Erfarenhet av Elvanse? (Adhd medicin)
Hej,
Jag började med elvanse för ett par månader sen. Fick mycket biverkningar men fortsatte ändå. När jag kom till 40 mg så fick jag en dag andnöd. Det var som att jag inte kunde ta ett djupt andetag på flera timmar. Det gick sen över och jag fortsatte höja till 50 mg. Efter ca en vecka så får jag andnöd igen och det håller i sig från lunch till sen kväll, samma sak dagen efter. Minskade till 30 mg men samma problem. Slutade därför med medicinen för jag trodde det var en biverkning som då skulle gå över men det har det inte gjort. Har sen i måndags haft tre dagar med dessa problem. Tror att det kan vara dysnape (eller hur det nu stavas). Det är en av biverkningarna som finns av elvanse. Jag har alltid upplevt att jag har svårt att andas om jag anstränger mig och känns som jag ska få en hjärtattack om jag tränar. Funderar nu på om medicinen kan ha triggat någon underliggande sjukdom som jag redan hade innan utan att veta om det, och att jag nu förstört mitt liv.
Jag har fått en läkartid imorgon men vill höra från er som.tagit elvanse om ni haft samma problem? Och gärna om ni som slutat med elvanse fått några utsättningssymptom då min läkare på adhd-enheten säger att detta är vad det är, även om han samtidigt säger att jag inte borde få några utsättningssymptom då jag gått på så låg dos.