Inlägg från: Anonym (Segt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Segt)

Ni som gått över bf länge flera ggr?

Vill höra från er, hur startade det då?

Gick över BF med 8 dagar med första barnet innan igångsättning pga de nya riktlinjerna som de tryckte hårt på här. Funkade inte alls och efter mkt medicin blev det KS.

Är nu på typ BF 9/10 med barn 2 och ingen spontan start än. Har sammandragningar som är rätt rejäla även om jag inte kanske kan kalla dem för smärtsamma och barnet ligger LÅGT.

Men vill gärna höra av er andra som gått över länge när det faktiskt startade? Och hur det gick?

• Svar på tråden Ni som gått över bf länge flera ggr?
  • Anonym (Segt)
    Anotherone skrev 2023-08-25 08:47:58 följande:

Jag gick över 15 dagar med första och 14 dagar med andra. Så det verkar vara "standard" för mig.
    Båda förlossningarna har startat spontant men sen har det slutat med olika grader av akuta snitt.

Intressant ändå, du verkar ju ha en inställning då på hur länge du är gravid iaf. Trist med snitten, jag hoppas verkligen kunna undvika snitt denna vända. 
  • Anonym (Segt)
    Anonym (Stora barn) skrev 2023-08-25 09:12:39 följande:

Första gick över en vecka.
    Andra 2 veckor. Dagen innan var jag på undersökning, så att jag ville bli igångsatt,barnmorskan en händig kvinna masserade och ryckte i mitt Underliv och sa att detta brukar funka.

intressant att vissa går över så. Jag har inget emot igångsättning så länge jag slipper snittas igen. Sist blev bebis stressad av cytotecen och långdragna fisvärkar.
  • Anonym (Segt)
    Anotherone skrev 2023-08-25 09:25:19 följande:
    Ja och det verkar vara samma för mina systrar. Vi är ganska långa och får stora barn (runt 5kg) som ingen upptäcker riktigt pga de har gott om plats och SF-måttet är på mittlinjen. 
    Ja snitt är ingen höjdare, håller tummarna för att du slipper!!
    Intressant! 

Nä, snitt suger i min värld, avskydde läkeprocessen efteråt. Känslan att allt gör ont, inte kunna vila dagtid pga kunde inte ligga bekvämt, inte kunna bära, inte kunna amma vettigt pga smärta och drag i snittet. Minns bara första månaden som ett haveri mkt pga det.
  • Anonym (Segt)

Ni som gick över länge, hade det liksom startat lite långt innan med att ni öppnat er lite och så eller var det segt hela vägen fram till det satte igång?

• Anonym (Segt)

Fått erbjudande att sätta ballong nu men är livrädd att det ska ge ks?

• Anonym (Segt)
    Anonym (Tjopp) skrev 2023-08-25 11:40:43 följande:

Jag gick över 10 dagar med sonen. Hade haft onda förvärkar till och från i typ 3 dagar och på bf +10 på förmiddagen hade vi en tid för koll/prat om igångsättning. Där var jag öppen cirka 3 cm och barnmorskan gjorde en rejäl hinnsvepning som gjorde så jäkla ont, men någon timma efter det var det igång och sonen föddes samma kväll :) 

Åh då hoppas jag på samma här. Var på koll idag men var bara öppen 1,5 cm, men hon drog runt rejält det hon kunde ändå. Allt annat än behagligt men hjälper det är det ju värt det.
    Anotherone skrev 2023-08-25 11:36:02 följande:
    Alltså risken finns ju alltid. Det tror jag man får vara öppen för när man går in i en vaginal förlossning efter snitt. 
    Men om man tänker att det värsta som kan hända är att man får ett till snitt och att det bästa som kan hända är en fin vaginal förlossning så får man väl väga det mot varann..

Sant. Pratade med läkarna och vi avvaktar någon dag till för att ge kroppen en chans att starta upp det eftersom det tydligen hade börjat hända saker nu ändå och det var bättre om det skulle starta naturligt. (Och helt överbelastat på förlossningen just nu). 

Får hoppas att jag tillhör kategorin som när det väl startar så tar det fart. Vore skönt efter all denna väntan. 

• Anonym (Segt)

Nu tror jag slemproppen började komma med, nån brunrosa geleaktig sak. Åh, kanske saker är på gång!

• Anonym (Segt)
    Anonym (Myran) skrev 2023-08-25 11:04:55 följande:
    Inget hade startat innan. Med första var han inte änns fixerad på morgonen på kontroll och låg långt upp. Fick första känning vid 21, att något började vara på gång. Åkte in till förlossningen vid 23. Var då öppen 9cm. Han är sedan född vid 02. 

Andra var fixerad men ingen känning förens vid 01. Värkarna slog till från ingen stanns. Hon är född 45 minuter senare. Va öppen 10 cm när vi kom in till förlossningen och hon föddes 10 minuter efter ankomst dit. 
    Ojj! vilka racerförlossningar.
  • Anonym (Segt)

Är också bara så rädd att man sätter en ballong och jag får gå med den och så måste man ändå få värkstimulerande dropp, vilket de var restriktiva med om man snittats.

Låter ju lite som man alltid får det droppet om man gjort en ballong och tagit hål på hinnorna sen, och vill de inte det då blir det ju massa timmars slit i onödan.

Är så himla stressad och ledsen nu att tårarna rinner; ville bara så mkt att det skulle få starta. Hade en katastrofal förlossningsupplevelse senast som slutade i att jag satt hemma och grät i tre veckor över hur allt blev samtidigt som jag inte kunde amma så bra. Har aldrig känt mig så värdelös och överkörd som då, så min enda skräck hela denna graviditet har varit att landa i snitt igen.

• Anonym (Segt)
    Anonym (Tjopp) skrev 2023-08-28 11:32:30 följande:

Hur går det för dig TS? 

Ingen bebis än men otroligt många onda förvärkar så snart ingen tapp kvar. Mer förhoppning nu om en kort igångsättning eftersom kroppen börjat bestämma sig för att bli mer redo. 
Svar på tråden Ni som gått över bf länge flera ggr?