Lova eller Ines?
Vilket namn tycker Ni är finast? Och gärna varför?
Vilket namn tycker Ni är finast? Och gärna varför?
Ines är mycket finare tycker jag. Känns mer klassiskt och jag gillar gammaldags namn. Lova får man väl iof också kalla klassiskt men gillar inte klangen. För mig känns det som ett gammalt WT namn i klass med typ Tindra, Nova-li, mm..
Tove är isf finare.
Alldeles utmärkta namn båda två.. De ligger i tiden, men inte så mycket att det riskerar att bli flera i samma klass med det namnet.
Jag tycker att Ines/Inez är vackrast, men nu är jag väldigt förtjust i flicknamn som avslutas med en konsonant. Det passar på en liten tjej men passar också på en vuxen kvinna och vuxen ör vi ju den största delen av vårt liv.
Jag har lite svårare för namnet Lova, då det för mig är en kortform/smeknamn för Lovisa. Men det är mjukt och lätt att säga.
Fundera på vilket av namnen som passar bäst med efternamnet. Om man inte tänker efter kan det bli lite lustigt eller svårt att säga.
Det kan bli lite krångligt om efternamnet börjar på samma bokstav som förnamnet slutar. Eller att det inbjuder till inte så trevliga smeknamn/öknamn.
En familj när jag växte upp hette Roth i efternamn, deras yngsta fick namnet Pål, Han kallades alltid för kålroten, inte så kul för honom.
Ines är ett fruktansvärt fult namn. Gillar inte namnet Lova heller men det är iallafall finare än Ines.
Ingen av dem tillhör mina favoriter, men Ines har mer karaktär och passar också hela livet. Lova låter för mjukt i mina öron och väldigt mycket som ett barn. Är lite Bamse-karaktär över det.