE komma alls.
Nej, jag har inget över för människor som inte kan respektera en överenskommelse.
Vet jag att jag blir sen då hör jag av mig.