Inlägg från: Anonym (Undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar)

Varför kommer ni inte i tid?

Jag jobbar på förskola och undrar detta dagligen. Varför kan föräldrar överlag idag inte passa en tid?

Jag har jobbat i snart 30 år och innan var det kanske en familj någon dag då och då som hade svårt att passa tiden till frukost. Vi hade regler, det får vi inte ha idag.
    Om frukosten serverades kl 8 så skulle barnen vara lämnade 10 minuter innan. Av hänsyn till verksamheten, för att barnen skulle få en lugn morgon, få äta i lugn och ro, hinna vinka, kanske behöva bli tröstade mm

Idag kommer man när det passar en.
    Frukost kl 8 men man kliver in 5, 10, 15 minuter senare och kräver full service. Vi förklarar varför vi vill att barnen är där i tid, väldigt få bryr sig. Frukosten blir kaos (få små barn kan smyga in och sätta sig utan att pedagog möter upp, det ska vinkas på speciellt ställe, de kan vara ledsna, andra barn blir ledsna, det händer saker vid bordet när 6-7 barn sitter ensamma medan man lämnar det osv osv 
    Klockan 8.30 måste bordet vara avdukat för då kommer våra föräldraledigas barn och de barnen äter ej frukost, vi är bara 2 vuxna till kl 9 och det är inte vi pedagoger som bestämt något av detta. 

Likadant när man kallar till samtal. Föräldrar kommer för sent. Vi har börjat dra ner på tiden. Ett inbokat möte på 30 min dras ner i tid på lika mycket tid som man kommer försent. Sura miner.

Varför kan många föräldrar idag inte passa en tid???

Svar på tråden Varför kommer ni inte i tid?