• Agda90

Blir man lite deppig när man är några år över 40?

Nja, livet går inte utför per automatik för att man passerat 40. 

På dig låter det som att du kanske borde kolla upp hur du mår. Jag tänker på hälsokontroll. Kolla eventuella vitaminbrister, sköldkörtel, hormoner. För det är en sak som förändras när vi blir äldre, hormonerna. 

Sen när det gäller att livet förändras och barnen behöver en mindre. Där är det upp till dig att göra något åt det. Skaffa hobbysar och göra något för dig själv. 

• Agda90
    Anonym (Dipp gick över) skrev 2023-08-24 23:53:53 följande:

Jag är strax över 50 nu och tar ingen medicin mot klimakteriet. 

Äter bara bra mat och konditionsträning hjälper mig. 

Jag har alltid varit snygg men så blev huden hängig. Jag gjorde då en plastikopereration, en sån som görs fint och naturligt. Panna och halsområde. Kostade över 100tkr men jag vred tillbaka klockan 10 år. Gillar att synas igen.

Tar även injektioner av hyalyronsyra, prophilo, 3 gånger per år. Inga Fillers men ger huden ett glow och tar bort rynkor. Även tagit bort pigmentfläckar 

Så tänk på att börja spara så ni kan ge er ett lyft vid 50. Så slipper ni deppa ihop 

Och har du inte börjat jogga än - dags att komma igång börja med 5 min öka med 5 varje vecka... Man mår bra både kroppsligt och mentalt. 

Nu kommer jag bli hatad.... 

Jag hatar inte men det betyder inte att jag håller med dig gällande plastikoperation eller injektioner. 

Jag är 44 och har inte en enda rynka mer än skrattrynkorna. Och de vill jag inte ta bort för något i världen. Jag lever och jag vill att det syns att jag lever. 
    Jag tänker inte spara för att göra ansiktslyft. Antingen accepterar folk mig för den jag är eller så behöver de inte vistas i min närhet. Jag är skitsnygg precis som jag är!

Fysisk aktivitet är super bra. Där gör jag det jag älskar. Boxning älskar jag mest. Att springa, nej tack, tråkigt. Det viktigaste är att hitta en träningsform som man gillar för det ger mer än att tvinga sig till att träna. 
  • Agda90
    Anonym (gammal?) skrev 2023-08-28 20:25:29 följande:
    Ja men jag vet inte, jag tycker också att jag blir så irriterad lätt på t.ex kollegor och syskon. Det är som att jag inte har samma tålamod längre. Förr kunde jag känna att ja men hon var nog på dålig dag eller så om någon var otrevlig mot mig. Nu blir jag inombords jätteirriterad och tänker att den ska jag minsann aldrig mer äta lunch med. Ganska stor skillnad på hur jag reagerar. och förr kunde jag också låtsas vara glad och trevlig även om jag var irriterad på någon på jobbet, nu klarar jag inte av att låtsas. Ler inte när jag säger hej t.ex. 

Vet inte, kanske är det hormoner, kanske är man utbränd, vet inte. 
    Kanske en kombo. 
    Fast att du blir irriterad på någon är något som du får arbeta med. Det är bara du som blir lidande av att du blir så lätt irriterad. 

Alla förändras. Det är så vi är skapta. 

Att inte klara av att säga hej utan att ett leende kan vara ett varningstecken. Mina kollegor vet när jag har kassa dagar så smyger jag förbi, mumlar hej och sätter mig på mitt rum. Där stannar jag tills jag har fått i mig min kopp te, andas och arbetar bort det som var jobbigt. Jag kan inte belasta mina kollegor för att jag har haft en pissig morgon eller varit irriterad på busschauffören. 

I vissa fall får man gilla läget när man blir äldre och förändras. Men det finns ingen ursäkt för att behandla andra taskigt bara för att man inte orkar det. 
    Misstänker du att något är fel så sök för sjutton hjläp!
  • Agda90
    Anonym (Delvis) skrev 2023-08-29 18:08:14 följande:

Ja, håller med om att livet känns tråkigare än för 20 år sen, när folk ständigt kom och knackade på ens dörr och ville man skulle följa med ut på fester och annat.

Samtidigt som ens jämnåriga och i åldrarna runtikring har blivit väldigt svensson, inrutade och tråkiga.

