• Spegelbilden

Erfarenhet av Elvanse? (Adhd medicin)

Hej, 

Jag började med elvanse för ett par månader sen. Fick mycket biverkningar men fortsatte ändå. När jag kom till 40 mg så fick jag en dag andnöd. Det var som att jag inte kunde ta ett djupt andetag på flera timmar. Det gick sen över och jag fortsatte höja till 50 mg. Efter ca en vecka så får jag andnöd igen och det håller i sig från lunch till sen kväll, samma sak dagen efter. Minskade till 30 mg men samma problem. Slutade därför med medicinen för jag trodde det var en biverkning som då skulle gå över men det har det inte gjort. Har sen i måndags haft tre dagar med dessa problem. Tror att det kan vara dysnape (eller hur det nu stavas). Det är en av biverkningarna som finns av elvanse. Jag har alltid upplevt att jag har svårt att andas om jag anstränger mig och känns som jag ska få en hjärtattack om jag tränar. Funderar nu på om medicinen kan ha triggat någon underliggande sjukdom som jag redan hade innan utan att veta om det, och att jag nu förstört mitt liv. 

Jag har fått en läkartid imorgon men vill höra från er som.tagit elvanse om ni haft samma problem? Och gärna om ni som slutat med elvanse fått några utsättningssymptom då min läkare på adhd-enheten säger att detta är vad det är, även om han samtidigt säger att jag inte borde få några utsättningssymptom då jag gått på så låg dos.

• Svar på tråden Erfarenhet av Elvanse? (Adhd medicin)
  • Anonym (E)

Kan det inte "bara" vara ångest?

• Spegelbilden
    Anonym (E) skrev 2023-08-24 12:03:24 följande:

Det var adhd läkarens svar också. Samtodigt så förstår jag inte varför det isf håller i sig även 4 dagar efter att jag slutat med tabletterna. Jag har aldrig haft ångest i hela mitt liv och har alltid trott att den fysiska ångesten kommit av psykiskt dåligt mående men så kanske det inte är. Han skrev iav ut antarax som skulle hjälpa mot ångesten och jag har provat den en tablett idag men tycker inte det hjälper. 

Det som är konstigt är att det inte varit varje dag det varit såhär. I måndags när jag inte tog en tablett så mådde jag ok men var supertrött, tisdag andnöd från lunch till kväll. Onsdag ok men lite tendenser till andnöd som aldrig bröt ut. Fortfarande supertrött. Idag andnöd som bröt ut runt 10 tiden. 

Det som gör mig orolig nu är ju att jag kanske har dragit på mig en åkomma som jag inte hade innan och letar därför desperat över någon som haft samma symptom och som förhoppningsvis kan berätta att det har gått över.
  • Anonym (Fnf)
    Anonym (E) skrev 2023-08-24 12:03:24 följande:

Det ska man inte bara anta. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Fnf) skrev 2023-08-24 12:15:01 följande:
    Det ska man inte bara anta. 

Sa jag det?  TS har läkarkontakt om fenomenet men ångest kan göra att det fortsätter om man bibehåller fokus på just ångesten. ADHDmediciner kan öka ångest, vanligt förekommande även om personen inte haft så mycket problem med ångest innan. Märkt av det själv.

Snällt av dig att rösta ner för det Kyss

• Spegelbilden
    Anonym (E) skrev 2023-08-24 12:48:04 följande:

Sa jag det?  TS har läkarkontakt om fenomenet men ångest kan göra att det fortsätter om man bibehåller fokus på just ångesten. ADHDmediciner kan öka ångest, vanligt förekommande även om personen inte haft så mycket problem med ångest innan. Märkt av det själv.

Snällt av dig att rösta ner för det // Kyss

På vilket sätt ger din ångest sig uttryck? Hade du inte ångest innan du började medicinera? 
    Det känns så konstigt om det skulle vara ångest jag har eftersom jag inte har något att ha ångest över.
  • Anonym (ADHD-tjej)

Jag provade ett kort tag med Elvanse och jag kände mig bara jättekonstig, Jag slutade med den igen för att jag bara mådde dåligt, frånvarande, konstig. Bytte tillbaka till Attentin som funkar hur bra som helst. Trots att det är SAMMA verksamme ämne. Men det måste vara hjälpämnen, något där som jag inte tål. 
    Men det är också väldigt individuellt olika. Svårt att hitta någon med samma erfarenhet.