Jaghåller inte med att livet är tråkigare.  Att ränna på krogen som 20 åring är en sak men varför i all sin dar skulle jag som 40+ vilja ränna på krogen? För att ragga? Jag har mitt "på det torra" och är mer än nöjd med det!!
    Jag går ut på krogen med vänner ungefär 1 gång per år. Det räcker gott och väl. Men däremellan finns det så mycket annat att göra!! 
    Träna på gymmet med vännerna.
    Äta god middag med vänner och dela på någon flaska vin
    Bowla
    Spela biljard
    Vandra i skogen
    Spendera MYCKET tid med min familj
    Spendera MYCKET tid med min man på tu man hand
    Vi är ute på tävlingar med barnen var och varannan helg

Livet är vad man gör av det. Visst tycker jag att inrutade mönster kan vara tråkiga men livet är allt annat än tråkigt. 
  • Agda90
    Anonym (gammal?) skrev 2023-08-29 17:16:15 följande:
    Men man måste inte le när man hejar 
    Nej, du måste ingenting. Men det är så att ett leende som man klistrar på gör mycket nytta för en själv också. Man blir gladare som person. 
  • Agda90
    Anonym (Life) skrev 2023-08-30 16:58:58 följande:
    Håller med. Man ska leva det liv man vill leva. Inte det andra vill att man ska leva. 

Med det sagt så är det inte ok att vara kraftigt överviktig om man är oavsett ålder. För ingen vill egentligen leva det livet.
    Var kom vikt frågan in här?
  • Agda90
    Anonym (Life) skrev 2023-08-31 14:33:42 följande:
    Man kan leva det liv man vill så länge det inte drabbar andra. Kraftig övervikt är ett exempel på det.
    Så om någon är tjock och nöjd med sitt liv ändå så är det ett problem för dig?
  • Agda90
    Anonym (Life) skrev 2023-08-31 19:29:46 följande:
    Ja, det är ett problem för alla. Därför det inte är ok. 
    HUR är det ett problem för alla?
  • Agda90
    Anonym (Life) skrev 2023-09-01 21:02:29 följande:
    För det är alla andra som kommer att behöva försörja och ta hand om personen när den inte klarar av att göra det själv. 

Dessutom bidrar den till att dra ner hela samhället i form av att vara ett bedrövligt föredöme för andra.
    HA HA HA!! Tack för det goda skrattet. 
    Så en smal person som vräker i sig big mac eller pizza är ett bättre föredöme än en som har några kilo för mycket som äter 10 bitars sushi?

Eller en smal person som spenderar 10 timmar i en gamingstol spelandes tv spel är bättre föredöme än en rund och go som är ute och vandrar i skogen ett par timmar?
  • Agda90
    Anonym (xxx) skrev 2023-09-01 21:27:53 följande:

Mitt liv började ta slut för 10 år sedan så 46 är ingen skillnad, mer än att jag är närmare döden.
    Hela jävla livet har varit ett stort lidande o vid 36 tyckte min kropp att jag skulle få cancer med mitt i allt helvetet. O på det hjärtsvikt.
    Så här sitter jag fullständigt ensam o isolerad, orkar ingenting, har inte lämnat min lägenhet sen nyårsaftonen, har inte lämnat min gata sen i mitten av december förra året.
    Jag har inga vänner o den enda familjen jag har, är en vuxen son som kommer hem några timmar i veckan för att lämna handling. 
    Jag har inte pratat med en vuxen på månader o då var det sjukvårdspersonal.
    Jag lever inte, jag bara existerar.
    Jag läser vad andra i min ålder hittar på, deras resor, familjesammankomster, jobbyten, giftemål osv o jag gråter tills jag spyr.
    Jag tog bort nix bara för att iaf ha försäljare att prata med, men de lägger på ganska med en gång när jag pratar om vädret eller frågar hur de mår.
    Jag har alltid tänkt...kämpa så kommer det bli bättre....men istället sitter jag här, orkeslös, o märker hur jag blir sämre dag för dag, livet rinner mig ur händerna o jag kan inget göra.
    Jag har inte ens någon att prata med.
    Fullständigt ensam o skulle inte upptäckas på en vecka om något händer.....

Hur hårt det här än låter: ta tag i ditt liv!
    Så länge du sitter instängd i din lägenhet så kommer inget att hända. Men om du gör något åt det så har du en chans att ändra på det!

Du kan ta kontakt med kyrkan och börja där. Det finns fantastisk personal som man kan prata med som kan hjälpa dig att komma ut i samhället igen. Man behöver varken vara troende eller medlem i svenska kyrkan för att få den hjälpen. 

Gör NÅGOT!
  • Agda90
    Anonym (xxx) skrev 2023-09-04 12:43:57 följande:
    Lät för dig att säga som bevisligen inte vet hur det är att leva med svår hjärtsvikt.
    Du orkar skriva här, då kan du maila svenska kyrkan. Lika jobbigt. 
  • Agda90
    Anonym (xxx) skrev 2023-09-04 18:37:27 följande:
    Ta dina problem någon annanstans. 
    Mina problem???
    Du är ju inte riktigt frisk - psykiskt!
    Du skriver här om hur ensam du är och får tips från bland annat mig men då hoppar du på mig?

Inte konstigt att du är ensam och inte har någon att prata med. Du har ju skapat situationen själv!
Svar på tråden Blir man lite deppig när man är några år över 40?