• Spegelbilden
    Anonym (ADHD-tjej) skrev 2023-08-24 14:44:50 följande:

Jag provade ett kort tag med Elvanse och jag kände mig bara jättekonstig, Jag slutade med den igen för att jag bara mådde dåligt, frånvarande, konstig. Bytte tillbaka till Attentin som funkar hur bra som helst. Trots att det är SAMMA verksamme ämne. Men det måste vara hjälpämnen, något där som jag inte tål. 
    Men det är också väldigt individuellt olika. Svårt att hitta någon med samma erfarenhet.

Jag vågar inte prova något annat efter den här upplevelsen utan just nu ligger fokuset enbart på att må bra och få bort de här andningsproblem. Men då upplevde du inga utsättningssymptom? Eller gick du direkt över till attentin så att du inte hade något uppehåll? K
  • Anonym (M)

Har inget positivt och säga om den medicinen. Var vaken dygnet runt och kunde inte varva ner på kvällen. Fick även frossa och ångest när tabletten gick ur. Äter nu Attentin istället och den funkar mycket bättre. 

• Anonym (ADHD-tjej)
    Spegelbilden skrev 2023-08-24 15:17:50 följande:
    Jag vågar inte prova något annat efter den här upplevelsen utan just nu ligger fokuset enbart på att må bra och få bort de här andningsproblem. Men då upplevde du inga utsättningssymptom? Eller gick du direkt över till attentin så att du inte hade något uppehåll? K
    man får utsättningssymptom av antidepressiva, inte av centralstimulerande. Det kan man bara sluta tvärt med, inga problem. Ja, jag gick direkt över till Attentin - inga problem där. Jag har testat flera sorter, Concerta, Ritalin. Alla är olika och det är individuellt. Det bästa du kan göra är att sluta med den, förklara för läkaren att du inte tål den alls och prova en annan. 
  • Spegelbilden
    Anonym (ADHD-tjej) skrev 2023-08-25 12:01:57 följande:
    man får utsättningssymptom av antidepressiva, inte av centralstimulerande. Det kan man bara sluta tvärt med, inga problem. Ja, jag gick direkt över till Attentin - inga problem där. Jag har testat flera sorter, Concerta, Ritalin. Alla är olika och det är individuellt. Det bästa du kan göra är att sluta med den, förklara för läkaren att du inte tål den alls och prova en annan. 
    Läkaren på adhd-enheten sa att vissa upplever utsättningssymptom men att det inte är så vanligt när man går på så log dos som jag gjorde (50 mg). 
    Har haft kontakt med ssk på enheten idag som tyckte att jag skulle prova annan medicin som inte ger hög puls och hmgt blodtryck men jag sa att jag vill avvakta. 
    Har även varit på VC idag och dom trodde att jag har problem med andningen pga astma, så jag fick luftrörsvidgande och nu känns det bättre. 
    Antagligen har elvanse triggat igång en astmaattack då jag legat på hög puls och högt blodtryck och kroppen då reagerat som om jag hade ansträngt mig mycket.
  • Anonym (ADHD-tjej)
    Spegelbilden skrev 2023-08-25 16:29:36 följande:
    Läkaren på adhd-enheten sa att vissa upplever utsättningssymptom men att det inte är så vanligt när man går på så log dos som jag gjorde (50 mg). 
    Har haft kontakt med ssk på enheten idag som tyckte att jag skulle prova annan medicin som inte ger hög puls och hmgt blodtryck men jag sa att jag vill avvakta. 
    Har även varit på VC idag och dom trodde att jag har problem med andningen pga astma, så jag fick luftrörsvidgande och nu känns det bättre. 
    Antagligen har elvanse triggat igång en astmaattack då jag legat på hög puls och högt blodtryck och kroppen då reagerat som om jag hade ansträngt mig mycket.
    Man ska nog läsa bipacksedeln. Jag fick också värre astma, av en vanlig inflammationshämmande medicin.
Svar på tråden Erfarenhet av Elvanse? (Adhd medicin)